Hiányoznak a hálóról a tanárok
Több mint egymillió tananyagelem van a Sulinet Digitális Tudásbázisban (SDT) az emberi szem alapos modelljétől kezdve a földrészek vándorlását bemutató monumentális kisfilmig. A multimédiás oktatási segédanyagok (képes, zenés, filmes stb.) a www.sulinet.hu portálról mégsem jutnak megfelelő formában és mértékben az egyébként erre fogékony diákok elé. Elsőként Főző Attila László, az Educatio Társadalmi Szolgáltató Kht. munkatársa szerint is az SDT rendszerét és használatát kell minél több tanárral megismertetni. Ligeti György szociológus, a beszélgetést szervező moderátor szerint a digitális tananyagok napi alkalmazását nehezíti az informatikai hálózatok fejletlensége, a kevés informatikai eszköz, a digitális tananyagok akkreditációjának hiánya, illetve a tanárok képzetlensége és motiválatlansága.
Dr. Hantos István, az Alternatív Közgazdasági Gimnázium szakképzésért felelős szakembere szerint sok tanár nem ismeri a digitális oktatási rendszert, ezért nem is tudják alkalmazni a napi gyakorlatban.
Csapó Tamás, a gödöllői waldorf-iskola fiatal földrajztanára az egyetemen tanulta a digitális eszközök felhasználását. Ő már egy új gondolkodást képvisel: "Behozom az órára a multimédiás szekrényt, használom a netet, a DVD-t, így a gimnáziumi órákon elutazhatunk oda is, ahová valójában nem tudunk ellátogatni.
Hedvig Olga, a Műszaki Kiadó képviselője elmondta, ők öt éve gyártanak digitális tananyagot, s ezeket a papíralapú oktatási anyagokkal együtt értékesítik, hogy a két forma egymást erősítse. A kiadó úgy próbálja feloldani az elektronikus (interaktív-)tábla-programmal kapcsolatos kezdeti ellenállást, hogy minden iskolába ellátogat, és bemutatót tart a tábla és a tananyagok használatáról. A 2007 őszén indult roadshow-t a www.e-tanarikar.hu címen lehet követni. A pedagógusok olyannyira lelkesnek mutatkoznak, hogy meg kellett duplázni az iskolákba látogató csapatok létszámát is. Az oktatási kabinet terve szerint idén 30-40 ezer digitális táblát juttatnának el az iskolákba.
Ezekre pályázati úton anyagi támogatást is lehet szerezni, amivel a tantermek mintegy felében, kb. 600 iskolában, digitális tartalommal segített oktatás válhat lehetővé.
Vannak motivált, de hagyományőrzőbb tanárok is, akik szerint "egy kréta az elhivatott tanár kezében többet ér, mint a digitális tábla". Ez a véleménye az évtizedes tapasztalatokkal rendelkező matematikatanárnak, Csibor Zoltánnak is, aki egyébként Magyarország első webgazdasági szakközépiskolájában tanít (www.webgazdasagi.hu). - Van szerepük a digitális eszközöknek, de egy eszköz favorizálása nem vezet jóra, a tanár tudása és embersége a legmeghatározóbb - véli a tanár úr.
"A digitális tananyag ne egy konzerv legyen, amelyet a tanár előkészületek nélkül felbont, felhasznál, és végül kiszalad a tanteremből." Ezt a képszerű metaforát használta Főző Attila László, és a tanárképzés fontosságára hívta fel ezzel a figyelmet. Az SDT nyitólapján (http://www.sulinet.hu/tart/kat/Se) most is elérhetők jó gyakorlatok, melyek a legkülönbözőbb tantárgyak elsajátításához hívják segítségül a digitális eszközöket.