Az eddigi hat- helyett már csak hárommilliárddal csökkentené a BKV hiányát a Városháza, így a járatritkításokat is feleznék. A tervek ellen szokatlan egységbe forrva tiltakoznak civil és politikai szervezetek.
Felére húzták a járatritkítási tervet
A felére puhult a járatritkításokat tartalmazó BKV-paraméterkönyv tervezete; a főpolgármesteri kabinet tegnap arról döntött, hogy a közlekedési vállalat hiányát és teljesítményét nem hat-, csupán hárommilliárd forinttal kell csökkenteni. (A BKV első körben kilencszázalékos teljesítmény-visszafogást jelentő tervezettel állt elő, ez eredményezett volna hatmilliárdos megtakarítást.) A kabinetülésen elhangzottak szerint a BKV adósságállománya 80 milliárd, erre az évre várt üzemi vesztesége pedig több mint tízmilliárd forint. Arról, hogy konkrétan mely járatokat és milyen mértékben ritkíthatnak, jövő héten dönthet a kabinet. Ugyanekkorra kell a BKV-nak kitalálnia, hogy a főpolgármesteri és a cég üzleti tervében szereplő elvárásoknak megfelelő, hatmilliárdos hiánycsökkentés másik részletét, a maradék hárommilliárdot honnan teremtik elő.
Lapunk úgy tudja, a városvezetés által megtárgyalt szakmai anyag szerint felvetődhet egyes BKV-járatokon (így a repülőtérre vagy a BNV-vásárvárosba közlekedő viszonylatokon) a különjegy bevezetése, magyarán a hagyományos bérlet ezekre a járatokra nem volna érvényes. Van egy olyan elképzelés is, hogy a HÉV-vonalakat magánkézbe adnák. A főváros ezenkívül továbbra is igyekszik az államtól kisírni némi pluszpénzt: a városháza - a kabinet tegnapi döntése alapján - tárgyalásokat kezdeményez a Pénzügy-, valamint a Gazdasági és Közlekedési Minisztériummal a közlekedési vállalat "biztonságos működtetéséhez szükséges további pénzügyi források állami pótlásáról".
A BKV helyzetét nemcsak a pénzügyek nehezítik, a nemrégiben lemondott Antal Attila vezérigazgató utódját sem lesz könnyű megtalálni. Lapunk úgy tudja, már az európai uniós pályázat összeállítása sem megy simán; még nem volt példa arra, hogy pályázaton, ilyen széles körben keressenek cégvezetőt, ezért a hivatali apparátus egyelőre tanácstalan, hogyan is kellene megfogalmazni a felhívást. A Városházán belül lett volna jelentkező a BKV vezetésére; Dancs Gábor SZDSZ-es tanácsnok információink szerint erősen ambicionálta volna a tisztséget, de ebben sem az MSZP, sem a főpolgármester nem támogatja őt. Forrásaink szerint leghamarabb ősszel foglalhatja el helyét az új vezérigazgató, addig megbízottként a korábbi helyettes, Balogh Zsolt irányítja a vállalatot. A munkáltatói jogköröket azonban nem gyakorolhatja, azokat ugyanis a Városháza gazdasági bizottsága tegnap a cég igazgatósági elnökére, az SZDSZ-es Tóthfalusi Györgyre ruházta.
Krízist él át a városvezetés, nincs pénz, a szűkös forrásokat presztízsberuházásokra költik - mondta az MTI-nek Tarlós István, a fővárosi Fidesz-frakció vezetője. Szerinte ezért tervez a városvezetés "pénzbeszedő akciókat", amelyek minden szakmai alapot nélkülöznek. A meglévő adósságállományával, éves deficitjével, illetve a különböző furcsa szerződések mellett nem lehet mást várni, mint a BKV összeomlását - jegyezte meg.
Az állam és a főváros dolga volna biztosítani a BKV megfelelő működéséhez szükséges anyagi hátteret - mondta tegnap Bagdy Gábor, a fővárosi KDNP-frakció vezetője. Szerinte a közlekedési vállalat pénzügyi válságáért a főváros vezetése a felelős, amiért nem tudta elérni, hogy több állami támogatást kapjon a cég.
A BKV járatritkítási szándékai ellen tegnap csaknem húsz civil szervezet is tiltakozott a Főpolgármesteri Hivatal udvarán. Hangsúlyozták, hogy minden járatritkítás sokkal nagyobb károkat okoz a fővárosnak, mint amekkora megtakarítást hoz a BKV-nak. Lukács András, a Levegő Munkacsoport vezetője azt mondta, a civilek konkrét javaslatokkal álltak elő a közlekedési vállalat anyagi helyzetének rendezésére. Ezek közé tartozik a tömegközlekedési járművek előnyben részesítése - a nagykörúti villamosoknál például egy perccel rövidebb menetidő bevezetésével, eggyel kevesebb járművel is elszállítható volna ugyananynyi utas. A civilek nemcsak a BKV-t, hanem egymást is kritizálták, a Levegő Munkacsoport ugyanis a dugódíj bevezetéséből származó bevételekből segítene a BKV-n, ezt viszont ellenezte Murányi József, az Emberibb Parkolásért Mozgalom főtitkára. Ő úgy vélte, a dugódíj bevezetése a jelenlegi formában elfogadhatatlan, szerinte inkább a parkolási bevételekből kellene megoldani a BKV problémáit.
Nem mondtak le a sztrájkról
A BKV-nál működő szakszervezetek elfogadhatatlannak tartják a felemás döntést és a paraméterkönyv módosításának indokát is, ezért kitartanak az eredeti szándékuk mellett: félnapos sztrájkot hirdetnek április 7-re, s addig ismétlik a munkabeszüntetést, amíg vissza nem vonják a járatritkítás tervét - mondta lapunknak Gulyás Attila, a huszonnégyből hét BKV-s szakszervezetet tömörítő Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnökhelyettese. Számításaik szerint húszszázalékos járatritkítás következtében csaknem ezer dolgozó válik munkanélkülivé. Ha április 7-én sztrájkolni akarnak, akkor ezt legkésőbb pénteken hivatalosan is be kell jelenteni. Hamarosan meg kell határozni az elégséges szolgáltatás mértékét is, ezért a szövetség és a csatlakozó szakszervezetek megkezdik az egyeztetést a vállalat vezetésével is. Tárgyalást kezdeményez a cég vezetőivel a Cinkota Autóbusz Közlekedési Szakszervezet és a Fürst Közlekedési Szakszervezet is - mondta lapunknak Nemes Gábor elnök. Hagyó Miklós és Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettesek tegnap délután asztalhoz ültek a szakszervezeti vezetőkkel, ám nem jutottak közös nevezőre, mindenki ismertette a maga elképzelését és célját. (N. H. E.)