Vasúti járműjavító csak egy maradhat
Összevonás, eladás, esetleg bezárás - ez a sors vár a MÁV még meglévő négy járműjavító cégére. A társaság igazgatóságának döntése szerint januárban a vasút gépészeti üzletágából a vontatási feladatokat ellátó MÁV Trakció Zrt. mellett megalakul a MÁV Gépészet Zrt. is. Ebbe a cégbe 2008 júliusában beolvasztják a villanymozdonyok javításával foglalkozó MÁV Északi Járműjavító Kft.-t, illetve a dízelmozdonyokat karbantartó MÁV Szolnoki Járműjavító Kft.-t. Az új vállalkozás életre hívása azonban több lesz egyszerű névváltoztatással járó könyveléstechnikai produkciónál.
A váltást az északi járműjavítónál érzik majd meg a legjobban. A cég budapesti Kőbányai úton lévő területén bezár a szerelde. Az elöregedett V43-as villanymozdonyok javításához használt berendezéseket Szolnokra költöztetik. Az idén várhatóan 7,9 milliárd forint árbevétel mellett szerény, 11 millió forintos adózás előtti eredményt produkáló társaság szolnoki testvérével tervezett öszszeolvasztását azzal indokolják, hogy megbízásai kapacitásainak a felét sem kötik le. Ráadásul a még meglévő villanymozdonyok költséges - egyenként akár 250-300 millió forintba kerülő - felújítása után a társaság nem is nagyon juthatna újabb megbízásokhoz.
Ezzel együtt valószínű, hogy a döntésnél a frekventált helyen lévő ingatlanjának forgalomképessé tétele is fontos szempont lehetett. Erre lehet következtetni abból, hogy a becslések szerint a Kőbányai úti üzemnek otthont adó telek értéke elérheti a 6-7 milliárd forintot is. Eközben a járműjavító kiköltöztetésének költsége a legrosszabb esetben sem haladhatja meg a kétmilliárd forintot. A terület eladásán a MÁV akár 4-5 milliárd forintot is kereshet.
Úgy tudjuk: a hurcolkodás pontos időpontjáról még nem döntöttek. Egyes vélemények szerint az áttelepülés akár két-három évig is eltarthat: a meglévő villanymozdonyok most esedékes nagyjavítása ugyanis nem állhat le. Más források szerint viszont mindez puszta időhúzás, ami csak azt szolgálná, hogy az északi járműjavító vezetőgárdája a nyugdíjig kihúzza. Valójában ugyanis a költözés néhány hónap alatt lebonyolítható.
Akármi is az igazság, a MÁV Gépészet Zrt. vezetőinek személyéről már megszületett a döntés. A társaság vezérigazgatója Zaránd György, a MÁV gépészeti üzletágának karbantartási vezetője lesz, helyetteseként pedig Márkus Imre, az északi járműjavító ügyvezetője dolgozik majd. Arra viszont még nincs válasz, hogy mi lesz a sorsa a Kőbányai úti szerelde - a MÁV szerint - több mint félezer dolgozójának. Szaktudásukra elvben Szolnokon is szükség lenne. Valószínű azonban, hogy az új munkahelyre való hosszas utazgatást vagy a Szolnokra költözést sokan nem vállalják.
A cégösszevonással az idén 16,8 milliárd forint árbevétel mellett 567 millió forint adózás előtti eredményt tervező szolnoki járműjavító kétségtelenül jól jár. A telephelyére költöző MÁV Gépészet Zrt. az északi járműjavító berendezéseit és feladatait is magával hozza majd. Így a dízelmozdonyok javítására berendezkedett üzem szabad kapacitásait a villanymozdonyok karbantartásánál kötheti majd le, és szükség esetén bővítheti is létszámát.
Nem lehet tudni: az állami vasút meddig tartja meg új járműjavító cégét. Mindenesetre valószínű, hogy a megbízásokkal jól kistafírozott MÁV Gépészet Zrt. egy későbbi privatizációnál vonzóbb célpont lesz, mint a mostani két kft. Ezt jelzi a Debreceni Járműjavító Kft. eladásának sikertelensége. A MÁV immár harmadszor futott neki a privatizációnak, de kudarc esetén már lehetségesnek tartják a cég végelszámolását.
Feltehetően nagy könynyebbség ugyanakkor, hogy a Miskolci Járműjavító Kft. értékesítését a MÁV egy árukapcsolással már megoldotta. A Rail Cargo Ausztria és a Győr- Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. konzorciuma a MÁV Cargo Zrt.-vel együtt ezt az üzemet is megvásárolja. Igaz, arra nincs válasz: a magyar vasút árufuvarozó cégét piaci értékének duplájáért, 102,5 milliárd forintért megvásároló befektető páros ajánlatában milyen értéken árazta be a vasúti teherkocsikat javító-gyártó miskolci társaságot.