A Hankook abroncsba zárt milliárdjai

Állami támogatás, adókedvezmény és infrastruktúra: hozzávetőleg 12 milliárd forinttal járul hozzá a Hankook Tire gumigyárának 125 milliárd forintos alapberuházásához a kormány. Az viszont államtitok, hogy a gazdasági tárca mivel csábította Dunaújvárosba a dél-koreai befektetőket.

A Hankook Tire gumigyártó számára összerakott értékes csomaggal a kézipoggyászában indult tegnap Tokióba Kóka János. A gazdasági tárca vezetőjének azonban még a londoni átszállásnál sem kellett aggódnia. A brit repülőtéren ugyanis valószínűleg éppen úgy nem szúrt szemet senkinek az adókedvezményekből, különféle állami támogatásokból és egy 68 hektáros dunaújvárosi iparterület teljes infrastruktúrájából álló pakk, mint a tokiói vámtiszteknek. Holott a hétfőn Szöulba érkező küldeményen nem kevesebb múlik, mint hogy a dél-koreai befektetők valóban hazánkban építik-e meg a hírek szerint évi ötmillió gumiabroncs előállítására képes gyárukat.

- Nem mondhatom meg, mi van a csomagban, mert államtitok. Én minősítettem annak - jelentette ki Kóka János. A lapunknak és nem a vámosoknak magyarázkodó szakminiszter a Hankook magyarországi beruházásához beígért állami szerepvállalásról nem nyilatkozott. Szerinte nem is ez a lényeg. A dél-koreai befektetők bizalmát hazánk nem az állam közvetlen hozzájárulásával nyerte el. Ennél nagyobb súllyal esett latba a munkaerő-produktivitás, amellyel megelőztük a gyárért versengő Szlovákiát, Cseh- és Lengyelországot. Emellett a beruházás számára kiszemelt területet hamarosan eléri az M6-os, illetve az M8-as első szakasza, és megépül az utóbbihoz tartozó dunaújvárosi Duna-híd.

Más forrásból viszont úgy tudjuk: a szaktárca tavaly decemberben 16 milliárd forintos állami szerepvállalásra tett ajánlatot a dél-koreai befektetőknek. A mintegy 25 milliárd forintnak megfelelő külső hozzájárulásban gondolkodó Hankook döntéshozóinak akkor ez nem érte el az ingerküszöbét. A licitálásból kiszálló magyar tárgyalók ajánlata azután vált érdekessé, hogy a szlovák kormány úgy döntött: nem adja meg a beígért állami támogatásokat, és a kért infrastruktúra biztosítását sem garantálja. A feléledt szándékokon pedig már az sem változtatott, hogy időközben az infrastruktúra-fejlesztések sikereiből és más külföldi befektetők - így például a Bridgestone - érkezéséből önbizalmat merítő magyarok ajánlata is visszafogottabb lett.

A szerény közvetlen költségvetési hozzájárulásból, indirekt támogatásokból, adókedvezményekből, képzési segítségből, infrastruktúra-biztosításból álló magyar ajánlat értéke jelenleg állítólag nem haladja meg a 12 milliárd forintot. Azaz, nem éri el a beruházás értékének tíz százalékát sem. Ezzel együtt, ha a tárgyalások utolsó szakasza sikerrel zárul, novemberben aláírhatják a beruházási szerződést.

Dunaújvárosban mindenesetre már működik a Hankook 68 hektárt elfoglaló gyárának otthont adó ipari park projekttársasága, és elkészült a 150 hektáros északi iparterület rendezési terve is. Kálmán András polgármester szerint nem kifejezetten a dél-koreai befektetők fogadására készültek. A Hankook szakembereit két éve látták először, amikor terepszemlét tartottak Dunaújvárosban. Aztán hallották, hogy a gumigyár mégis a szlovákiai Léván épül. Így az új iparterület tervei ettől a beruházástól függetlenül készültek el.

A Hankook két hónappal ezelőtt jelentkezett ismét. Azóta egymást érik a tárgyalások letelepedésük feltételeiről. A 6-os főút és az épülő M6-os közötti területen megépülő gyár kiszolgálásához akár tízmilliárdos infrastruktúra- fejlesztésre is szükség lehet. Az viszont még nem dőlt el, hogy ki építteti meg az ipari parkot a 6-os úttal összekötő bevezető utat és a becsatlakozását biztosító körforgalmat. Emellett tárgyalnak arról is, ki állja a terület belső úthálózatának építését, a víz-, a gáz-, valamint a villamosenergia-hálózathoz kapcsolásának költségeit. Csupán az látszik egyre valószínűbbnek: a közvetlenül 1500 főt foglalkoztató, és a beszállítókon keresztül további másfél ezer embernek munkát adó gyárat kiszolgáló beruházásokat nem a Hankook fizeti majd.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.