Szűknek ítélte lehetőségeit az energiaitalok piacán a Red Bull, amely a most a kólaóriásokat szeretné megszorongatni. Új "csodaitalát" egyelőre hivatalosan nem forgalmazzák Magyarországon.
Szárnyas kólával a nagyok ellen
Hamarosan háromszereplőssé válhat a kólaháború, legalábbis a Red Bull reményei szerint. Az energiaitalával műfajt teremtő osztrák cég a következő néhány hónapban hét országban kezdi meg új üdítője, a Red Bull Cola (RBC) terjesztését, köztük a legnagyobb piacnak számító Egyesült Államokban, ahol júniusban startolnak. A tesztterep szerepét osztották még Ausztriára, Svájcra, Nagy-Britanniára, Olasz-, Orosz- és Írországra, ahol április végén, május elején lépnek piacra. A magyarországi hivatalos megjelenést egyelőre nem tervezik - tudtuk Romet-Balla Ágnes kommunikációs vezetőtől, ezzel teret engednek a magánimportnak.
Az energiaitaléhoz hasonló, csak kék-ezüst-vörös színben pompázó alumíniumdobozba zárt szénsavas üdítő a természetes kólakivonaton kívül mellbevágó koffeintartalommal büszkélkedhet: a 45 milligramos dózis egy ideig biztosan nem hagyja elaludni az embert. A természetes anyagokból készülő RBC-t gyártója a prémiumkólák kategóriába sorolja, erre utal az 1,49 dollárra belőtt kiskereskedelmi ár, ami meghaladja a Coca és a Pepsi hagyományos kóláiét.
A szakértők szerint a Red Bull merész vállalkozásba fogott, hiszen a kólapiac az utóbbi tíz évben folyamatosan zsugorodik az Egyesült Államokban: tavaly a Coca-Cola Classic eladott mennyisége három, a Pepsié 4,8 százalékkal esett vissza. A Coca-Cola és a PepsiCo páros dominanciáját többen próbálták már megingatni - nem sok sikerrel. Ennek egyik magyarázata a tökélyre fejlesztett disztribúcióban keresendő: gyakorlatilag nincs olyan kereskedelmi egység, ahol ne lehetne találkozni termékeikkel. Ezt Richard Branson, a légitársaságairól, lemezkiadójáról és médiaérdekeltségeiről világhírű brit multimilliárdos is igazolhatja, akinek talán az egyetlen üzleti balfogása az volt, amikor pár éve a Virgin Colával akart hadat üzenni a két gigásznak, ráadásul hazai pályán - emlékeztet cikkében a Wall Street Journal.
Bár Amerikában továbbra is a szénsavas kólafélék a legnépszerűbbek, az energiaitalok piaca szédületes tempóban bővül. Tavaly 30 százalékos pluszt mértek, s a piacvezető Red Bull erre még öt százalékot rátett. Ezzel együtt a két nagy pozíciója megingathatatlan, együttes piaci részesedésük tavaly 74 százalék volt, szemben a Red Bull 0,6 százalékával. Éppen ezért nem is idegesítik magukat túlzottan a váratlan konkurencia miatt. A Red Bull egyébként az előző évet 3,1 milliárd euró bevétellel zárta. A cég Magyarországon is piacvezető, saját becslésük szerint 35 százalékkal.
Nyolcmilliárd forint energiaitalra
Az energiaital a legdinamikusabban fejlődő termékcsoportok közé tartozik a magyarországi kiskereskedelemben: forgalma mennyiségben 64, értékben 60 százalékkal nőtt 2007 áprilisa és 2008 márciusa között az előző hasonló időszakhoz képest. Így az éves összforgalom megközelítette a nyolcmilliárd forintot, a fogyasztás pedig a 132 millió litert - derül ki a Nielsen piackutató legfrissebb adataiból. A fejlődésben nagy szerepet játszanak a kereskedelmi márkák: a mennyiség szerinti bolti eladások 48 százaléka jutott rájuk. Az energiaitalok egy literre számított fogyasztói átlagára márciusban 568 forint volt, négy százalékkal alacsonyabb az egy évvel korábbinál. Beszerzésüknél 70 százalék jutott a hiper- és szupermarketekre, valamint diszkontokra.
Amerikai üdítőital-piac
(részesedések, százalék, 2007)
1. Coca-Cola | 42,8 |
2. PepsiCo | 31,1 |
3. Cadbury | 15,0 |
4. Cott Corp. | 4,8 |
5. National Beverage | 2,5 |
6. Hansen Natural | 0,8 |
7. Red Bull | 0,6 |
8. Rockstar | 0,4 |
9. Big Red | 0,4 |
10. Egyéb | 1,6 |
Forrás: Beverage Digest