Jó üzlet az informatika, a reklám és a marketing
A marketinggel, PR-ral és reklámmal foglalkozókat havi 303 ezer forintot meghaladó bruttó átlagkeresetük a harmincöt szakterület első harmadának felső régiójába sorolja. Őket persze lényegesen megelőzik az információs technológia (352 400 forint), a telekommunikáció (357 500 forint) és a gyógyszeripar területén tevékenykedő munkavállalók (313 700 forint). A pozíciókat tekintve természetesen a cégvezetők állnak az élen, 596 500 forint bruttó átlagfizetéssel, míg a hierarchia másik végén a segédmunkások átlagosan bruttó 99 800 forintot keresnek.
A magyarországi bruttó átlagbér (216 100 forint, azaz mintegy 800 euró), jelenleg magasabb, mint a szlovákiai (213 ezer forint, illetve 789 euró), de jelentősen elmarad a csehországitól, ahol országos bruttó átlagbér eléri a 244 860 forintot (895 euró).
Nálunk továbbra is lényeges eltérés mutatkozik a férfiak és a nők átlagos jövedelmi szintje között. Míg a férfiak bére átlagosan 240 ezer forint, a nőké 193 700. (A jelentős különbséget alig-alig módosítja, hogy a Merces-felmérésben részt vevő férfiak aránya 51 százalék).
A megyék rangsorában Békés megye végzett az utolsó helyen (egy főre jutó 164 500 forint átlagjövedelemmel), ami megközelítően százezer forinttal alacsonyabb, mint a fővárosi 262 ezres átlag.
A merces.hu fizetésösszehasonlító portál adatbázisa naponta frissül, december 11-ig mintegy 84 ezer ember kapcsolódott be, s a kutatók több mint 33 ezer önéletrajzban megjelölt „elvárt bért” és húszezernél több aktuális állásajánlat bérinformációit is figyelembe vették. A felmérés célja, hogy bárki összehasonlíthassa fizetését az ugyanabban a pozícióban és régióban dolgozó, hasonló iskolai végzettséggel rendelkező kollégáival, így reális összegek körül folytathasson bértárgyalást.
A Merces kutatásában bárki anonim módon részt vehet, aki a honlapon kitölt egy űrlapot.