A mihaszna tudomány a piacon

A tudomány finanszírozásának jelenlegi rendszerében a gazdasággal szoros kapcsolatot tartó alkalmazott kutatással szemben a nonprofit alapkutatások jórészt az államtól függenek. Kiegészítő támogatást a pályázati rendszerek kínálnak, amelyekből a kutatók néhány éves projekteket működtetnek, az intézetek pedig fejlesztéseiket tudják fedezni. Az uniós források feltérképezése után tartani lehet attól, hogy az alkalmazott és alapkutatást folytatók között versenyhelyzet alakul ki az utóbbiak, a "haszontalan tudomány" művelőinek hátrányára.

A gazdaság és a tudomány közötti kölcsönösségen alapuló kapcsolatról, melyben a tudomány, mint piaci termék jelenik meg, ma nem igazán beszélhetünk. Ugyanakkor az ipari termeléssel szoros kapcsolatot tartó alkalmazott kutatások esetében a marketingszemlélet egyre inkább beépül a kutatás-fejlesztés finanszírozási rendszerébe. Ennek ellenére még az alkalmazott kutatások terén sem lehet elvárni egy kutatótól, hogy a piaci igényeket és lehetőségeket feltérképezve maga alakítsa ki stratégiáját.

A frissen végzett fiatalok számára a három-ötszörös fizetést biztosító üzleti szféra vonzó alternatívát jelent, aminek következménye, hogy a felsőoktatásban a kutató szakokra minden eddiginél alacsonyabb pontszámmal lehet bejutni. A kontraszelekcióval szembeni védelem egyik - igaz, legfontosabb - eleme a tudományos kutatói pálya anyagi megbecsülése. Ezzel együtt azonban a kutatási feltételek hosszú távú rendszerét is biztosítani kell. A hazai kutatók és kutatóintézetek többségének adminisztrációs terhet jelent, hogy különböző pályázatok segítségével előteremtsék a szükséges többletforrásokat. Pénz híján aligha nyílik alkalom a műszerpark és az informatikai háttér fejlesztésére, vagy a kutatók külföldi kapcsolatainak ápolására, de nincs lehetőség szakmai konferenciák látogatására sem (egy ötnapos konferencián való részvétel közvetlen költsége kb. 300-400 ezer forint).

Az alapkutatások művelőinek helyzetét nehezíti, hogy a pályázatok egy részénél a tudományterületek nem különülnek el. Ezért az alapkutatásokban pályázók gyakran kénytelenek kutatási eredményeik felhasználási körét "kiszélesíteni". Egy esetben például csillagászati kutatási projekthez úgy sikerült támogatást nyerni, hogy a résztvevők hangsúlyozták: az általuk vizsgált csillagászati probléma megoldása az orvosi tomográfiában is hasznosítható. Hasonló trükkök bevetésére itthon is szükség lehet - állítja Holl András, a MTA KTM Csillagászati Kutatóintézetének informatikai fejlesztéséért felelős szakembere -, aki szerint a pályázatok egy része az alapkutatást végző intézmények számára eleve reménytelen. Más véleményen van Mosoniné Fried Judit, a MTA Kutatásszervezési Intézetének igazgatóhelyettese, aki szerint pályáztatás tekintetében nem lehet éles különbséget tenni az alkalmazott és alapkutatások között.

Az Akadémia is elindult a maga útján: a kutatóintézetek nyílt napokat szervezve mutatják be intézetük profilját, így keltve az érdeklődést a fiatalokban. Ez azonban önmagában még kevés. A nyitottságot a társadalom felé néhány nagyobb külföldi kutatóintézet tudatos píártevékenységgel segíti. Az európai magfizikai kutatóközpontban, a CERN-ben például külön sajtófelelősöket alkalmaznak, akinek az a feladatuk, hogy az intézmény tudományos tevékenységéről, a kutatók eredményeiről összefoglalókat készítsenek. Ezt a feladatot egyes holland egyetemeken a témáért felelős doktoranduszok végzik munkaidejük egy részében. Ettől a hazai gyakorlat még messze van, ahol néhány elhivatottságot érző kutató maga próbálja meg saját és szűkebb tudományterületének eredményeit közérthető szinten népszerűsíteni.

Az európai források egyes vélemények szerint a "hasznos" és a ,,haszontalan" tudomány közötti verseny kiéleződésével járnak. Az amerikai és a nyugat-európai kutatók pályázataikkal kapcsolatos teendőkre két-háromszor annyi időt/energiát fordítanak, mint magyar kollégáik. Ez is jelzi, hogy a magyar kutatási projektek menedzselésére a jövőben nagyobb súlyt kell helyezni. A tudományos eredmények marketingjének, a píárnak, a kutatás fontosságát hirdető propagandának az elkövetkező években az alapkutatások területén is megnő a szerepe. Minden kutatónak és kutatóintézetnek érdeke, hogy minél több alkalommal éljen a lobbi eszközével, hogy saját programját szakmai körökben is megismerjék.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.