Kitartó démon

Eszpresszionista képek, egzisztencialista remake-ek, biederes álmok, modernista színpad, utópista feminista koncepciókkal "roncsolt" klasszikus témák, camp kabarétréfák, itáliai comedia dell'arte, dadaista dajkamesék, szürrealista gyerekdarabok, fád dívák, szőrös dizőzök, szorongó úrnők, hisztérikus gésák, hőzöngő cselédek, tróger sztárok, matyóhímzéses szupermenek, pojáca uralkodók.

..Sem klasszikus, sem trendi nem szeretnék lenni." (Bozsik Yvette)

Az ezredforduló minden őrülete felvonul Bozsik Yvette darabjaiban, a radikális, posztmodern eklektika indiszkrét bája maga. Táncelőadások, amelyek eleve megkérdőjelezik a tánc érvényességét és határait, pont, amikor vakon és bizalmatlanul vitáznak az okosok, hogy hová tart és mit jelent a modern művészet egyáltalán.

A nagy káoszban jön egy delnő, aki ha kell, animális, ha kell, érzéki, fénylény, de a főripacs cirkuszvezér szerepe sem áll rosszul neki. Magányosnak álcázza magát, közben kifelé vágyakozik. A szolnoki Isadora Duncan vagy, ha úgy tetszik, a kelenföldi Marie Chouinard, mindenesetre a mai táncélet legkülönösebb és legellentmondásosabb alkotója, akinek a jelenléte 1986 óta borzolja a kedélyeket. Annyi biztos, hogy megkerülni nem lehet, vissza kell térni rá időnként, hozzá viszonyítani.

Az üvegkalitkában androgün lényként vonagló, lázadó, kamasz balerinából nemzetközileg elismert, Harangozó Gyula- és Kossuth-díjas táncművész és koreográfus lett. Abban az intézetben tanít ma, amelyről 1994-ben Bérczes Lászlónak a Színház című lapban azt nyilatkozta, hogy levegőtlen, fojtott, zárt világ, a felvételiről rémálmai vannak: "tízévesek voltunk, és egy szál bugyiban kellett végigvonulnunk a folyosón egy csomó férfi előtt. Persze fejletlenek voltunk, de mégiscsak nőnek éreztük magunkat... a férfiak pedig mustrálnak, nyomogatják a lábamat".

Nem véletlen, hogy ma nem Giselle-alakításairól híres, inkább úgy tűnik, mintha a gyerekkori megaláztatást dolgozná fel újra meg újra, nőisége megtiprásáról szólnak a történetei, miközben klasszikus képzettségének és szabad gondolkodásának köszönhetően, páratlan módon egy saját antitánc-nyelvet alakít.

A balettintézetet kitűnően végezte, ergo jól kompenzált, de közben már az Árvai György vezette avantgárd Természetes Vészek Kollektívával (TVK) dolgozott, amire nem voltak büszkék a tanárai, kivéve egyet: Rényi András művészettörténészt, aki a mai napig kritizálja, kanonizálja Bozsik alkotásait.

"...nem a mindent összezagyváló rossz ízlés tombolása, nem a stílustalanság önkénye. Ellenkezőleg: valódi stílus a javából, amit egyedül az össze nem illő elemek kiválasztásának és arányaik halálos pontosságával igazolhatunk" - írja róla Kabaré című darabja kapcsán.

Szűk üvegdobozba zárva, véglényként vonaglott (Living Space), homokban és vízben kalimpált (Győzelem tegnapja), aztán, látva, hogy ez maga az új kiszolgáltatottság, a nemzetközi elismertség ellenére odébb állt. Na ja, a formabontó cella is csak börtön, de ha már az egymásnak ellentmondó dolgairól van szó, mindeközben az operettszínház szerződéses Csipkerózsikája volt. Önálló alkotói életét Imre Zoltán, a Szegedi Balett alapítójának szárnyai alatt kezdte (Genet: Cselédek, 1992), a valódi nőt keresve magában, színházi és irodalmi műveltségére építve a darabjait.

Már gyerekként színházrajongó volt - lévén szülei szolnoki művészek -, a Paál István által vezetett színház volt a példaképe, hamar megismerte a Grotowsky-, és Kantor-féle színészetet, a japán butoht. Dosztojevszkijjel, Kafkával és Sartre-ral is érzékeny korban találkozott, és máig sokat merít a műveikből.

