Nagy Bandó 150 kátyút tömetne - az illetékes szakmailag megbeszélné
Orosz József: Ezen az úton jó ideje nem kátyúztak. Levonható az a következtetést, hogy önökhöz képest bárki jobban tud kátyúzni, aki egyáltalán nekilát dolgozni?
Árki Sándor, a Magyar Közút Baranya megyei igazgatója: Ezen az úton több éven keresztül is kátyúztunk, az idén is történt már burkolatjavítás azokon a helyeken, számos esetben csak ideiglenes kátyújavítást végeztünk el, megvárva a jó időt.
Orosz József: Nagy Bandó András tud kátyúzni?
Nagy Bandó András író, humorista: Nem én, hanem egy kft. kátyúzott volna. Én nem tudok kavarni se aszfaltot, se bitument. Hirdetés alapján felhívtam egy pécsi kft.-t, találkoztam velük, annyit mondtam, hogy kátyúzni akarok. Rendeltem aszfaltot, megkérdeztem, vállalják-e, azt mondták igen. Az áldatlan állapot miatt viszont nem kell bátornak lennem, csak egyszerűen bizonyítanom kell, nem csak úgy vagyok polgár, hogy birkamód tűröm azt, ami az utakon van, vagy bárhol másutt, hanem amikor lehet, akkor azokért a dolgokért szólok. Itt a gond az, hogy ha a kátyúzás ideiglenes és mondjuk ők megcsinálják áprilisban, az májusra-júniusra szétmegy, a következő áprilisig megint csak kátyús utakon járunk. Hagyták volna inkább, hogy megcsináljuk akár ideiglenesen, ami ugyanúgy három hónapig bírja, mint amit a közút csinál.
Orosz József: Hogy történt az, hogy mégsem kátyúztak? Ott volt ez a kft. a forró aszfalttal, már csak keverni kellett volna, hogy beleöntsék a lyukba, ám az önök szakembere ott állt és azt mondta, hogy ácsi, kátyúzás nuku?
Árki Sándor, a Magyar Közút Baranya megyei igazgatója: Nem így történt természetesen. Nagy Bandó úr kérelmezte a munkálatot, amire elvi kezelői hozzájárulást adtunk. Az elvi kezelői hozzájárulásban leírtuk, hogy milyen műszaki és jogszabályi feltételeket kell betartani. Szerdán délután háromkor megjelentünk a helyszínen, hogy a munkaterületet átadjuk. Ott a kivitelezőt kérdeztük, hogy mit akar csinálni, ám nem tudott egyértelmű választ adni, hogy mit is akar.
Orosz József: Úgy képzeljük el, hogy ott állt a kátyú mellett a kivitelező, meg az önök embere, nézték hosszan a lyukat, mire azt mondta a kivitelező, na, nekem fogalmam sincs, mit kell egy lyukkal csinálni, miközben Nagy Bandó András már leírta, hogy kátyúkat akar foltozni?
Árki Sándor, a Magyar Közút Baranya megyei igazgatója: Nem, nem a kátyú mellett álltunk. Mert ott nincs is kátyú, hanem csak nagyon régi a burkolat. Tizenöt éves, megöregedett a bitumen benne, kipörög, olyan kátyú nincsen benne, amit a balesetveszély miatt meg kellene szüntetni.
Orosz József: Akkor úgy korrigálom a kérdésemet, hogy ott állt Nagy Bandó András kivitelezője a hámló út mellett, az önök embere megkérdezte, hogy na jóember, maga most mit keres itt? És erre a jóember azt mondta, hogy fogalmam nincs, mert nincsenek is lyukak?
Árki Sándor, a Magyar Közút Baranya megyei igazgatója: Többen voltunk kint, hogy a helyszínen tudjunk segíteni és meg tudjuk beszélni. Jó lett volna, ha Nagy Bandó András is ott van, mert akkor szakmailag is meg tudtuk volna beszélni, hogy milyen javítási munka kell.
Orosz József: Nagy Bandó András rögvest ki lett nevezve útburkolat-javító és kátyúszakértőnek, vagy csak lyukszemlélőnek?
Nagy Bandó András író, humorista: Felhívtam Sanyit, vele volt még két közúti szakember, és azt magyarázták, hogy ezek nem kátyúk, hanem úthibák. Kinyitottam az Értelmező Szótárt meg a Magyar Szókincstárt, mind a kettőben csupán csak annyi van, a kátyú az, ahol mélyedés van. Ezen az úton nem hámlás van, nem arról van szó, hogy megcsípte a nap és ezért a hámfelülete szegénynek hámlik, hanem arról van szó, hogy zakatolunk befelé az útszakaszon, és szétveri a kocsit a kátyú. Az, ami ott van.
Orosz József: Van lyuk?
Nagy Bandó András író, humorista: Van lyuk és igen mély mélyedések vannak.
