Leszólít egy óriásplakát

"Bank (üdítőgyártó, mozi stb.) üzenetet küld Önnek. Kívánja fogadni?" - egyre több óriásplakát "szólítja le" ezekkel a szavakkal a közelében felbukkanó mobiltelefon-tulajdonost. Ez a technológia valóban forradalmian új eszköz a marketingben, vagy csak egy újabb felhasználóbosszantó módszer?

"Saját méréseink szerint a Bluetooth-képes mobilok aránya valahol 50-60 százalék körül van. Ennek túlnyomó részét, mintegy 75 százalékát azonban nem használják. Ennek fő oka, hogy az emberek nem ismerik készülékeik tulajdonságait, ugyanis amikor plakátok és hangosbemondók hívják fel az emberek figyelmét a lehetőségekre, rohamosan megemelkedik a használati arány" - tudjuk meg a Bluetooth-marketinggel foglalkozó Bluefire cég vezetőjétől, Damásdi Dánieltől.

Az előbb említett plakát mögött egy egyedi fejlesztésű tartalomküldő állomás és egy szerver "áll", amit a mobilmarketinggel foglalkozó cég működtet. A különféle tartalommal feltöltött berendezés a bekapcsolt mobilokat érzékeli és "szólítja" meg. A "leszólító" plakáton kívül más megoldással is eljuthat az üzenet a szolgáltató szerveréről a mobiltelefon-használókhoz. Damásdi szerint legfrissebb kampányuk egy debreceni műszaki áruházban zajlik, ahol akciós termékekről küldenek értesítőt. A különlegesség az, hogy minden hétvégén más árucikket hirdetnek kedvezményesen. A kampány elején bizalmatlanok voltak az emberek, de pár hét alatt rohamos mértékben nőtt a technológia elfogadottsága. Most pedig ott tartanak, hogy ha egy áramszünet miatt fél óráig nem érkezik reklám, akkor a vásárlók reklamálnak, és követelik az információt a telefonjukra.

Arra a kérdésre, hogy milyen tartalmakkal keresik fel a bluetoothos mobiltulajdonosokat, az ügyvezető így válaszolt: "Lehetőség van mobilvásárlási kuponok küldésére is, amit a helyszínen beválthatnak a készüléktulajdonosok. Több zenei fesztiválon is dolgoztunk, ahol az élő koncertekről küldtünk képeket és animációkat, melyeken a fellépők szerepeltek. Több koncerten is látható, hogy a nézők saját telefonjaikkal próbálnak képet készíteni a kedvencekről, de ezek jórészt rossz minőségű, távoli, elmosódott képek lesznek. Ezzel a technológiával mi minden nézőnek jó minőségű képet küldünk a telefonjára, ahol az szabadon elmenthető, továbbküldhető, esetleg háttérképnek beállítható."

Az interneten közutálatnak "örvendő" és törvény által is üldözött spamek helyett a Bluetooth-marketing alkalmazói egy technológiai megoldással kerülik ki a személyes adatok sértését. Először is a felhasználónak tennie kell azért, hogy készüléke felfedezhető legyen másik bluetoothos készülék számára, másodszor magát az üzenetet is minden alkalommal el kell fogadnia. A készülék tájékoztatja a felhasználót arról, hogy ki és mit szeretne küldeni. Minden esetben előzetes jóváhagyás szükséges a telefon tulajdonosától. A kommunikáció csak akkor indul meg a telefon és a Bluetooth-szerver között, ha a fogadó jóváhagyja a tartalmat. Amint a tartalom "átment", a kommunikáció a két eszköz között megszakad. Amennyiben az elfogadásra a telefontulajdonos nemleges választ ad, a kommunikáció el sem kezdődik, és a szerverek nem teszik fel újra a tartalom letöltéséhez szükséges előzetes kérdést.

A Bluetoothon keresztül érkező tartalmakat (képek, digitális névjegykártyák, animációk, szövegek) a szolgáltatók ellenőrzik, hogy nem tartalmaznak-e vírust vagy egyéb rosszindulatú programot, így ezek fogadása biztonságos. Egyébként sem jellemző még hazánkban a mobiltelefonos vírusok megjelenése, bár nemzetközi szinten már egyre nagyobb fenyegetés éri a mobileszközöket.

A pajkos és "beszédes" plakátok mellett azonban pénzéhes csalók is felfedezték a mobiltelefonos "marketinget". Tőlük "búgó hangú" üzenetek is érkezhetnek. "Egy jó csaj vagyok, találkozni akarok veled, küldj egy SMS-t" - mindössze ennyi áll az üzenetben, ám az SMS-t emelt díjas számra kellene továbbítani. Ilyenkor 06-90-nel kezdődő számot látunk, de ne dőljünk be, mert magas árat fizethetünk a "virtuális randevúért"! Erre már Tóth Krisztián, a Magyar Mobilmarketing és Tartalomipari Egyesület (MMTE) főtitkára figyelmeztet, de hangsúlyozza, ez a jelenség sem elterjedt hazánkban.

A Bluetooth ("kék fog") segítségével számítógépek, mobiltelefonok és egyéb készülékek között létesíthetünk kis hatótávolságú rádiós kapcsolatot. Az 1.2-es verzió 723 kb/s-os, a 2.0-s Bluetooth pedig 3Mb/s-os adatátviteli sebességet tesz lehetővé a világszerte elérhető 2,45 gigahertzes frekvencián. Alacsony energiafogyasztása miatt különösen alkalmas hordozható eszközök számára. (www.wikipedia.hu)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.