Minek a szigor, ha nincs járőr?
Szeptember végéig minden hétvégén országos közlekedésbiztonsági akciósorozatot tart a rendőrség, miután az elmúlt hétvégén 21-en vesztették életüket az ország útjain. Az ORFK az ön- és közveszélyes száguldozók megfékezésére drákói szigort javasol: a leggyakoribb szabálysértésekért adható büntetőpontok számát a két-háromszorosára emeltetnék, a kiszabható bírság alsó határát meg legalább a duplájára.
De vajon nem mindegy, hogy hány büntetőpont járna annak a szabálysértőnek, akit soha nem állítanak meg a rendőrök?
Egy a lapunk birtokába került rendőrségi tanulmány szerint az elmúlt években fokozatosan megszűnt a forgalom-ellenőrzés Magyarországon. A megyei főkapitányságok harmadában nem is léteznek forgalom-ellenőrző egységek, s a megyeszékhelyeken működő városi rendőrkapitányságok közül is csak nyolcnak van ilyen szervezete. Többek között ez az oka annak, hogy az autópályák kivételével szinte csak traffipaxos autóban ülő vagy a lézeres sebességmérő állványa mögött áldozatára vadászó közlekedési rendőrrel találkoznak az autósok az utakon. Senki nincs ugyanakkor, aki kiállítaná a közlekedésből a másokat az útról szinte letolókat, a mások elé bevágókat, az autóstársakat hirtelen fékezésre kényszerítőket.
Az Európai Bizottság 2001-ben elfogadott fehér könyvének előírása szerint 2010-ig a felére kellene csökkentetni a halálos kimenetelű balesetek számát. 2005-ben 41600-an veszítették életüket a közösség útjain, ötödével kevesebben, mint a program négy évvel korábbi elfogadásának évében. A halálos áldozatok számának csökkenése a közösség tagállamaiban összességében elmarad a fehér könyv készítőinek várakozásaitól, de legalább csökkent. Magyarországon 2001 és 2004 között majdnem öt százalékkal nőtt a halálos kimenetelű közúti tragédiák száma. 2004-ben 1284-en haltak meg az utakon.
A halálos áldozatok magas számát a szakértők a biztonsági öv használatának elmulasztásával, a gyorshajtással, az ittas vezetők magas arányával (a balesetek 12 százalékát ittasan okozzák), a közlekedésrendészet kis létszámával és felszereltségének hiányosságaival magyarázzák.
2004-ben az összes közlekedési baleset harmadában, míg a halálos kimenetelűek 41 százalékában a sérültek nem használtak biztonsági övet. A rendőrség akciót hirdetett az övhasználat kikényszerítésére. Ennek ellenére 2005-ben az összes baleset 42 százalékában, a halálos kimenetelűek 67 százalékában nem voltak bekötve az autósok.
Országosan 2004 és 2005 között tizedével csökkent a forgalom-ellenőrzésre specializálódott közlekedési rendőrök száma. Részben ez a szolgálat vált a rendőrség sorozatos átszervezéseinek áldozatává. Nem egy megyei főkapitányság az előírt létszámcsökkentést úgy hajtotta végre, hogy a forgalom-ellenőrzési egységét áttelepítette a megyeszékhelyi kapitányságra, illetve megszüntette ezt a szervezetet, és a városi kapitányságok megerősítését célzó felsőbb utasításoknak engedve az ott dolgozókat a városi kapitányságokra vezényelte. Ezzel megszűnt a rendőri forgalom-ellenőrzés Magyarországon.
Miután jogszabály nem írja elő, hogy milyen módon, mekkora erőkkel vagy milyen gyakorisággal kell ellenőrizni a főutak forgalmát, a rendőrség az ezzel kapcsolatos feladatait évek óta a helyi és az országos razziákkal (ezek is többnyire a sebességmérésben merülnek ki) tudja le. A folyamatosan létszámgondokkal küzdő kapitányságok többsége ugyanis nem engedheti meg magának, hogy kevés járőrének egy részét folyamatosan az utakon "állomásoztassa", de még azt sem - áll a tanulmányban -, hogy a legbalesetveszélyesebb szakaszokon visszatérő ellenőrzéseket tartson.
A jogszabályok szigorítása mellett szükség lenne arra is, hogy megyénként egy húszfős, jól felszerelt és kizárólag a forgalom-ellenőrzéssel foglalkozó egységet állítsanak föl annak érdekében, hogy a közlekedésrendészet ne csak a fekete hétvégék után szinte automatikusan elrendelt országos akciók keretében legyen képes érdemi lépésekre a közlekedési morál javítása, a balesetek számának csökkentése érdekében - áll az ORFK belső munkaanyagában. Csakhogy egyelőre az amortizálódott járőrkocsik és -motorok, illetve a sebességmérők cseréjére sincs pénz.
A cselekmények sorrendje az elkövetők száma szerint (2004. 04. 01.-2006. 06. 30-ig)
Forrás: ORFK
Összesen | ||
Fő | Pont | |
Közúti veszélyeztetés | 24 | 168 |
Cserbenhagyás | 50 | 350 |
Távolsági fényszóró használata szabályának megszegése | 464 | 464 |
Járművezetés ittas állapotban | 992 | 6965 |
A rendőri jelzés figyelmen kívül hagyása | 1044 | 3132 |
Biztonságos közlekedésre alkalmatlan járművezető | 1787 | 4615 |
Gyalogosok elsőbbségadási szabályának megszegése | 2296 | 6897 |
Közúti baleset okozása | 2665 | 10676 |
Irányjelzés szabályának megszegése | 2724 | 2737 |
Bekanyarodási szabály megsértése | 3147 | 3156 |
Engedély nélküli vezetés | 4442 | 11848 |
Megállás kijelölt gyalogátkelőhelyen | 5805 | 15513 |
Vasúti átjárón áthaladás szabályának megsértése | 7246 | 20005 |
Közúti közlekedés rendjének megzavarása | 9568 | 22333 |
Forgalomirányító fényjelző készülék tilos jelzésén való áthaladás | 20372 | 61749 |
Egyes tilalmi táblák utasításának megszegése | 21466 | 65886 |
Mobiltelefon használata menet közben | 32534 | 34147 |
Elsőbbségadás és előzés szabályának megsértése | 72730 | 196147 |
Sebességkorlátozás jelentős túllépése | 130166 | 387311 |
A biztonsági öv, bukósisak, gyermekülés használatának elmaradása | 204441 | 253478 |
Sebességhatár negyedével túllépése | 293062 | 638491 |