Tréning üzleti hazugságok kiszűrésére
Vitézy Péter, a másik ötletgazda kiemelte: abban segítenek az érdeklődőknek, hogy megismerjék a hazugság természetét, okait, és felismerjék azokat a jeleket, amelyekből arra lehet következtetni, hogy az üzletfél hazudik. Ennek felismerése az üzleti életben különösen fontos, akár az üzletfelek, beszállítók motivációinak megfejtéséhez, akár új munkaerő felvételekor, illetve a fizetési morál, hajlandóság felderítéséhez. Kardos Marcell elmondta: a fő célcsoportjuk elsősorban az értékesítési és HR-vezetők, de gyakorlatilag minden középés felső vezető. A kezdeményezés annyira új – eddig Magyarországon 5 tréninget tartottak, de továbbiakra is van már szerződésük –, hogy ilyen tréningek Európában sincsenek.
Végh József túsztárgyaló, klinikai szakpszichológus is együttműködött az ötletgazdákkal a tréning részleteinek kidolgozásában. Kifejtette: az emberek a rendelkezésükre álló információk alapján mindig jó döntést hoznak, kérdés, hogy milyen információk állnak rendelkezésre, és hogy ezek megbízhatóak-e.
– A mai üzleti élet arról szól, hogy ki hogyan adja el magát, például a munkanélkülieket is megtanítják arra, hogy egy állásinterjún hogyan adhatják el magukat jobban, ezzel gyakorlatilag megtévesztve a leendő munkavállalójukat – mondta Végh József. Úgy vélekedett: a fiatal menedzsereket sem képzik ki arra, hogy gyorsan és helyesen döntést tudjanak hozni a kapott információk alapján, és arra sem, hogy kiszűrjék a hazugságokat. Ennek ellenére Magyarországon számos multinacionális vállalat fiatalokat alkalmaz magas beosztásban, nekik azonban nincs elegendő tapasztalatuk, valamint ember- és önismeretük, ezért is hiánypótló egy-egy ilyen tréning.