A fiatalok egyre inkább elpártolnak a televíziótól?

Szűnni látszik a televíziózás varázsa Magyarországon. A világ egyik legtöbbet tévéző nemzeteként úgy tűnik, hogy az idén - tíz év után először - kevesebb időt töltünk a képernyők előtt.

Az eddiginél kicsit kényelmetlenebbé válhatott a tévéfotel, kevesebbet ülünk ugyanis a képernyő előtt, mint eddig. Ez derül ki a nézettséget mérő AGB Nielsen az idei évet vizsgáló felméréséből, amely szerint a tavalyi év hasonló időszakánál hat perccel töltöttünk kevesebbet tévézéssel. Ez önmagában nem nagy eltérés, ám 1995 óta nem fordult elő, hogy csökkent volna a tévénézésre szánt idő.

A felmérés szerint főként a fiatalok és a középkorúak választanak egyéb elfoglaltságot, miközben a hagyományosan sokat tévéző idősebbek az eddiginél is több időt töltöttek a készülékek előtt. Annak ellenére változhat a több mint tízéves trend, hogy egyre több televíziós csatorna van Magyarországon, és hódít a DVD is. Tavaly például a programkínálat bővülése és a DVD-k terjedése miatt heti egy órával nőtt a képernyők előtt töltött idő. Ilyen bontás most egyelőre nincs, de az összidő csökkent.

Az AGB Nielsen vezetője, Vörös Csilla szerint még rövid ez az időtartam ahhoz, hogy tényleges csökkenésről lehessen beszélni, és meglehet, pusztán arról van szó, hogy a 2004-es év kiemelkedő volt tévénézési szempontból, hiszen volt olimpia, foci Európa-bajnokság és nagy sikerrel futottak a valóságshow-k is. Az idén nem voltak nagy sportesemények és realityk sem. (Az RTL Klub gondolkodik azon, hogy újraindítsa a Való Világot, de miután kockázatosnak ítéli a vállalkozást, ezért bizonytalan, hogy valóban képernyőre kerül-e a sorozat.)

Kolosi Péter, a piacvezető RTL Klub programigazgatója megjegyezte: ők is tapasztalták az utóbbi időben az össznézettség csökkenését. Először arra gyanakodtak, hogy a melegebb őszi időjárás csalta ki a szobából a nézőket, de alaposabban megnézve kiderült, hogy már január óta alacsonyabbak a számok a tavalyiaknál. Gyanakodtak arra is, hogy az internet terjedése vetheti vissza a tévézést, de ezt sem igazolták az adatok. Szerinte inkább arról van szó, hogy a fiatalok életmódja közelít az európai átlaghoz, ahol kevesebbet tévéznek.

Mindenesetre a hirdetők számára fontos lehet ez az adat, hiszen éppen az általuk megcélzott fiatalok látszanak elfordulni a tévétől. Az is igaz ugyanakkor, hogy a karácsony és a szilveszter időszaka mindig rekordokat dönt a televíziózásban. Ilyenkor átlagban napi hat óra fölé is emelkedhet a tévézésre fordított idő. Persze ezek csak az előző évek statisztikái.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.