Nem csak butulhat a világ

Ha "butuló világról" beszélni túlzás is, tagadhatatlan, hogy az úgynevezett általános műveltség megbecsültsége a közvetlen anyagi hasznot hozó ismeretanyagéhoz képest csökkenőben van.

Kórház a város szélén - folyt. köv.

Az idén folytatódik a Kórház a város szélén című cseh szappanopera újabb epizódjainak a forgatása - jelentették be tegnap Prágában a cseh közszolgálati tévé (CT) vezetői.

MTV: letisztult struktúrával kezdi az őszt a kettes csatorna

A két esztendeje megkezdett átalakítások eredményének letisztult változatával vág neki az ősznek a Magyar Televízió (MTV) kettes csatornája - derült ki az adó programigazgatója által elmondottakból.

Banálisan profi

Őrült fizikusnak tűnik, pedig egy rádióadó, az Echo Moszkvi főszerkesztője. Szélsőséges viszonyok között is életképes médiumot fejlesztenek ki.

Bányászok, szövőnők, újságírók

Az Economist egyik cikke szerint Philip Meyer (az Észak-Karolinai Egyetem nyugalmazott újságírás-professzora) kiszámította, hogy 2043 első negyedében kihal majd a nyomtatott újság Amerikában. Az utolsó olvasó kezéből ekkor kihullik a lap. És vége.

 

A kurtizán szava

"CNN-fail - CNN-bukta" - keringtek twitterezők százainak csiripjei júniusban a világhálón, gúnyolva a vezető hírtelevíziót, hogy hozzájuk képest mennyire lemaradt az iráni elnökválasztásokat követő zavargások híreiről. A tömeg kicselezte a hatalmat. A csiripek mellett, a kitiltott hivatalos tévéstábok helyett a neten tették közzé a tüntetésekről leforgatott apró klipjeiket névtelen amatőr operatőrök. Tömeg tájékoztat tömeget. Tömegtájékoztatás 160 karakterben, egyperces filmekben. Mire elég ez?

A polgár és a polgári nyilvánosság alighanem 1938. október végén vesztette el végleg a szüzességét. Az amerikai CBS akkor adta le a H. G. Wells regényéből készült rádiójátékot, a Világok harcát, Orson Welles rendezésében. Welles és társulatának Mercury Theater On The Air című programja hetente jelentkezett a rádió országos frekvenciáján, és a Mars-lakók földi invázióját oly energiával adta közre, hogy milliók estek pánikba, mert hittek, hinni akartak a rádiónak. A felháborodás oka utóbb talán a becsapottság érzete lehetett. Pedig igazi okot a meditálásra inkább az adhatott volna, ha valaki arra gondol: a média hatalma az őt megteremtő nyilvánosság felett véglegessé vált. A Welles-affér csak tisztán láthatóvá tette azt, ami leplek takarásában már megtörtént, hogy a média belekóstolt a manipuláció ízébe. Az első rádióadást 1920-ban sugározták a tengerentúlon, tíz év múltán sok tízmillió amerikai a "házi oltár" készülékek műsorához igazította napirendjét. Tálcán nyújtott lehetőség, hogy a politika vele manipulálja a közgondolkodást. Vagy inkább: a közhangulatot. Franklin D. Roosevelt elnök gyorsan kapcsolt, politikai eszközként tudatosan használta a rádiót hatalma és népszerűsége erősítésére. Rokonként vonult be a családi nappalikba - a magánszférába -, a kandalló mellett meditálva osztotta meg tépelődéseit a közhatalom mindennapi gondjairól. Rokonszenvet keltett, közbeszédet teremtett. Áttörést azonban csak Ed Klauber kreált a CBS-nél, amikor "a nép kívánságával" igazolta az elnök előjogát a rendszeres szereplésre. "Ilyenkor ő a nemzet vezéreként, nem pedig egyszerű politikusként szól a nemzethez" - oktatta ki a Republikánus Párt tiltakozóit, miért nem ad a politikai ellenfélnek hasonló adásidőt.

Szüzességét elvesztve a polgár és a polgári nyilvánosság alighanem 1992-ben lett kurtizán, amikor a Szomáliában partraszálló amerikai csapatokat döbbent meglepetésükre televíziós stábok fogadták - a parton. Szemből ugyanis látványosabban lehetett filmezni a csapatok mozgását. (A zsenge Robert Capa! Milyen életveszélyes elánnal vetette magát a D-Day katonáinak nyomába!) Szerepcsere: a valóság igazodott a médiához, a fotelben terpeszkedő hírfogyasztó tömeg igényeihez.

