Adóáldozat lesz a győri Audi?

Felfüggesztette Győrben tervezett újabb fejlesztéseit az Audi. A cég más közép-európai országban keres új beruházásokra alkalmas telephelyeket, amit a most bevezetett magyar szolidaritási adóval magyaráz. A cég és a kormány még tárgyal a további fejlesztés feltételeiről.

Az új motor- és járműipari projektekért hatalmas verseny alakult ki a német Audi konszern leányvállalatai között - nyilatkozta tudósítónknak Thomas Faustmann, a győri Audi ügyvezetője, aki szerint Magyarország ebben a küzdelemben gazdasági stabilitásával, munkakultúrájával, kiszámíthatóságával és a rugalmas munkaidő lehetőségével eddig nagyon jól szerepelt. A cégvezető példaként említette: az Audi eredetileg csak egy kisebb motorgyárat akart építeni Győrött, ám a jó minőség és a kiváló termelékenység miatt folyamatosan fejlesztették az itteni egységet. A magyarországi telephelyen világszínvonalú motorfejlesztő központ is létesült, s az idén adtak át egy karosszériaelemeket is készítő új szerszámgyárat. Az Audi évek óta Magyarország legnagyobb exportőre.

- A kedvező gazdasági keretfeltételeknek köszönhetően a Győrött ma már 5200 dolgozót foglalkoztató Audi eddig hárommilliárd eurót fektetett be Magyarországon - hangsúlyozta Thomas Faustmann. Hozzátette: az Audi évente átlagosan 250 millió eurót költött Győrött az új fejlesztésekre.

A társaság anyacége ugyanakkor a napokban felfüggesztette a Győrbe tervezett újabb fejlesztéseit - erősítette meg az ügyvezető. Thomas Faustmann a döntés magyarázataként elmondta: - Az Audi Hungaria Motor Kft.-nek 2011-ig szóló adómentességet garantált Magyarország. Az újonnan bevezetett szolidaritási adó azonban a kormány jelenlegi álláspontja szerint a társaságot is érintené. Nem az összeg nagyságáról van szó, hanem arról, hogy komolyan vehető-e Magyarországon a kormány által írásban rögzített gazdasági keretfeltétel? - hangsúlyozta a cégvezető. Hosszú távú fejlesztési hajlandóságuk igazolására az ügyvezető kiemelte: hatszázezer négyzetméter területet vásároltak nemrég további győri terjeszkedésükhöz, újabb járműmodellek győri gyártása is felmerült. Annak ellenére itt szeretnének fejleszteni, hogy a nagyságrendben a győrihez mérhető lengyelországi Audi motorgyárban 30 százalékkal, Kínában pedig még ennél is sokkal alacsonyabbak a bérek.

- A különbséget termelékenységgel pótoljuk, de újabb külső pénzügyi terhekkel elveszíthetjük versenyképességünket a két említett gyárunkkal szemben - állította az ügyvezető. Faustmann hangsúlyozta: minden más kérdésben kiváló a gyár és a magyar kormány kapcsolata, az adó ügyében azonban több tárgyalási forduló után sem jutottak egyezségre. Az igazgató nem tagadta: a konszern most más közép-európai országban keres telephelyet új projektjei megvalósításához, de tovább konzultál a magyar illetékessel is.

A gazdasági minisztériumban lapunkat úgy tájékoztatták, hogy az Audi fejlesztésével kapcsolatban már hónapok óta folynak a tárgyalások, melyeknek csak egyik eleme a kifogásolt adó. A tárcánál bíznak abban, hogy a megbeszélések eredményre vezetnek, s a német konszern vezetése itt fogja megvalósítani a 160 milliárdos beruházását.

Autó-összeszerelés a magyar Audi-gyárban. Kijátszotta a gyõri kártyát a német konszern
Autó-összeszerelés a magyar Audi-gyárban. Kijátszotta a gyõri kártyát a német konszern
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.