Szárnyas kólával a nagyok ellen

Szűknek ítélte lehetőségeit az energiaitalok piacán a Red Bull, amely a most a kólaóriásokat szeretné megszorongatni. Új "csodaitalát" egyelőre hivatalosan nem forgalmazzák Magyarországon.

Hamarosan háromszereplőssé válhat a kólaháború, legalábbis a Red Bull reményei szerint. Az energiaitalával műfajt teremtő osztrák cég a következő néhány hónapban hét országban kezdi meg új üdítője, a Red Bull Cola (RBC) terjesztését, köztük a legnagyobb piacnak számító Egyesült Államokban, ahol júniusban startolnak. A tesztterep szerepét osztották még Ausztriára, Svájcra, Nagy-Britanniára, Olasz-, Orosz- és Írországra, ahol április végén, május elején lépnek piacra. A magyarországi hivatalos megjelenést egyelőre nem tervezik - tudtuk Romet-Balla Ágnes kommunikációs vezetőtől, ezzel teret engednek a magánimportnak.

Az energiaitaléhoz hasonló, csak kék-ezüst-vörös színben pompázó alumíniumdobozba zárt szénsavas üdítő a természetes kólakivonaton kívül mellbevágó koffeintartalommal büszkélkedhet: a 45 milligramos dózis egy ideig biztosan nem hagyja elaludni az embert. A természetes anyagokból készülő RBC-t gyártója a prémiumkólák kategóriába sorolja, erre utal az 1,49 dollárra belőtt kiskereskedelmi ár, ami meghaladja a Coca és a Pepsi hagyományos kóláiét.

A szakértők szerint a Red Bull merész vállalkozásba fogott, hiszen a kólapiac az utóbbi tíz évben folyamatosan zsugorodik az Egyesült Államokban: tavaly a Coca-Cola Classic eladott mennyisége három, a Pepsié 4,8 százalékkal esett vissza. A Coca-Cola és a PepsiCo páros dominanciáját többen próbálták már megingatni - nem sok sikerrel. Ennek egyik magyarázata a tökélyre fejlesztett disztribúcióban keresendő: gyakorlatilag nincs olyan kereskedelmi egység, ahol ne lehetne találkozni termékeikkel. Ezt Richard Branson, a légitársaságairól, lemezkiadójáról és médiaérdekeltségeiről világhírű brit multimilliárdos is igazolhatja, akinek talán az egyetlen üzleti balfogása az volt, amikor pár éve a Virgin Colával akart hadat üzenni a két gigásznak, ráadásul hazai pályán - emlékeztet cikkében a Wall Street Journal.

Bár Amerikában továbbra is a szénsavas kólafélék a legnépszerűbbek, az energiaitalok piaca szédületes tempóban bővül. Tavaly 30 százalékos pluszt mértek, s a piacvezető Red Bull erre még öt százalékot rátett. Ezzel együtt a két nagy pozíciója megingathatatlan, együttes piaci részesedésük tavaly 74 százalék volt, szemben a Red Bull 0,6 százalékával. Éppen ezért nem is idegesítik magukat túlzottan a váratlan konkurencia miatt. A Red Bull egyébként az előző évet 3,1 milliárd euró bevétellel zárta. A cég Magyarországon is piacvezető, saját becslésük szerint 35 százalékkal.

Nyolcmilliárd forint energiaitalra

Az energiaital a legdinamikusabban fejlődő termékcsoportok közé tartozik a magyarországi kiskereskedelemben: forgalma mennyiségben 64, értékben 60 százalékkal nőtt 2007 áprilisa és 2008 márciusa között az előző hasonló időszakhoz képest. Így az éves összforgalom megközelítette a nyolcmilliárd forintot, a fogyasztás pedig a 132 millió litert - derül ki a Nielsen piackutató legfrissebb adataiból. A fejlődésben nagy szerepet játszanak a kereskedelmi márkák: a mennyiség szerinti bolti eladások 48 százaléka jutott rájuk. Az energiaitalok egy literre számított fogyasztói átlagára márciusban 568 forint volt, négy százalékkal alacsonyabb az egy évvel korábbinál. Beszerzésüknél 70 százalék jutott a hiper- és szupermarketekre, valamint diszkontokra.

Amerikai üdítőital-piac

(részesedések, százalék, 2007)

1. Coca-Cola 42,8
2. PepsiCo 31,1
3. Cadbury 15,0
4. Cott Corp. 4,8
5. National Beverage 2,5
6. Hansen Natural 0,8
7. Red Bull 0,6
8. Rockstar 0,4
9. Big Red 0,4
10. Egyéb 1,6

Forrás: Beverage Digest

Red Bull-repülő a Margit híd felett. Ami a palackból kifér
Red Bull-repülő a Margit híd felett. Ami a palackból kifér
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.