MÁV: Start után jön a Trakció

Önálló társaságba szervezi vontatási tevékenységét a MÁV. A januárban megalakuló MÁV Trakció Zrt. mintegy 1200 mozdonyt visz magával. A cég eladása egyelőre nincs napirenden, a külső források bevonására azonban képesnek kell lennie.

Újabb értékes tevékenységét indítja el az önállósodás útján a MÁV: igazgatóságának döntése szerint legalábbis a vasúti vontatás feladatát jövőre egy új, önálló cégre bízza. A MÁV Trakció Zrt. részvényeinek 90 százaléka az állami vasút, tíz százaléka a személyszállítási feladatok átvételére júliusban létrehozott MÁV Start Zrt. tulajdonába kerül.

A Magyar Vasúti Hivatal (MVH) számára készült üzleti terv tanúsága szerint a 31,8 milliárd forint saját és tízmilliárd forint jegyzett tőkéjű cégtől azt várják, hogy megőrizze az állami vasút vezető pozícióját a vontatási szolgáltatások területén. A társaság tarifáit valamennyi megbízója - így a MÁV Start és a hamarosan magánbefektetőhöz kerülő MÁV Cargo - számára egyaránt piaci alapon határozza majd meg. A várakozások szerint árbevétele 2008-ban 81 milliárd, nyeresége 23 millió forint lesz - legalábbis, ha sikerül teljesítenie üzleti tervét.

Feladataihoz a MÁV új leánya mintegy 1200 különféle mozdonyt kap. Ezek átlagéletkora eléri a 30 évet. A többségében elavult - naponta átlagosan tíz százalékban üzemképtelen - járművek fenntartásának költségeire részben saját bevételeiből, részben külső források bevonásával kell fedezetet találnia. Méghozzá úgy, hogy közben hitelképességét folyamatosan megőrizze. Ami nem lesz könnyű, hiszen a cég már megalakulásakor 45,5 milliárd forint kötelezettséget vállal majd át a MÁV-tól.

Az anyavállalatától örökölt valamennyi eszköz felértékelése után 77,3 milliárd forint mérlegfőösszegű MÁV Trakció számára további terhet jelent, hogy az állami vasút születőben lévő leánya nevére szerzi majd be 25 új villamos vontatómozdonyát is. A 20-25 milliárd forintos beruházás közbeszerzési eljárásának megindítását a MÁV igazgatósága a napokban hagyta jóvá.

A MÁV Trakció 20 millió forintos alaptőkéjű elődtársaságának működésiengedély-kérelmét a hírek szerint hamarosan postázzák a Magyar Vasúti Hivatalnak. Úgy tudjuk: az új cég a MÁV valamennyi, a vontatási tevékenységekhez kapcsolódó feladatot ellátó munkavállalóját átveszi. Így a társasághoz kerül az állami vasút 4061 mozdonyvezetője és 995, kiszolgáló munkakörben foglalkoztatott dolgozója is.

A hírek szerint a vontatási tevékenység kiszervezése után a MÁV gépészeti üzletágának megmaradó része is önálló társasággá alakul. A karbantartási, fenntartási feladatokat ellátó vállalkozás megalakításának feltételeiről azonban még nem született meg a döntés.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.