Szabad jelzés újabb 30 motorvonatnak

Újabb motorvonatokat vásárolhat a Stadler AG-tól a MÁV. A harminc szerelvény beszerzésének finanszírozására tendert írnak ki. Az opciós üzlet közelebb hozhatja a döntést a svájci cég vonatgyárának magyarországi megépítéséről is.

Közbeszerzési eljárással kereshet finanszírozót újabb harminc Flirt fantázianevű motorvonata megvásárlására a MÁV - tudta meg lapunk. Az állami vasúttársaság vezetését a tender kiírására Kóka János gazdasági miniszter alapító határozatban hatalmazta fel. A várhatóan rövid időn belül megjelenő pályázaton induló pénzintézeteknek a korábban kialkudott 141,6 millió eurós, azaz 35,4 milliárd forintos vételár finanszírozására kell ajánlatot tenniük.

Úgy tudjuk: a MÁV a vonatonként 1,18 milliárd forintos hitelt 14 évre venné fel. Az első harminc Stadler-szerelvényre már felvett kölcsönhöz hasonlóan a társaság negyedévenkénti tőke- és kamatfizetésre vár ajánlatot a pályázóktól. A vonatvásárláshoz a MÁV nem vehet igénybe költségvetési garanciát. A hitelre a fedezetet az előző motorvonat beszerzéséhez hasonlóan most is maguk a járművek jelentenék.

A vasúttársaság a hiteltender lebonyolításánál lényegében szabad kezet kapott. A gazdasági tárca vezetőjének felhatalmazásával legalábbis a MÁV vezérigazgatója nemcsak a közbeszerzési eljárás pályázati felhívását állíttathatja öszsze és teheti közzé. Heinczinger István az alapítói határozat szerint újabb miniszteri jóváhagyás nélkül hirdetheti majd ki a tender eredményét is. Emellett megkapta a mandátumot a finanszírozási szerződés aláírására is.

A Stadler AG eddig hat Flirt motorvonatot szállított le a MÁV-nak. Ezeket menetrend szerint havonta két szerelvény követi 2008 márciusáig. Az újabb harminc egységből álló kontingens szállítása leghamarabb ezt követően kezdődhet meg. Beszerzésük véglegessé válása ugyanakkor közelebb hozhatja a döntést a svájci cég magyarországi motorvonatgyárának megépítéséről.

Egyelőre ugyanis nem dőlt el: a korábbi közlések szerint 10-15 milliárd forintos beruházással megvalósítandó, háromszáz főnek munkát adó üzem hol és mikor épülhet meg. Csupán annyit lehetett tudni, hogy a Stadler egy zöldmezős beruházás megindítását éppen úgy lehetségesnek tartja, mint a vegyes vállalati együttműködést. Egy teljesen új gyárnak adhatna otthont például az Ikarus székesfehérvári ipari területéről leválasztható nyolc hektár, amelynek megvásárlásáról a svájci cég már folytatott tárgyalásokat. Az évente 40-50 alumínium kocsitest gyártására képes üzem kialakítására ugyanakkor a MÁV két vállalkozásának telephelye is alkalmasnak látszott. A lehetséges helyszínek között tartották számon a dízelmozdonyok karbantartását végző Szolnoki Járműjavító Kft. telepét, illetve a MÁV jelenleg motorvonatok javítását végző istvántelki üzemét is. De korábban felmerült az is, hogy a Stadler a BKV Vasút Jármű Szolgáltató Kft. területén gyártja majd vonatait.

MÁV: még több Flirt
MÁV: még több Flirt
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.