Olcsó konkurenst kapnak a Volánok
Miközben a jövő hét elejére több Volán-társaság dolgozói is sztrájkot hirdettek, addig a távolsági, menetrend szerinti buszjáratokat üzemeltetők piacára öles léptekkel érkezik egy jó néhányuk számára alighanem rövid időn belül komoly konkurenciát jelentő társaság. Információnk szerint az Orangeways Zrt. néven futó vállalat november 26-án indítja el első járatait, igaz, nemzetközi forgalomban. A társaság nemcsak azért érdekes, mert az első magyar kézben lévő cégként kíván megjelenni ezen a területen, hanem a tulajdonosai miatt is.
A cégbírósági nyilvántartásba vétel szerint a vállalat mögött a KFK Invest Holding Zrt. áll. Utóbbi pedig a leggazdagabb magyar üzletemberek között számon tartott Kedves Ferenc befektetői cégeként ismert. A nagyvállalkozó legutóbb a nyáron került a figyelem középpontjába, amikor is Müller Péter megvált a Sziget Kft.-ben lévő 45 százalékos tulajdonrészétől, és egy 15 százalékos részvénycsomagot a Kedves Ferenc érdekeltségébe tartozó Langham Holding Ltd. vásárolt meg. A nagyvállalkozó egyébként két éve lépett a hazai "gazdagok" élbolyába, amikor is eladta állateledel-gyártó társaságát, a Pet-Hungáriát a holland Proviminek. Jelenleg legfőbb befektetései - a Sziget Kft. mellett - az Erdért, a Budapesti Szabadkikötő és a Planet nevű autókereskedés. A nyilvános papírok szerint ezekhez rendre kapcsolódnak ingatlancégek is. Kedves egyébként lapunknak korábban nyilatkozva megjegyezte: befektetéseit a KFK Invest irányítja.
Minden jel szerint az Orangeways Zrt. pénzügyi háttere biztosnak tűnik. Ezt mutatja az is, hogy az 50 millió forintos jegyzett tőke mellett már megérkeztek Magyarországra a társaság autóbuszflottájának első tagjai. Kovács Miklós vezérigazgató elmondta: egyelőre nyolc BOVA Magic luxusbusszal indulnak, ám már jövő tavaszra megrendelték a következő "szállítmányt", akkor 12 járművel bővül flottájuk.
A tervek szerint november 26-tól mindennap Prágába és Kolozsvárra indulnak a járatok. Rá következő héttől indul a krakkói busz, majd újabb egy hét múlva Bécs és Munkács is felkerül a célállomások közé. A vezérigazgató szerint annak ellenére, hogy a megrendelt buszok valóban magas felszereltséggel érkeznek - például egyes repülőkhöz hasonlóan minden ülésben multimédiás egység kap helyett -, az árakat fapados szinten határozták meg. Így jelenleg például egy prágai út - csak oda - 3700 forintba kerül majd. A buszok megállóhelyeit külföldön a belvárosi autóbusz-állomásokon jelölték ki, míg Budapesten ez a Népligetben lesz. Utóbbi helyen alakítják ki a forgalmi központot is, az épületet a BKV-tól bérlik.
A vezérigazgató hozzátette, hogy az újabb buszok megérkezése után azonnal bővítik az útirányok számát, így tavasztól már Marosvásárhelyre, Aradra, Splitbe, Ljubjanába, Milánóba és Amszterdamba is lehet utazni. Előzetes felmérésük szerint Budapesttől 600 kilométeren belül lévő célállomások esetén tudnak versenyképes és számukra is nyereséget biztosító árakat kínálni. Ez alól az olasz és a holland nagyváros persze kivételt jelent, ám piackutatások szerint ezen helyek iránt olyan nagy az érdeklődés, hogy elindítják a buszokat. Az üzleti kalkulációik szerint az egyébként 63 plusz 2 férőhelyes járműveknek 59 százalékos kihasználtságot kell produkálniuk. Ebben az esetben két év múlva már nem lenne szüksége külső tőkére a cégnek.
Kovács Miklós kifejtette: első körben leginkább a fapados repülőjáratokról szeretnének utasokat elcsábítani. Erre a buszok által nyújtandó utazás minősége minden alapot magad, emellett pedig az is érv lehet az Orangeways mellett, hogy a járatok - szemben a repülőkkel - a városok központjaiba érkeznek.
Éppen a tulajdonosi háttér okán Kovács az előzőekhez hozzátette, hogy jövőre a környező országokból szinte bizonyosan, kifejezetten a Sziget Fesztiválra is indulnak majd járatok Budapestre. Ezt már az idén is szerették volna megtenni, ám a cég felépítése csúszott - tette hozzá.
Mindezek mellett korántsem biztos, hogy a vállalat működése az említett kereteken belül marad. Az ukrán hatóságok ugyanis felkérték a céget, hogy az ottani meglehetősen gyér buszjáratok miatt belföldi szolgáltatást is végezzenek. Ezek lehetőségeit és feltételeit most vizsgálják.