Állok a kipufogóbűzben a Margit híd pesti hídfőjénél. Iszonyú a dugó. Este fél tízkor. Szombaton. Az ok egy elvileg környezetbarát megoldás. Hétvégén így nyáridőben egy sávot elkerítettek a kerékpárosoknak Buda felé. Van is rajta forgalom, igaz, estefelé legfeljebb szállingóznak a biciklisták. Most is akad persze, aki nem ott kerekezik, hanem a gyalogosjárdán, hogy miért, ki tudja?
Hatás - ellenhatás
Az autók viszont - amelyek ilyenkor a hétvégi happening miatt lezárt Lánchidat sem tudják használni - a Nyugatiig torlódnak fel, araszolnak is rendesen, s minden bizonnyal több szennyet okádnak ki, mint amennyit megtakarítunk a bicikliúttal.
Vajon, aki kitalálta az amúgy teljesen rendjén való zöldítési közhangulatnak megfelelően ezt a megoldást, számolt-e az összes hatással, ami, ha mindent összeadunk, nem biztos, hogy környezetileg pozitív? Persze nem csak a környezetvédelem háza táján találhatunk sok ilyen hűbelebalázs módjára elrendelt intézkedést, mely épp az ellenkező hatást éri el. A zöldügyekben azonban ezeknek az a veszélye, hogy éppen azt a környezeti tudatosságot gyengítik, amely még nem igazán erős mifelénk, mondjuk úgy, most van kibontakozóban. Mint amikor a szelektív hulladéksziget környéke szemétheggyé válik, az sem erősíti a hulladékválogatási hajlandóságot.
Érdemes tehát körültekintően bánni a zöldötletekkel!