E dévaj kurtizánság aztán vérbő módon kiteljesedett, amikor a közönség minden érzékiségét felkavarva jelentkeztek be a hadban álló országok tudósítói az első, majd a második iraki háborúból - egy bagdadi szálloda teraszáról. Az újságírók katonai cenzorok sikálta szavait szárnyas rakéták robbanásainak vörös fénye festette alá, abba a hitbe ringatva a tévék előtt ülőket, hogy úgy tudnak helyszíni résztvevői lenni a történelemnek, nem mellesleg emberek pusztulásának, hogy egyben kívülálló szemlélődők maradhatnak. Miközben a lényegről, a háború valódi okairól senki sem beszélt. Indokoltan szemérmes csak otthon volt az amerikai sajtó a New Yorkot ért 2001-es támadásról "önként vállalt" visszafogottsággal nem adtak le egyetlen véres képsort sem. Hol volt ekkor már a Roosevelt rádiós nyomát követő első "tévéelnök", John F. Kennedy? Hol az első lakásba hozott hétköznapi háború, a vietnami, amelynek véres képsorait még felháborodott tisztesség forgatta. Húsz év után a látványéhség ideje jött el, a lúdbörző morbid szórakozásé, igazolva: a nyilvánosság instrumentumai mind inkább szórakoztatnak, semmint tájékoztatnának.

Elolvadt a polgári nyilvánosság és sajtószolgájának szent eszméje. A bulvárdemokrácia lakója mindenevő. A média pedig a többség megelégedettségére azt szolgálja fel neki, amit kíván.

Milyen szent eszme? S honnan került e többség?

A XVII. században kezd szétválni magán- és közszféra, kezd sűrűsödni a nyilvánosság fogalma. Ekkor következik be Jürgen Habermas német filozófus nyilvánosság-korszakolásának első szakasza, a reprezentatív időszak, amelyben a nyilvánosság a hatalom csúcsán pózoló uralkodó hatalmának a része. Bukott kiváltság: a társadalmi piramis derekának alapos hízását jelzi a "negyedik hatalom" megjelenése. Szokás Edmund Burke, XVIII. századi angol politikust és írót emlegetni. Azt írja: három rend van jelen a parlamentben, a klérus, a nemesség és a polgárság. "De ott fönn, a Tudósítók Galériáján foglal helyet a Negyedik Rend, amely mindnyájuknál fontosabb". A "the fourth estate", a negyedik hatalom, a sajtó a demokrácia ellenőre, amely a választók nevében felügyeli, hogy a választott politikusok hogyan bánnak az ideiglenesen rájuk ruházott hatalommal. A gondolat, mintha nem volna mindegy, sokak szerint Montesquieu-é: ők A törvények szelleme (1748) nyomán különböztetik meg a három hatalmi ágat, a döntéshozóit, a végrehajtóit és a bíróit. Nyomukban pedig a sajtót, a "nyilvánosság őrkutyáját" - public watchdog - mint negyediket, amelynek egyetlen, de mára romantikába vesző ereje önnön maga, a nyilvánosság. Bekövetkezik Habermas második korszaka, a polgári, ahol a polgár, a burzsoá véleménye garantált legitimációt kap. A publicitás, a nyilvánosság ekkor kerül be a közfogalomtárba. Az 1791-es The Oxford English Dictionary szerint: "közönség előtti jelleg, valamely állapotnak, ténynek közszemle, vagy köztudomás előtt nyitott volta".

Habermas 1962-ben publikálta könyvét a társadalmi nyilvánosságról, amely nála az az intézmény- és jelenségrendszer, amelyben a polgárok észérvekkel vitatkoznak a kulturális, illetve a politikai életről. A nyilvánosság egyszerre feltétele és garanciája a demokráciának, mert csak így kristályosodhat ki a közvélemény, illetve közérdek, amelyet az állam iránytóinak figyelembe kell venniük. Ez a nyilvánosság a korai kapitalizmus technikai leleményeinek - közlekedés, hírközlés, Marx nyomán: az érintkezési viszonyok egyetemessé válásának - köszönhetően születhetett meg. A burzsoázia, a polgárság érdekeinek megfelelően, s közreműködésével jött létre az a közszféra, amely megteremtette a közmédiát, mint "őrkutyát". Ám az aranykor nem tartott soká. A demokrácia eszméje megszilárdult, kiterjedt, s ezzel a polgárság kiemelt szerepe gyengült. A nyilvánosság a benne megjelenő mind nagyobb számú érdek mentén széttöredezett.

