A férfiak nem kedvelik a nőies állásokat
A Eurydice hálózat munkájára támaszkodó vizsgálat 29 ország oktatási rendszereire vonatkozóan gyűjtött és elemzett adatokat. A vizsgálat rámutatott: a férfiak és a nők gyakran a hagyományos nemi szerepeknek megfelelő hivatásokat választják –mondta a tanulmány szerzője, Bernadette Forsthuber.
Jól jellemzi a helyzetet, hogy míg az iskolákban túlnyomó többségben nők dolgoznak, az oktatási rendszereket férfiak irányítják. A kevésbé jól fizetett egészségügyben és a szociális szférában az egyetemi végzettségűek 76 százalékát teszik ki a nők, míg a mérnököknek és az építőiparban dolgozóknak csupán 25 százalékát. A tanulmány szerint a pályaválasztás az egyik fő oka annak, hogy a nők Európában átlagosan negyedannyival keresnek kevesebbet, mint a férfiak.
Kiderült ugyanakkor az is, hogy a legtöbb diplomás a nők közül kerül ki, ezzel szemben az iskolákból kimaradók többsége fi ú. Az EU-ban a lányok 13,2 százaléka, a fiúknak pedig lényegesen nagyobb hányada, 17,2 százaléka hagyja ott az iskolát. Az Európai Bizottság oktatásért felelős biztosa, Androulla Vassiliou szerint a nemi egyenlőség megteremtésének legnagyobb akadálya a hagyományos szerepmintákhoz való ragaszkodás, és a hagyományos sztereotípiák jelentik továbbra is a legnagyobb kihívást a nemek közötti egyenlőség számára az oktatás terén.
A tanulmány szerint néhány kivételtől eltekintve valamenynyi európai ország beépíti –vagy tervezi beépíteni – az oktatásba a nemek közötti egyenlőség előmozdítását célzó politikákat. A célkitűzések között szerepel még a nők fokozottabb bevonása a döntéshozatali szervekbe, a nemi szerepeken alapuló eltérő iskolázottsági szint megszüntetése, valamint a nemi alapon történő zaklatás elleni küzdelem az iskolákban. Ritkák azonban az olyan kormányzati kezdeményezések, amelyek célja a szülők tájékoztatása a nemek közötti egyenlőség kérdéseiről.