Minek a szigor, ha nincs járőr?

Miközben a rendőrség illetékesei nyilatkozataikban rendre a büntetőpontrendszer szigorítását, a szabálysértésekért kiszabható bírság összegének az emelését sürgetik, az ORFK egyik belső felméréséből kiderül: az elmúlt években Magyarországon fokozatosan megszűnt a forgalom-ellenőrzés.

Szeptember végéig minden hétvégén országos közlekedésbiztonsági akciósorozatot tart a rendőrség, miután az elmúlt hétvégén 21-en vesztették életüket az ország útjain. Az ORFK az ön- és közveszélyes száguldozók megfékezésére drákói szigort javasol: a leggyakoribb szabálysértésekért adható büntetőpontok számát a két-háromszorosára emeltetnék, a kiszabható bírság alsó határát meg legalább a duplájára.

De vajon nem mindegy, hogy hány büntetőpont járna annak a szabálysértőnek, akit soha nem állítanak meg a rendőrök?

Egy a lapunk birtokába került rendőrségi tanulmány szerint az elmúlt években fokozatosan megszűnt a forgalom-ellenőrzés Magyarországon. A megyei főkapitányságok harmadában nem is léteznek forgalom-ellenőrző egységek, s a megyeszékhelyeken működő városi rendőrkapitányságok közül is csak nyolcnak van ilyen szervezete. Többek között ez az oka annak, hogy az autópályák kivételével szinte csak traffipaxos autóban ülő vagy a lézeres sebességmérő állványa mögött áldozatára vadászó közlekedési rendőrrel találkoznak az autósok az utakon. Senki nincs ugyanakkor, aki kiállítaná a közlekedésből a másokat az útról szinte letolókat, a mások elé bevágókat, az autóstársakat hirtelen fékezésre kényszerítőket.

Az Európai Bizottság 2001-ben elfogadott fehér könyvének előírása szerint 2010-ig a felére kellene csökkentetni a halálos kimenetelű balesetek számát. 2005-ben 41600-an veszítették életüket a közösség útjain, ötödével kevesebben, mint a program négy évvel korábbi elfogadásának évében. A halálos áldozatok számának csökkenése a közösség tagállamaiban összességében elmarad a fehér könyv készítőinek várakozásaitól, de legalább csökkent. Magyarországon 2001 és 2004 között majdnem öt százalékkal nőtt a halálos kimenetelű közúti tragédiák száma. 2004-ben 1284-en haltak meg az utakon.

A halálos áldozatok magas számát a szakértők a biztonsági öv használatának elmulasztásával, a gyorshajtással, az ittas vezetők magas arányával (a balesetek 12 százalékát ittasan okozzák), a közlekedésrendészet kis létszámával és felszereltségének hiányosságaival magyarázzák.

2004-ben az összes közlekedési baleset harmadában, míg a halálos kimenetelűek 41 százalékában a sérültek nem használtak biztonsági övet. A rendőrség akciót hirdetett az övhasználat kikényszerítésére. Ennek ellenére 2005-ben az összes baleset 42 százalékában, a halálos kimenetelűek 67 százalékában nem voltak bekötve az autósok.

Országosan 2004 és 2005 között tizedével csökkent a forgalom-ellenőrzésre specializálódott közlekedési rendőrök száma. Részben ez a szolgálat vált a rendőrség sorozatos átszervezéseinek áldozatává. Nem egy megyei főkapitányság az előírt létszámcsökkentést úgy hajtotta végre, hogy a forgalom-ellenőrzési egységét áttelepítette a megyeszékhelyi kapitányságra, illetve megszüntette ezt a szervezetet, és a városi kapitányságok megerősítését célzó felsőbb utasításoknak engedve az ott dolgozókat a városi kapitányságokra vezényelte. Ezzel megszűnt a rendőri forgalom-ellenőrzés Magyarországon.

Miután jogszabály nem írja elő, hogy milyen módon, mekkora erőkkel vagy milyen gyakorisággal kell ellenőrizni a főutak forgalmát, a rendőrség az ezzel kapcsolatos feladatait évek óta a helyi és az országos razziákkal (ezek is többnyire a sebességmérésben merülnek ki) tudja le. A folyamatosan létszámgondokkal küzdő kapitányságok többsége ugyanis nem engedheti meg magának, hogy kevés járőrének egy részét folyamatosan az utakon "állomásoztassa", de még azt sem - áll a tanulmányban -, hogy a legbalesetveszélyesebb szakaszokon visszatérő ellenőrzéseket tartson.

A jogszabályok szigorítása mellett szükség lenne arra is, hogy megyénként egy húszfős, jól felszerelt és kizárólag a forgalom-ellenőrzéssel foglalkozó egységet állítsanak föl annak érdekében, hogy a közlekedésrendészet ne csak a fekete hétvégék után szinte automatikusan elrendelt országos akciók keretében legyen képes érdemi lépésekre a közlekedési morál javítása, a balesetek számának csökkentése érdekében - áll az ORFK belső munkaanyagában. Csakhogy egyelőre az amortizálódott járőrkocsik és -motorok, illetve a sebességmérők cseréjére sincs pénz.

A cselekmények sorrendje az elkövetők száma szerint (2004. 04. 01.-2006. 06. 30-ig)

Forrás: ORFK

Összesen
Pont
Közúti veszélyeztetés 24 168
Cserbenhagyás 50 350
Távolsági fényszóró használata szabályának megszegése 464 464
Járművezetés ittas állapotban 992 6965
A rendőri jelzés figyelmen kívül hagyása 1044 3132
Biztonságos közlekedésre alkalmatlan járművezető 1787 4615
Gyalogosok elsőbbségadási szabályának megszegése 2296 6897
Közúti baleset okozása 2665 10676
Irányjelzés szabályának megszegése 2724 2737
Bekanyarodási szabály megsértése 3147 3156
Engedély nélküli vezetés 4442 11848
Megállás kijelölt gyalogátkelőhelyen 5805 15513
Vasúti átjárón áthaladás szabályának megsértése 7246 20005
Közúti közlekedés rendjének megzavarása 9568 22333
Forgalomirányító fényjelző készülék tilos jelzésén való áthaladás 20372 61749
Egyes tilalmi táblák utasításának megszegése 21466 65886
Mobiltelefon használata menet közben 32534 34147
Elsőbbségadás és előzés szabályának megsértése 72730 196147
Sebességkorlátozás jelentős túllépése 130166 387311
A biztonsági öv, bukósisak, gyermekülés használatának elmaradása 204441 253478
Sebességhatár negyedével túllépése 293062 638491

Útszéli elrettentés
Útszéli elrettentés
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.