1904-re a nyilvánosság fogalma szinte teljesen azonosult a sajtónyilvánossággal. Burke nyomán ekkor ugyan még fennkölt lelkesültség leplezte a sokszor komor valóságot. Hogy a nyilvánosság nagy üzlet, ha felismerik, a tájékozódás nem csak az iskolázott polgárság előjoga, a tudatlan nagyközönség is fogyasztója lehet. Az 1896-ban megjelent brit Daily Mirror, mindjárt azoknak szólt, "akik nem tudnak gondolkodni, olvasni". A makói születésű Joseph Pulitzer (1847-1911), pedig a William Randolph Hearst sajtómágnással folytatott gyötrő piaci harcában ötlötte ki a "sárga újságírást", amely kíméletlen bulvárhíreivel töltötte meg a hangulatformáló filléres lapokat. Azért ne legyünk igazságtalanok vele: korrupciós ügyek, politikai botrányok, gazdasági visszaélések is a köz tudomására jutottak ezeken a hasábokon. Élete vége felé Pulitzer "megtért". 1904-ben újságíró-iskolát szorgalmazott azzal, hogy "Köztársaságunk és a sajtó együtt emelkedik fel vagy bukik el. Az ügyes, érdek nélküli, közszolgálati szellemű sajtó, amely képzett intelligenciával tudja, mi a helyes, és bátor azt megcselekedni is, képes megőrizni azt a közerényt, amely nélkül a nép kormányzata hamisság és utánzás. A cinikus, zsoldoslelkű, demagóg sajtó idővel ugyanolyan alantas népet teremt, mint amilyen ő maga".

Az elhivatottság szavakban még élt, de már felderengett Habermas harmadik korszaka, az előállított sajtó kora, amikor a lapok gazdasági nyomás alatt készülnek, hirdetések által befolyásoltak, azoknak kiszolgáltatottak. Eladható tömeglappá kell válniuk, olyan tartalommal, amelyet a legszélesebb fogyasztói tábor is meg tud emészteni.

Habermas a XX. században már egyfajta újrafeudalizálást emleget. Amelynek végére - tapasztaljuk ma - a klasszikus politikai sajtóra súlyos gazdasági nyomás nehezedik. A hirdetési bevételek erőteljesen csökkennek, a hírközlésben az új technológiák gyorsaságával kellene konkurálnia, ami lehetetlen. Végletesen megváltoznak az olvasási szokások. A következmény: a minőségi újságírás befolyása gyengül, a politikai nyilvánosság szerepe szűkül, formálissá válik, veszélybe kerül a felvilágosult demokratikus akaratképzés, s bár meglehet, nem érzékeli, a politikai döntésekre a közvéleménynek már alig-alig van hatása.

Ha igaza van is Habermasnak, megoldást ő sem lát. A gyakorlatban romantikus. Hogyan lehetne a polgárokat hatékonyabban bevonni az unió építésébe? A pártoknak fel kellene gyűrniük az ingujjukat, és ki kellene menniük a "piacterekre", hogy megkérdezzék őket, milyennek szeretnék látni Európát. Kérdezzük közvetlenül a népet? Lenne itt mindjárt százmillióféle unió...

Megoldás híján sirassuk tovább az írott szó elsorvadt befolyását, a közértelem sorvadását a felszínes tömegdemokrácia felszínes bulvárkorában - előrébb nem jutunk, csak a polgári nyilvánosságot emlegetjük vissza. Az pedig veszve van végleg, minden értékével és etikájával együtt. A polgár-burzsoá megszülte a nyilvánosságot és annak "őrkutyáját", a tömegdemokrácia elsilányította azt. Európában is felbomlott a társadalom korábbi osztályszerkezete, amely végigkísért bennünket a XXI. század elejéig. Elmosódtak az osztályhatárok, a társadalmat - a nyilvánosság szempontjából mindenképp - masszává olvasztotta a demokrácia kiteljesedése, a társadalmak új erővonalak mentén osztódnak. Alapja ennek a második világháború utáni Amerikából eredezett új közgazdaság (is), amely a magántulajdon általános gyarapodását hozta. A napjainkban megingó tömegtermelést, tömegfogyasztást, amely többnyire nem valódi tőketulajdonon alapult, hanem a hitelképességen, a megelőlegezett virtuális munkán. Már nemcsak a tőke kapott kölcsönt, hanem bárki, aki bankzálogba tudta adni jövőbeni munkaerejét. A társadalmi piramis dereka óriásira hízott, ez tömeg-életszínvonalat, tömegerkölcsöt hozott, amely Európában is legyűrte a hitelt tagadó hagyományos polgári etikát, s átvette az Amerikát éltető modellt. Tömegkultúrát és tömegízlést, amelyen felszínes érzelmek, hangulatok uralkodnak, semmint az elmélyült ráció. Felszínes tömegfogyasztói igényeknek megfelelő felszínes tömegtájékoztatást. A hír szenzáció lett, a háttér érdektelen, mert elmélyülést kíván. A látvány, a kép uralkodik az írott szó felett, mert könynyű befogadni.

