Eltűnő értékek a sínek között
Persze nem egészen azok. Hogy mennyire nem, arra Bugár-Mészáros Károly az Örökség című műemlékvédő lapban megjelent cikke hívta fel a figyelmet. Mint írásából kiderül, a pályaudvar mögött is találhatunk értékes építményeket.
Ott áll például egy 1846-ból való, ifj. Zitterbarth Mátyás által tervezett "ősfűtőház", talán a legkorábbi vasúti építészeti emlékünk. S mint a kormányzati negyed látványterveiből kiolvasható, ez egyszerűen letöröltetik a föld színéről. Megvan még a Nyugati pályaudvar területét egykor körbeölelő kerítés egy szakasza is a Podmaniczky utca felől. Sőt, az eredeti kapuzat, melyet hajdan Ferenc József használt, amikor a királyi várból a királyi váróba hajtatott. A Nyugati eredeti udvarából néhány öreg platánfa is áll még: százharminc éves, hatalmas példányok. Van továbbá egy váltókezelő ház (melyet nyugodtan nevezhetünk irányítótoronynak is) 1912-ből, eredeti berendezéssel, merthogy a Nyugati-ban még mindig ezt használják, s a maga nemében ez is kuriózum.
Mint említettük, az 1846-os ősfűtőház eltűnik. Mégpedig úgy, hogy a kormányzati negyed tervezőinek tudomásuk sem volt arról, hogy milyen korú, milyen értéket képvisel. Janesch Péter, a vezető tervező ezt azzal magyarázza, hogy már maga a MÁV sem számolt az épülettel, amikor a területet a helykijelölő pályázaton nevezte. Később sem javasolta védelemre a fűtőházat senki, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal sem. Érdekes azonban, hogy Finta Józsefék 2. helyezést szerzett tervén az épület megtartandóként szerepelt.
A nyertes terven viszont nincs rajta, tehát el fogják bontani. Igaz, a kormányzati negyednek még nincs érvényes építési engedélye, hisz még csak most készül a terület rendezési tervének módosítása is. Lehetne és kellene tehát valamit tenni a magyar vasút hőskorából való, ritkaságnak számító fűtőház érdekében.
Egyébként ez az ipari építmény nem műemlék. Sem az 1912-es váltóállító. Helyrajzilag kívül esik a Nyugati pályaudvar védett telkén (a sínek területén áll), s úgy tűnik, az örökségvédelem nem is fog érte küzdeni, hisz megtartásának úgymond "nincs realitása". Útban lesz akkor is, ha lesüllyesztik a vágányokat, s akkor is, ha lefedik.
Megmarad viszont a Podmaniczky utca felőli, régi főkapu (mely az Eiffel irodaház területére esik), s Finta József szerint a platánokból is csak egyet terveznek kivágni. A három közül.
Maga a pályaudvari főépület első osztályú műemlék, de ettől még nem biztos, hogy érintetlen marad. Ugyanis Eiffel tervezte üvegcsarnokából vagy kitelepítenék a síneket, s levinnék a föld alá, vagy megállítanák a vonatokat még a csarnok előtt. Bugár-Mészáros Károly szerint viszont nem szabadna kivenni belőle a vonatforgalmat. Hisz a Nyugatinak épp ez az egyik értéke, hogy még arra használják, amire 1874 és 1877 között felépült. Európa sok városában már egy-két évtizede fölszedték a síneket a hasonló pályaudvarokon, s más tartalommal töltötték meg azokat, most pedig - mint a szerző írja - "a nemzetközi szakirodalom tele van önváddal" emiatt. Biztató, hogy a főépület esetében a funkció megtartása mellett az örökségvédelem is kiáll.
Az épp átdolgozás alatt lévő szabályozási terv, úgy tudjuk, nem fog rendelkezni se a váltóállító, se a XIX. századi fűtőház megtartásáról. A Kulturális Örökségvédelmi Hivatal ugyanis egyiket sem jelölte megtartandónak az átdolgozók számára.
Tény, hogy a Nyugati Eiffel tervezte csodálatos csarnokának árnyékában el is sikkad a jelentőségük. De azért annál biztosan többet ér például az a 160 éves fűtőház, hogy tudomást se vegyünk róla, s így tervezzünk rá kormányzati negyedet - mely egyébként nagy ívű koncepció.
Bizonytalan kormánynegyedtervek
Ma hirdetik ki az új kormányzati negyed kiviteli és engedélyezési terveinek elkészítésére kiírt tárgyalásos közbeszerzési eljárás eredményét: Janesch Péter és csapata készítheti el az épületegyüttes terveit.
- A nemzetközi építészeti pályázatra csupán koncepciót vártak, de egy jó ötlet még nem biztosíték a megfelelő minőségben, határidőre elkészített tervekre - magyarázza a helyzetet Görözdi György miniszterelnöki megbízott. A háromfordulós eljárásban azt vizsgálták, hogy a tervező és csapata rendelkezik-e a szükséges szakmai kompetenciákkal és tárgyi feltételekkel a sikeres teljesítéshez. A bírálók erről megbizonyosodtak, így aláírható a 2,4 milliárd forintos megbízási szerződés.
A négyszáz méter hosszú épület terveinek január 15-re kell elkészülniük. S még sok minden változhat. A megbízás csak az épületre szól - ismeri el Janesch, aki szerint az épület csak a Nyugati tér és a Teréz negyed megújításával együtt lehet sikeres. A projektiroda a GKM és a MÁV felkérésére programalkotó fórumot hozott létre a Nyugati pályaudvar jövőjéről. Görözdi nem tartja valószínűnek a pályaudvar kiköltöztetését Rákosrendezőre. Az érintett vasúti terület bontására a MÁV már kiírt egy tendert, az állami telkek megtisztítására hamarosan a KVI is közbeszerzési pályázatot hirdet. (Sz. A. A.)