Szigetvári Viktor: A kampány mindenhol plagizálásokból áll

Egyetlen jelölt vagy választókerület sem kaphat több támogatást csak azért, mert valaki szebben néz ránk, vagy politikailag fontosabb - mondja Szigetvári Viktor. Az MSZP kampányigazgatója szerint nem egy klasszikus pártműködésre, hanem vállalatmenedzselésre van szükség.

- Hisz az MSZP választási programjában, vagy csak "eladja"?

- Csacska közhely, hogy a politikát ugyanúgy kell eladni, mint a mosóport. Nem lehet úgy politikával foglalkozni, hogy az ember - ha háttérfigura is - ne fogadja el azt az ország- és jövőképet, amit pártja kínál.

- Hit ide vagy oda, részben mégiscsak kívülállónak tűnik. Hiányzik például mozgalmi és pártszocializációja. Amikor tavaly kampányigazgató lett, úgy tűnt, az MSZP számos prominense szeretné a partvonalra szorítani. Mára változott a helyzet: miniszterelnöki parancsra fogadták el, vagy a teljesítménye volt meggyőző?

- A munkámról nyilatkozzanak mások. Valóban nem voltam benne az ifjúsági mozgalomban. Katolikus polgári családból származom, a piaristáknál érettségiztem, és meggyőződéssel vallok bizonyos elveket. 2001 óta dolgozom - hol kormányzati kommunikációs, hol pártkampányügyekben - az MSZP környékén. A kampány belső szervezeti ügyeit irányítom, például meghatározom a hirdetési és a kreatív stratégiát, biztosítom a választókerületi kampánystábokkal a kommunikációt, szervezem a jelöltek felkészítését, az országjárást és a rendezvényeket. Ez kampánymenedzseri feladat, tehát nekem nem kell politikai döntéseket hoznom. Mi kampányügyekben nem vagyunk nyitott párt, a "technikai" feladatokról hallgatunk. A kampányról nem beszélni kell, hanem csinálni.

- Frappáns közhely.

- De tényleg így van. Sosem beszélünk arról, mikor tartunk jelölti tréningeket, hány aktivistánk van - tudjuk ezt magunktól is. Ami a rejtőzködést illeti: addig maradhatok a helyemen, amíg nincsenek közvetlen hatalmi ambícióim, s nem kezdek el személyes "politikai napirendet" követni. Ilyen terveim pedig nincsenek.

- "Helyben" is boldogul a szervezéssel? 1998-ban és 2002-ben számos helyi szervezet nehezményezte, hogy késnek a kampányanyagok, és gyakran hiányos az infrastruktúra.

- Működik a rendszer. A csapatomból senki nem "politizálhat" erőforrás-elosztással. Egyetlen jelölt vagy választókerület sem kaphat többet csak azért, mert valaki szebben néz ránk, vagy politikailag fontosabb. Úgy lettem kampányigazgató, hogy tudtam: az MSZP országos központjának presztízse számos választókerület és vidéki szervezet szemében megkopott. Ha hibádzott valami, sok helyütt könnyebb volt azt mondani: a központ nem csinálta meg. Pusztán hatalmi szóval senkit nem lehet rákényszeríteni arra, hogy például holnaptól felejtsük el a kéket, és a piros legyen a domináns arculati színünk, csak akkor, ha a központi akarat mellé olyan szolgáltatás társul, ami mindenkit ráébreszt: érdemes a pirosat használni.

- A színek mellett egy-két hatásos szlogen sem árt. Úgy tűnik, a szocialisták Blair brit miniszterelnök forward, not back (előre, ne hátra) kampányjelszavát magyarították Nem, ne forduljunk vissza üzenetté. Átültethető ide egy ilyen, angolszász típusú kampány? Különösen, hogy az MSZP "folytassuk együtt" korteshadjárata 1998-ban elbukott?

- A politikai kampány a világon mindenhol plagizálásokból áll, hiszen mindig egy kormányzó erő áll szemben egy ellenzékkel. Számos taktikai elem nem "angolszász irányból" érkezett. Abból pedig, hogy 1998-ban a kormányzó erőket egy "tartsuk a jó irányt" típusú kampány után verték meg, egyrészt semmiképp nem következik, hogy az MSZP most is hasonló üzenettel kampányolna, másrészt, ha mégis, akkor sem biztos, hogy szükségszerűen elbukna. Mert időközben rengeteg dolog megváltozott.

- Például?

- Most egy fiatal miniszterelnök kér 18 hónap után felhatalmazást a folytatáshoz: rengeteg dolgot szeretne folytatni, hogy ne "fulladjon le" ismét az ország, a politika pedig ne mindig leállásokról és újraindulásokról szóljon. Illetve először segíthet a köz egy olyan ellenzéki miniszterelnök-jelöltet a hatalomba, aki már regnált négy évig. Így azok a logikai konstrukciók és nyelvi elemek, amelyek korábban nem működtek, ezúttal akár sokkal hatékonyabbak is lehetnek.

- A két nagy párt kampánya nemcsak a tő- és az összetett mondatok használatában tér el. A miniszterelnököt személyében támadja az ellenzék, miközben az MSZP-ben mintha "jaj, ne bántsuk Orbán Viktort" hangulat uralkodna.

