MÁV: menetrend késésben
Két hónap múlva menetrendváltás, a júliusban életre hívott MÁV Start Zrt.-nél azonban még mindig nem tudják, hogy hány vonalon hány személyszállító vonatnak kell közlekednie jövőre. A gazdasági tárca és a MÁV ugyanis egymásnak dobálja a labdát: illetékeseik leveleznek, ám nem mernek javaslatot tenni arra, hogy a tavaly év végén 14 mellékvonal forgalmának leállításával megindult helyközi személyszállítási reform hol szedje következő áldozatait. A kormányzati oldal arra vár, hogy majd a vasút új személyszállító cége magára vállalja az újabb forgalomszüneteltetések következményeit. Az állami vasútnál viszont azt gondolják: illő lenne, ha a közszolgáltatások megrendelője, azaz a kormány eldöntené, milyen menetrendet finanszírozna.
A legutóbbi levélváltás elindítója Heinczinger István volt. A MÁV vezérigazgatója a napokban szignált levelében egy lényegében a jelenlegivel azonos menetrend decemberi életbeléptetésére tett javaslatot. Ha ezt elfogadnák, az év végén nem szaporodna azoknak a vasútvonalaknak a száma, ahol pénz szűkében leáll a vasúti személyszállítás. A javaslat a - bezárandó vonalak listáját a vasúttól váró - szakminisztériumban nem aratott sikert. Az elképzelés következetlenségét ugyanis éppen a MÁV még márciusban megfogalmazott tervei teszik egyértelművé.
Tavasszal az állami vasúttársaság szakértői úgy számoltak: a 2007-es menetrend csak akkor élhet tovább változatlan formában, ha a költségvetés 41 milliárd forinttal megfejeli a vasúti személyszállítás 90 milliárd forintos támogatását. Azaz jövőre 131 milliárd forintot ad erre a célra. Mára azonban kiderült: ennyi pénzt a pénzügyi tárca nem hajlandó elvonatozni: csak 110 milliárdos támogatás jut 2008-ban a vasúti személyszállításra. Ami azt jelenti: ha a MÁV ennyiből is fenntarthatónak tartja jelenlegi menetrendjét, vagy tavasszal túlozta el szolgáltatásai finanszírozásának költségét, vagy olyasmit vállal, amit csak veszteségei növelésével tud teljesíteni.
Ezt erősíti, hogy a márciusban öt változatban elkészült menetrendkerettervek között volt egy olyan, ami lényegében leírta a 2008-ra most várható helyzetet. Ebben a támogatási igény csak hatmilliárd forinttal tért el a jövőre várhatótól - felfelé: 116 milliárdos támogatással számolt. Az akkori prognózisok szerint ez esetben a MÁV-nak a szárnyvonalain nem futná a személyforgalom fenntartására. A személyvonatokat konkrétan hetven mellékvonalon kellene leállítani. Ami azzal is együtt járna, hogy az idei 1,18 millió vonat helyett 2008-ban csak 848 ezer szerelvény indulna útnak, immár a MÁV Start színeiben. Mindezt azonban a vasút vezetése látszólag máris elfelejtette.
Úgy tudjuk: a MÁV mostani, erősen felpuhult javaslata arra épül, hogy a helyközi személyszállítás összehangolásának előkészítésével megbízott Regionális Közlekedési Irodák (RKI) eddigi önkormányzati egyeztetésein állítólag sehol nem született egyezség újabb vasútvonalak forgalmának szüneteltetésére. Tehát forrásoktól, költségektől, veszteségtől függetlenül a menetrendnek maradnia kell. Ha pedig a kormány mégis újabb területekről akarja száműzni a vonatokat, az erről szóló javaslatokkal rukkoljon elő maga.
Mindez természetesen kevés ahhoz, hogy a gazdasági tárca áldását adja a jelenlegi menetrend továbbélésére. Értesüléseink szerint a minisztérium illetékesei önmagában már azt is elfogadhatatlannak tartják, hogy a 2008-as menetrend tervét a MÁV, és nem személyszállító cége vezette elő. A vasúttársaság javaslatára válaszul postázott levelükből kiderül: álláspontjuk szerint a MÁV Start arra kapott felhatalmazást, hogy ha kell, a vasúti hálózat további racionalizálása árán, de növelje hatékonyságát. Vagyis mindenképpen faragjon le költségeiből, és férjen bele a költségvetés által biztosított keretösszegbe. Mert az egy pillanatig sem vitás, hogy ez utóbbi a jelenlegi menetrend megtartásával elképzelhetetlen.
Más kérdés, hogyha a MÁV leporolná tavasszal készült felméréseit, és a 2008-as költségvetési szerepvállalás ismeretében a hetven szárnyvonal forgalmának leállítását javasolná, a tevékenységét felügyelő minisztériumban még nagyobb lenne a felháborodás. Ilyen léptékű beavatkozást ugyanis a kormány a vele járó tiltakozások miatt nem vállalhat fel. Így a szaktárcánál már azzal is beérték volna, ha a MÁV saját helyzetére hivatkozva legalább egy szerény hálózatcsonkításra javaslatot tesz.
Arra, hogy pontosan milyenre, a minisztériumban sem tudják a választ. Mindenesetre a hírek szerint a tárca is számba vette már a lehetőségeket. Ennek során három kategóriába sorolták a vasútvonalakat. Vitán felül áll, hogy a naponta egy irányba ezer főnél több utas szállítására használt vonalakon nem állhatnak le a vonatok. A napi 500-1000 utas által használt vonalak egyelőre szintén nincsenek veszélyben. Azokon a vonalakon viszont, ahol kevesebb mint félezren utaznak naponta, megfontolandó a forgalomszüneteltetés. A szakminisztérium hozzávetőleg két tucat ilyen vonalról tud. Arról viszont, hogy ezeket bezárnák, egyelőre nem határoztak. Sőt erre még javaslat sincs.
Akárhogy is lesz, a döntés halogatása nem pusztán azért okoz problémát, mert a 2008. évi menetrendkönyvek később kerülhetnek a nyomdába. Ennél nagyobb baj, hogy ha az idő szorításában végül úgy döntenek: a MÁV Start a mostani menetrendjével kezdi meg az új évet, az lényegében egyet jelent a helyközi személyszállítási reform bukásával. Ha viszont a döntéshozók mégis újabb vasútvonalak forgalmának szüneteltetése mellett foglalnak állást, a kapkodásban olyan vonalakat is halálra ítélhetnek, amelyeket valójában nem kellene.