Merész vágás

Mindig kilógott a sorból.

Fogyasztó lettél, gólya!

Bankszámla-tulajdonos, rendszeres internet- és mobiltelefon-használó, diákmunkás, számlafizető, majdani gyakornok: a felvett hallgatók avatott tagjai lettek a vásárlói rétegnek - már az első napokban kapkodni kezdenek értük.

Ha van feladat, nem vész el a világ

Már vidéken is segítséget kaphatnak a munkaerőpiacra való visszatéréshez azok, akik felnőttként veszítik el a látásukat.

Álláshirdetések diszkriminációtesztje

Előnyben részesítik a nőket a munkaadók - ha alacsony presztízsű, rosszul fizetett munkáról van szó.

Akik várnak is valamit az egyetemtől

A Budapesten tanuló amerikai diákoknak furcsa, hogy az egyetemi campuson kívül is van élet. Meglepődnek azon, hogy nem mindig kapják meg, amiért fizettek, de azon is, hogy szívesen segítenek nekik teljesen idegenek.

 

Ártalmas jó tulajdonságok

A nagyvállalati menedzser szóváltásba keveredett hétéves kislányával, akit határozottan utasított valamire, de a gyerek nem értette, miért nem mehet a saját feje után. A papa belegondolt: tényleg annyira fontos, hogy az adott helyzetben érvényesüljön az akarata? Rájött, hogy nem. És rájött arra is: napi munkájában sem ártana rákérdezni saját magára: mi az, amiben nincs alku, és mi az, amiben szabadon engedhet beosztottai akaratának.

A történet KPMG Akadémia Harvard-fórumán hangzott el, amelynek témája lényegében az volt, hogy a jóból - nevezetesen a vezetői talentumból - is megárt a sok. Az összejövetel apropóját a Harvard Business Review közelmúltban megjelent tanulmánya adta. Ebben két világhírű szerző - Robert E. Kaplan és Robert B. Kaiser - azt elemezte: mi a veszélye annak, ha a menedzserek túlzásba viszik erősségeiket, és hogyan előzhető ez meg?

Ki élte már meg azt, hogy túllőtt a célon? - változtatta beszélgetéssé előadását Bódog Norbert, szervezetépítési tanácsadó, aki majd két évtizeden keresztül maga is vállalkozó és menedzser volt. A kérdés jogos, hiszen eszünkbe sem jut, hogy esetleg éppen jó tulajdonságainkkal ronthatjuk le teljesítményünket, veszélyeztethetjük a sikert. A HBR-cikk szerzői ezt egy Tomként emlegetett médiaigazgató példájával illusztrálták, akinek erőssége volt gyors gondolkodása, de nem tudta megérteni, hogy mások esetleg lassúbbak. Ettől türelmetlenné vált, és - tudtán kívül - kegyetlenül gázolt át munkatársain. Amikor néhányan vették a bátorságot és figyelmeztették: módszerei nem célratörők, hanem agresszívek, meglepően gyorsan tudott változni. Részben azért is, mert munkatársai éreztették vele: ettől függetlenül nagyra becsülik őt.

Mindenki mellé kellene egy kívülálló, hozta fel saját esetét Tomka János, a KPMG Akadémia igazgatója, akinél a feleség tölti be ezt a szerepet. Ezután pedig már sorjáztak a történetek: ki, miként észlelte főnökén vagy éppen saját magán erősségeinek túlfeszítését. Ki gondolná, hogy a tanító szándékú segítség, mint a helyesírási hibák kijavítása, milyen gátlásokat okoz? Gulyás Ernő, a Siemens üzletfejlesztési igazgatója is csak akkor jött rá erre, amikor eltűntek az írásos javaslatok: beosztottai már nem merték papírra vetni gondolataikat. Tóth András, a Microsoft munkatársa is saját kárán tanulta meg, nehéz szituációkban hajlamos utasításokat adni, a többiek meghallgatása nélkül. Időbe telt, mire begyakorolta: ne kinyilatkoztasson, hanem megkérdezze az embereket, ők mit tennének?

A HBR-cikk szerzőinek kutatása szerint a vezetők 97 százaléka viszi túlzásba az erélyes vezetést, anélkül, hogy észrevenné: ezzel lebénítja munkatársait. Lehet, hogy az erélyesség nem is annyira belülről fakad, mint inkább a sztereotípiáknak való megfelelési kényszerből: az igazi vezető testes, magas, határozott. - Senior menedzser abból lesz, aki valóban ilyen, és él is az erősségeivel - vetette ellen az egyik, szintén menedzser beosztású résztvevő. Így érthető, hogy ritkábban esnek a ló túlsó oldalára: a túlzásba vitt konszenzuskeresésre kevesebb példa akad. Ennek szintén megvan a maga veszélye: végeláthatatlan viták alakulhatnak ki, és a beosztottak esetleg gyengeségként értékelik a megegyezésre törekvést.

Kalmár István, a Calamitas ügyvezetője egy volt főnöke példáján látta ezt igazolva, akinek minden gondra legalább öt megoldási javaslata volt, viszont azt várta, hogy közösen szülessen meg a döntés, melyik irányba induljanak. Ezt a többség nem szerette, határozatlanságnak fogták fel, holott erről szó sem volt.

Az engedékeny vezetési stílus - derült ki a cikkből is - inkább a nők sajátja. Nem véletlen tehát, hogy a kevés hölgy résztvevő egyike jelezte: a támogató, meghallgató attitűd nagyon időt rabló. A felbátorító vezetésnek - említette valaki - van még egy különös hátránya: az ember kineveli saját konkurenciáját. A Siemensben próbálják elejét venni annak, hogy a vezetők pozícióféltésből kontraszelektáljanak - jegyezte meg Gulyás Ernő. Mégpedig oly módon, hogy az új csillag mindenhova kerülhet, csak a főnöke pozíciójába nem.

Az eltúlzott segítőkészség hátulütője lehet, hogy az adott feladat megoldására alkalmatlanokra is túl sok időt fordít a vezető. Az építő kritika, a tanulságok közös levonására való törekvésnek végül a következetes számonkérés láthatja a kárát, míg rendíthetetlen kitartás végül értelmetlen makacsságba torkollhat. A nagy dilemma mindezen csapdák elkerülésének mikéntje. Azt, hogy ez mennyire nehéz, a HBR-cikk szerzőinek kutatása is mutatja, amely - az általuk kialakított "sokoldalúsági mutató" alapján vizsgálta a vezetői erények kiegyensúlyozottságának mértékét. Az egészséges egyensúly az esetek mindössze öt százalékában volt jellemző.

A tehetséges vezetőt jellemző kimagasló és fenntartható eredménynek két összetevője van - szögezte le Bódog Norbert -, a termelékenység és a csapat vitalitása, összetartása. A közös győzelmet azonban meg kell előznie az egyéni győzelemnek, a belülről fakadó egyensúly kialakításának.

- Már bocs, főnök, de ha kevésbé dinamikusan nyitogatna be a szobába, nem kéne napi fél órát töltenünk azzal, hogy összeszedegetjük a papírjainkat!
- Már bocs, főnök, de ha kevésbé dinamikusan nyitogatna be a szobába, nem kéne napi fél órát töltenünk azzal, hogy összeszedegetjük a papírjainkat!
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.