Fjordország
Oslo olyan, mint Norvégia: tágas, tiszta, mindenütt víz és zöldfelület. A mindössze félmillió lakosú főváros látványosságai közül elsőként a Norsk Folkemuseumot, azaz a néprajzi kiállítást érdemes megismerni. Akár egy teljes napot is el lehet tölteni a hatalmas skanzenben, ahol a több száz éves freskókkal díszített fatemplomtól a XX. századi benzinkútig, patikáig minden megcsodálható.
A Bygdoy-félsziget hajómúzeumaiban a Kon-Tiki és viking hajók még a fatemplomok építésénél is régebbi korba repítenek. A Kon-Tikit Thor Heyerdahl norvég néprajzkutató, felfedező építette és 1947-es expedíciója során bizonyította, hogy a történelem előtti időkben, "primitív" eszközökkel is át lehetett kelni a Csendes-óceánon. A vikingek életét bemutató tablókon, a hajóépítés trükkjein túl e harcias nép használati tárgyaiból, fegyvereiből, ékszereiből kapunk ízelítőt.
Vissza a jelenbe. A városházában adják át minden évben a Nobel-békedíjat. Mindenképpen érdemes megnézni a világhírű norvég festő, Edvard Munch alkotásait összegyűjtő múzeumot. Ha már itt járunk, mindössze néhány lépésre van a természettudományi múzeum, a botanikus kert vagy éppen a hatalmas dinókat bemutató geológiai és paleontológiai gyűjtemény.
A város másik nevezetessége a félmilliárd euróért épített új Operaház. A fehér márvány épület tavaly nyár óta üzemel. A lenyűgöző formájú, kialakítású építészeti csoda egy év alatt 1,3 millió látogatót fogadott.
Oslo bődületesen drága város, de az Oslo Passnak nevezett kártya segítségével 35 múzeumba ingyenesen mehetünk és ingyenesen használhatjuk a tömegközlekedési eszközöket. Ha éppen autóval érkezünk a városba, akkor a kártyával ingyen parkolhatunk. Az uszodákat is fizetés nélkül használhatjuk, illetve az éttermekben és egyéb szórakozóhelyeken is kedvezmény jár.
A vidéki helyszínek közül különleges hely Alta, ahol az 1973-ban felfedezett őskori sziklarajz-galériát csodálhatjuk. A 2500-6500 éves rajzokon vemhes rénszarvasok, különféle madár- és halfajok, hajók, a vadászat, a tánc és a főzés rítusa látszik. Altától még 245 kilométerre van a Nordkapp, Európa legészakibb csücskének kikiáltott látványosság - miközben van ennél is északibb hely. Észak Párizsának nevezik a nyüzsgő kisvárost, Tromsót.
Trondheim sokáig az ország politikai, gazdasági és vallási központja volt. A csodálatos szobrokkal és pompás festett ablakokkal díszített Nidaros-dóm egész Skandinávia legnagyobb középkori építménye. Trondheimtől keletre van Roros bányászváros. Egyedülálló temploma és néhány száz faépülete miatt lett az UNESCO világörökség része. Hasonlóan a listán szerepel a fjordok kapujaként emlegetett Bergen. Nincs rajta a listán, de rajta lehetne a másik jellegzetes település, Stavanger.
A huszonegy nemzeti parkon túl a nem védett természet is elképesztő csodákat kínál. Magas hegyek közül kibukkanó gleccserek, sziklameredélyek, tavak, erdők várják a látogatókat. Kedveltek a fotoszafariknak nevezett kirándulások, amelyeken jávorszarvast, pézsmatulkot, hódot, sast, de a tengereken bálnát is fényképezhetünk. A hatalmas madárpopulációnak köszönhetően Norvégia ideális madármegfigyelő hely.
Repülővel és vonattal is érdemes közlekedni, de a turisták zöme mégis az autóra esküszik. Ha mi, magyarok négykerekűvel akarjuk felfedezni az országot, hagyjuk itthon a közlekedési szabályokat semmibe vevő mentalitásunkat. Az ok: olykor kilométerenként lesik a gyorshajtókat az automata traffipaxok. A fizetős sztrádákon is be kell tartani a sebességhatárokat, mert ott is mérnek. A büntetést pedig nem ússzuk meg.
A norvég turisztikai szálláshelyek kínálatát tavaly 73 százalékban a helyiek foglalták le, 27 százalékvolt csupán külföldi. A legtöbb vendég Németországból érkezik, őket a svédek, a britek és a dánok követik. Hollandok, amerikaiak, spanyolok és franciák is szép számmal érkeznek az északi országba. A magyar turisták rohama eddig elmaradt.
Tanácsok autóval utazóknak
1. Vannak fizetős útszakaszok és hidak, ezek rendszere a külföldi számára nehezen áttekinthető. Érdemes az utazás megtervezéséhez internetes útvonaltervezőt használni a díjas szakaszok kikerüléséhez.
2. Az oslói behajtási díj megfizetésének rendszere különösen bonyolult, erről mindenképen tájékozódjunk indulás előtt.
3. A nagyobb városokban gyakorlatilag nincs ingyenes parkoló. Viszonylag olcsón lehet parkolni a kikötők közelében. Kétnapos tartózkodásnál már bőven megéri ingyenes parkolásra és tömegközlekedésre jogosító városkártyát venni.
3. Norvégiában rengeteg automata traffipax üzemel (ezeket előzetesen táblák jelzik). Célszerű a sebességkorlátozást mindenhol betartani, mert a büntetés magas, és be is hajtják.
4. A norvég autósok türelmesek és szabálytisztelők, ugyanezt várják el a többi közlekedőtől is.
5. Ha helyben bérelünk autót, jobb elektromosat választani, ezzel sok helyen ingyenes a parkolás, és a behajtási díjat sem kell megfizetni.