Vonat nélkül maradhat a MÁV
Márciusban nem tudta elképzelni a Bombardier tíz motorvonatának megvásárlása nélkül a vasúti személyszállítás fenntartását Heinczinger István. A MÁV azóta vezérigazgatóvá előlépett vezetője legalábbis erre hivatkozva vásárolta meg rendkívüli sürgősséggel tizenegymilliárd forintért a kanadai-német járműgyártó osztrák vasútnak szánt járműveit. Az új szerelvények kilenc hónapja kocsiszínben pihennek, és csak a protokoll-szereplések, vagy a futáspróbák idejére mutatkoznak. A vasút ennek ellenére még nem bénult meg. Más kérdés, hogy a hét végi menetrendváltás óta a korábbinál több vonatot közlekedtető társaság személykocsijainak egy részéről hamarosan kénytelen lesz lemondani.
Eközben előreláthatólag január közepéig a MÁV nem számíthat új motorvonataira - pedig erre igencsak szüksége volna. Az állami vasút ugyanis több tucat vasúti kocsiját immár hónapok óta csak a szakhatóságok "kegyelméből" közlekedtetheti. A leromlott műszaki állapotú személykocsik forgalmi vizsgája azonban hamarosan lejár. Így egyre sürgetőbb szükség volna azokra az új szerelvényekre.
A Központi Közlekedési Felügyelet (KKF) azonban egyelőre nem adta ki a típusbizonyítványt és a forgalomba állításhoz szükséges dokumentumokat az állami vasút Bombardiertől vásárolt járműveire. Értesülésünk szerint a korszerű szerelvények sikeres vizsgáját részben a BKV-nál sok gondot okozó Siemens Combino villamosokéhoz hasonló diagnosztikai problémák akadályozzák. Ezek többnyire a Talent fantázianevű motorvonatok számítógépes rendszerének különféle hibaüzeneteiben jelentkeznek.
Ennél nagyobb gond, hogy a hivatalos futáspróbákon a szerelvények fékezésével sem volt minden rendben. A járművek megállításához szükséges úthossz legalábbis fékezésenként eltérő volt. Ennek okát azonban egyelőre nem találják. Csupán annyit lehet tudni: a probléma az osztrák vasút Talentjeinek vizsgáztatásánál is fejtörést okozott a szakembereknek. A jelek szerint azonban a kérdést ott megoldották: a Bombardier szerelvényei legalábbis a múlt héten Ausztriában megkapták az első típusbizonyítványt és a forgalomba állításhoz szükséges engedélyeket.
A MÁV-nál remélik: az osztrák engedélyek megszületése felgyorsíthatja a magyar motorvonatok műszaki ellenőrzését is. Egyelőre nincs válasz azonban arra: a KKF az új helyzetben mit kezd eddigi kifogásaival? Mindenesetre a motorvonatok hibái már eddig is keresztülhúzták a MÁV számításait. A társaság ugyanis eredetileg áprilisban forgalomba állította volna első Talentjeit. Október elején pedig már azzal is beérték volna, ha a decemberi menetrendváltáskor számíthatnak új járműveikre. Ehelyett néhány napja kénytelenek voltak újabb határidőt szabni a Bombardier vonatainak átvételére.
A Bombardier járműveinek ellenőrzése mellett a közlekedési hatóságok szerdán megkezdik a MÁV svájci Stadler AG-tól vásárolt vonatainak vizsgáztatását is. A harminc megrendelt Flirt első példánya kedd este, különjáratként érkezett meg Bázelből Hegyeshalomra. A hivatalosan december 18-án bemutatkozó szerelvény az első fékpróbákon már átesett. Forgalomba állítását pedig februárra tervezik.