Darabjaiban nemcsak a balett, de a modern tánc történetét is újraírta, mert az utóbbiról sem volt jobb véleménye, sablonok puszta alkalmazásának látta csupán. "Engem azok a koreográfusok érdekelnek - mindenekelőtt Pina Bausch -, akiknél minden pillanat teli van élettel. Az életedből látsz igaz, hiteles töredékeket, és teljesen mindegy, minek nevezed ezt: táncnak, színháznak, akárminek." Megidézi sorra Isadora Duncan, Mary Wigman és Martha Graham emlékét (Trois Hommages), ironikus parafrázisokban jelenít meg nagy elődöket, Nizsinszkijt sem kímélve (Egy faun délutánja). Az idén a Nemzeti Táncszínházban felújított, 1995-ös Sárga tapéta, Charlotte Perkins Gilmann XIX. századi amerikai írónő azonos című novelláján alapul. A Fény látnoknője című opusz Hildegard von Bingen, Benedek-rendi apáca, vízióiról híressé vált polihisztor életét dolgozza fel. Szinte minden darabjában benne van a női identitáskeresés.

1993-tól kapott lehetőséget arra, hogy hivatásos formabontó legyen; társulati tagként a Katona József Színházban hozza létre évről évre a táncdarabokat, rendhagyó szereposztásokkal, nem véve tudomásul a határokat.

"Azért nem mindennapos, hogy egy transzvesztita előadóművész este hétkor fellép a Katona József Színházban, ahol épp jelen van Göncz Árpád köztársasági elnök, majd sétál kétszáz métert, és leadja a műsorát a Capella bár közönsége előtt." (Halász Tamás interjúja; Nekem személyiségek kellenek, Beszélő, 2002. 7-8).

Talán legjobb színházi produkcióját, Petőfi János vitézét úgy vitte itt színre állami támogatással, hogy az országimázsközpont adta a másikat. A darab népmesei motívumok, a férfivá válás városi legendái és a korabeli irodalmi nyelv szintézise lett. A Katonában töltött évek alatt a nőfigurák után erőteljes férfiakat is talált, és megalapította a máig működő Bozsik Yvette Társulatot.

Számos interjújában tagadta, hogy nőmozgalmár volna, ám rendre a feminista diskurzus nézőpontjaiból láttatja a világot, ebben (is) megelőzve a korát. Természetesen mindez a művészi koncepció szintjén marad. Jó példa erre Az Úrnő, a hírhedt csejtei Báthory Erzsébet magányát és elszigeteltségét taglaló darab, illetve az Álomlét, amely a tánc és a nő szabadságát hirdeti, vagy az Egy faun délutánja, a női vízióvá varázsolt szent mű. A nőktől híresen rettegő Strindberg Miss Julie című drámáját (2006) finomra hangolja, benne a férfiszorongásokat is érthetővé teszi. A Csodálatos mandarinba - micsoda véletlen - bele is köt az örökös, de nem a színpadi változat kapcsán (Bartók-est 1995), hanem a Mészáros Mártával készített film ürügyén. Felperes rájött, hogy a főhősnő emancipációjának és a mandarin halálával történő felszabadulásának filmbeli koncepcióját nem képes levezetni az eredeti műből, na nem mintha valaha ez a dolga lett volna neki.

Bozsik Yvette számos, úttörőnek számító magyar művésszel dolgozott együtt, állandó partnere Vati Tamás, de olyan alkotókkal is készített közös produkciókat, mint Diamanda Gallas énekes vagy John Lurie színész-zenész. Kipróbálta a filmezést, és pár éve a családalapítást, ami szerinte a jellemfejlődés biztos záloga, és talán emiatt is, újabban a gyerekeknek szóló darabjai a sikertörténetek (Létramesék, Négy évszak, Varázscirkusz). Kitartóan építkezik, néha táncterápiát tart a kollégáinak, vágya, hogy idős táncosokkal alapítson színházat egyszer, minden máz, lepel lehulljon róla a színpadon. Akkor biztosan szentté avatják majd; így járnak a kitartó démonok. Addig is, hogy keretes legyen a történet, a Szolnoki Színház igazgatására pályáz, és, ha sikerül neki, a méltánytalanul kevés női színigazgató egyike lehet.

Bozsik Yvette
Bozsik Yvette
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.