Orosz József: Értsem úgy a történteket, hogy sok okos ember, ha összegyűlik egy úton, az már világos, hogy kátyúzni nem kátyúznak, de még azt sem tudják eldönteni, hogy amit látnak, az lyuk-e, vagy hámlás?
Nagy Bandó András író, humorista: Magyarán ők határozhatják meg, hogy ez nem kátyú, hanem úthiba, de a kátyú az önmagában az úthiba. A kígyó a saját farkába harapott. Úgy saccolom, körülbelül 150 kátyú van, ezért rendeltem másfél köbméter aszfaltot, amire Sanyi azt mondja, ez csak hámlás.
Orosz József: Árki úr, szeretném összefoglalni az előzőekben elhangzottakat. Tegnap odament sok okos, hozzáértő ember, fejüket összedugták, nemhogy arra nem tudtak pontot tenni, hogy hámlást látnak, vagy kátyút, miközben ott áll a platón másfél köbméter aszfalt és gőzölög. Komolyan, egy ember nem volt ott, aki a hosszú szakmai vita után azt mondta volna, tudjátok mit, öntsük már le ezt a másfél köbmétert, elsimítjuk, ezzel is előbbre vagyunk a semmihez képest?
Árki Sándor, a Magyar Közút Baranya megyei igazgatója: Ott állunk öten, ez így van, de gőzölgő aszfalt nem volt, nehogy tévedésbe kerüljünk. Ez olyan útburkolat hiba volt, amire ez a technológia nem alkalmazható.
Nagy Bandó András író, humorista: Sándor, hát a francnak kell már kikerülni azt, hogy ezek kátyúk? Hát ne haragudj, nem ezen múlik a világ sorsa. A kivitelezővel végigmentünk, felmértük négyzetméterre, hogy mennyi aszfalt kell hozzá. Itt arról van szó, hogy a kátyúk, amelyek szétverik az autókat, megteltek volna, ha hagyjátok. Ugyanolyan ideiglenesen rossz lehetett volna, vagy ugyanolyan ideiglenesen jó lehetett volna, amire ti képesek vagytok. Minek kell lenni ebben az országban ahhoz, hogy az ember segíteni tudjon? Ezt rúgtátok széjjel! Tök mindegy, hogy kátyúnak, vagy úthibának nevezitek.
Árki Sándor, a Magyar Közút Baranya megyei igazgatója: Szerkesztő úr, akkor megengedi, hogy válaszoljak, vagy legalábbis reagáljak rá. Tehát még egyszer mondom, az együttműködésünk folyamatos és jó, tehát nincsen ebben semmilyen probléma.
Orosz József: Nem arról van szó, hogy Nagy Bandó kátyúiban kicsiben benne van az egész ország? Valaki valamit meg akar csinálni…
Árki Sándor, a Magyar Közút Baranya megyei igazgatója: …de mi jól akarjuk megcsinálni…
Orosz József: …erre jön húsz másik, aki megmagyarázza, hogy miért nem lehet megcsinálni. Végül aztán senki nem csinál semmit.
Árki Sándor, a Magyar Közút Baranya megyei igazgatója: Vannak előírások, amelyeket be kell tartani. amik alapján ezeket meg kell tartani és be kell tartani. Naponta jár arra az útellenőr, aki figyeli az úthálózatot, mert ez a törvényi előírás.
Nagy Bandó András író, humorista: Ne haragudjál Sanyi, vakokat küldtök ki?
Árki Sándor, a Magyar Közút Baranya megyei igazgatója: András, útellenőrök, szakmunkások járnak ki!
Orosz József: Oda jutottunk ezzel a kátyúval, hogy ezek után úgy történik minden, hogy holnap mindenki építhet magának utat, hidat, bemegy a kórházba, megoperálja magát, beszedi magától az adót?
Nagy Bandó András író, humorista: Remélem, hogy nem így történik. Csak arra akartam felhívni a figyelmet, hogy ez az istentelen állapot az országban tovább nem mehet, legyen az Baranya, Pécs, vagy Budapest, teljesen mindegy. Ha az emberek bamba birkává válva kerülgetik a kátyúkat ahelyett, hogy bemennének és miszlikre aprítanák az illetékesek asztalát, akkor ez az ország nem fog előrelépni. Erre van képe azt mondani a hivatalnak, hogy márpedig ők folyamatosan javítják az utat.
Orosz József: Árki úr, mikor tömik be ezeket a hámlásos lyukakat?
Árki Sándor, a Magyar Közút Baranya megyei igazgatója: Folyamatosan kátyúzunk. Ma is voltak kint a kollegáim, holnap is ki fognak menni.
Orosz József: És betömték a hámló kátyút?
Árki Sándor, a Magyar Közút Baranya megyei igazgatója: A hámlót nem, mert ami ott van, az nem hámló kátyú.
Nagy Bandó András író, humorista: Na, ettől vagyok én beteg!
(A Klubrádió Kontra című műsorában elhangzott beszélgetés szerkesztett szövege.
A műsor hangfelvétele mp3-as formátumban>>>>)