A kép e növekvő hatalma szimbolikus. Mindig ott nagyobb, ahol a civilizáció renyhe, az érzület erős. Misztikum, amely törzsi rettegést váltott ki a sztálini Szovjetunió büróiban, s amelynek hatalmát nem véletlen sulykolta saját propagandistáinak agyába Lenin, mondván, "minden művészetek között számunkra legfontosabb a film". Betűt nem ismerő muzsikok millióit agitálták a filmkockák. Ma: olvasni tudó, de nem olvasó, s ami rosszabb, olvasni nem akaró tömegeknek mindennapi tájékozódási forrása. John Lukacs amerikai-magyar történész száz éve tartó folyamat kiteljesedéséről beszél. A tagolatlan társadalomban az írott, nyomtatott szó leértékelődik, s a szóbeliről, a könnyen befogadható képi "kultúrára", sőt egy másfajta gondolkodás- és látásmódra váltunk át. Egy új, sötét középkor eljövetelét vizionálja, amelyben összeomlik a "normális" kommunikáció, ráadásul olyan időben, amelyet információs kornak propagál mindenki. A veszély azonban ennél is nagyobb: a nyomtatott szó háttérbe szorulásával a társadalmi asszociáció gyengül, s vele az a képesség, hogy a tájékozódó egymástól különböző események között öszszefüggést fedezzen fel, azokat hálóba szője, s így szembesüljön a világgal, amely ennek híján külső hatalomként tornyosul fölé.

De: nem lehetünk ennyire elkeseredve, hiszen az írás maga is kép. S meglehet, a középkor sötét volt, de a templomi freskók, amelyek az írástudatlanok agyába voltak hivatottak égetni a papi szónoklatok mondanivalóját, bizonyos erkölcsi normákat, vesztve közvetlen funkcióikat, az egyetemes civilizáció részeivé váltak.

A kép, a látvány - főként a televízió - persze delejez, mert közvetlenül hat, a gondolkodás fáradtsága nélkül befogadható, azonnali érzelmi reakciót vált ki. Azonosulni kell vele vagy tagadni. Könnyen teremt felszínes közösségeket, amelyek a tömegdemokrácia velejárói, s amelyek igényei sajátosan nivellálódnak. Minél szélesebb körű az azonosulás, annál felszínesebb a közösség.

E civilizációs nivellálódás, és színvonalsüllyedés messzire vezet. Habermas veszélyt észlel, amikor azt mondja, a komoly sajtó elhalásával a demokratikus akaratképzés is eltűnhet. Már Tocqueville felfigyel a többség zsarnokságának lehetőségére, megelőlegezve Ortega y Gasset modern tömegemberét, amelyre mint "a népre" hivatkozni magában hordozza a sötét politikai populizmus lehetőségét. Ebben a közegben aztán gombamód szaporodhatnak azok az őszintétlen politikusok, akik eszményítik a "nép" embereit, a "népre" hivatkoznak, s az új "osztály nélküli társadalom" szellemi vagy politikai vezetőjének kenik fel önmagukat. Ezt a tömegdemokráciát inkább a néphangulat vezérli, semmint a közvélemény, meggyőződés, uralkodóvá lett eszme. A hangulatot pedig a polgári étoszát vesztő tömegsajtó megrendelés szerint alakíthatja. John Lukacs figyelmeztet: megvalósult a "kemény" kisebbségek és "puha" többségek mindegyre visszatérő jelenléte, amelynél az előbbiek - a tömegmédia segítségével - befolyásolhatják, vagy akár irányíthatják az utóbbiakat.

A felgyorsult technológia papjai sem lehetnek igazán nyugodtak. A francia forradalom híre két hét alatt ért át az Atlanti-óceán túlsó partjára. Ma percek alatt tudna róla a világ. A hírterjedés tempója már-már felfoghatatlan. Ám, az információ sebessége növekedésének arányában csökkent a gondolatok uralkodóvá válásának sebessége. Befogadó közeg és információtermelő hasonult egymáshoz. Felszínes ikrekké nőttek össze. A médiafogyasztás mindenkit megillet, ám ahogy a fogyasztói kör kitágult, úgy esett annak gazdasági csapdájába a média. Mind bizonytalanabb: melyik eszmét, mikor, s hogyan hajlandó magáénak gondolni a többség.

Pörög a világ: már csaknem kétmillióan olvassák telefonjaikon az internet legújabb "csodáját", a twitter csiripjeit. A "legnagyobb" twitterező maga az amerikai elnök, Barack Obama. A brit kormányzati szervek - követve az amerikai példát - gyorsan tanulnak: twitterezésre szólítják fel alkalmazottaikat, hogy erősítsék a "public relations"-t. Fedezzük fel a világot 160 karakterben!

Keselyűkifutó - filmpromóció a cannes-i fesztiválon
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.