- "Magyarvizslázás", adatlopás biztosan nem lesz. Minket nem érdekel, ki milyen zakót visel, milyen karórája van. Az azonban természetesen része a kampánynak, hogy egy párt megmutatja, mit nem végzett el a riválisa. Nyugat-Európában, Amerikában százszorta keményebb eszközökkel dörgölik ezt egymás orra alá. A magyar politika egy lassan polgárosodó országban csak most tanulja, melyik módszer legitim, és melyik nem. Még jó 10-15 év, mire ezt a kampányteret belakjuk, s kialakulnak a normák.

- Hány százalékos a sajtó ingerküszöbét át nem vivő, de a szavazatok maximálásában elképesztően fontos háttérkampány (direkt mailek, személyes beszélgetések) intenzitása?

- Több tízezer aktivista gyűjti a kopogtatócédulákat országszerte. Az országos kampány a január 15-i szezonkezdet óta 99 százalékon pörög. Az MSZP - hogy ledolgozza tetemes népszerűségbeli hátrányát - nagyon korán, gyakorlatilag augusztus végén 60-70 százalékra "csavarta fel" a kampány intenzitását.

- Ez a médiakampányra is vonatkozik?

- Szerintem annak az utóbbi három-négy évben folyamatos az intenzitása: minden napra minimum négy-öt sajtóesemény jut, hat-nyolc éve ez még iszonyú pörgésnek tűnt volna.

- Mintha 2002-ben azért élesebb lett volna a kampány - például február 28-án hirdette meg a Magyar Polgári Együttműködés Egyesület a Nemzetiszalag Mozgalmat, azaz aki igaz magyar, az kokárdát hord.

- Ez többszörös öncsalás. Egyrészt hozzászoktunk a kampány intenzitásához, másrészt nem szabad a második forduló előtti megosztó és radikális politikai tapasztalatokat visszavetíteni 2002 januárjára és februárjára. Akkor is szép fokozatosan lendült be a kampány. Egy dolog változott érdemben: a politikai hírek általában jelentősen inflálódtak, sokkal nehezebb bekerülni az írott sajtóba, illetve a kereskedelmi televíziók hírműsoraiba.

- Milyen elemet emelne át szívesen a Fidesz választási kampányából?

- Imponálóan erős közterületi jelenlétet produkálnak, a tartalom persze más kérdés. Olykor figyelemre méltó a reagálóképességük is: egyik napról a másikra lecserélték a logójukat, pusztán azért, mert az MSZP is leegyszerűsítette vizuális arculatát.

- Sokat emlegetett legendás fegyelmüket nem irigyli? A kívülállónak úgy tűnik, ha a Fidesz betoppan egy faluba, ahol balra új hűtőház, jobbra renovált iskola áll, akkor is zökkenőmentesen elővezeti a "rosszabbul élünk" szlogent.

- És ez irigylésre méltó? Amúgy pedig nem lehet egyszer a demokratikus működést számon kérni az MSZP-n, másszor pedig azt, hogy nincs vasfegyelem, nincsenek ilyen uniformizált kommunikációs helyzetek. Vitatom, hogy a Fidesz belső szervezeti fegyelme üdvös volna. Több választást nyertek, mint a magyar baloldal? Nem. Hatékonyabban tudnak kommunikálni? Nem feltétlenül. Kevesebb a belső konfliktusuk? Azt gondolom, hogy nem. Amíg az MSZP világos politikai irányvonallal kampányol, s annyira elfogadott vezetője van, mint Gyurcsány Ferenc, addig a párt békésebben, demokratikusabban és hatékonyabban működhet.

- Számos orgánum immár két vezér harcára egyszerűsíti a választást. Nem tart attól, hogy ez a vezérkép ugyanolyan megosztóvá teszi Gyurcsány Ferenc személyét, mint Orbán Viktorét?

- Gyurcsány elfogadottsága a saját táborában ugyanolyan erős, mint Orbáné. Ilyen vezetője nem volt a baloldalnak az utóbbi 15 évben. De nem hinném, hogy ezt a helyzetet a "vezér" szóval lehetne leírni. A modern nyilvánosság sokkal kevésbé szakpolitika-, mint inkább személyiség-központú, így az átlagember a baloldal karakterét, a kormányzat vízióját a miniszterelnök mondataiból próbálja levezetni.

- Hány körzetet könyvel el az MSZP eleve vesztesnek?

- A magyar választási rendszer nem engedi meg az ilyen területi logikát. Minden körzetben végig küzdeni kell - már csak a szintén mandátumot hozó töredékszavazatok miatt is.

- Mégis: mivel rabolhat szavazatokat egy szocialista jelölt egy "kőkeményen fideszes" körzetben?

- Egy ilyen választókerületben is akad 25-40 százaléknyi baloldali támogató. Akkor pedig miről beszélünk? A nyugati átlaghoz képest még az ilyen vagy olyan irányba érdemben eltérő választókörzetben is sokkal nagyobb mértékben vannak jelen a nem a nyertes oldalt támogató választók. Így éppen elég feladat az, hogy szoros legyen a verseny.

"Addig maradhatok a helyemen, amíg nincsenek közvetlen hatalmi ambícióim"
"Addig maradhatok a helyemen, amíg nincsenek közvetlen hatalmi ambícióim"
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.