P+R parkolók magántőkéből
Új P+R parkolók és mélygarázsok építésére van szükség Budapesten, jelenleg ugyanis az egész városban csupán 27 ilyen létesítmény működik, összesen 4500 férőhellyel - jelentette ki Hagyó Miklós (MSZP), városüzemeltetési főpolgármester-helyettes az európai mobilitási hét keretében tegnap megrendezett ésszerű autóhasználat napján. Míg Magyarországon az autók kilencven százalékát közterületen tárolják, ez az arány Nyugat-Európában csupán ötven százalék.
Hagyó kezdeményezésére a főváros cége, a Parking Kft., a MÁV és a BKV már dolgozik az újabb P+R parkolók helyszínének kiválasztásán. Hagyó szerint a fővárosba érkező 11 elővárosi vasútvonal mentén, összesen 140 megálló mentén lehetne parkolókat kiépíteni. Hagyó több mint száz Pest megyei polgármesternek is levelet írt, ha településükről kötött pályás közlekedési eszközzel be lehet jutni a fővárosba, a megállók közelében létesüljenek P+R parkolók.
A Fővárosi Közgyűlés hamarosan dönthet arról, hogy a Parking Kft.-t mélygarázsok építésével bízza meg. A főpolgármester-helyettes emlékeztetett arra, hogy az Európai Unió ez év végén mintegy egymilliárd forint összegű támogatásra ír ki pályázatot, a pénz fele Budapesten lesz felhasználható.
Az Örs vezér terén, az Árkáddal szembeni oldalon lévő P+R parkolót 100-120 férőhelyesre bővítik az idén, majd az ott épülő irodaház parkolójában 500 férőhelyet tartanak fenn P+R célból a következő ötven évben.
Gyarmati Zoltán, a Parking Kft. vezetője lapunknak azt mondta, hogy szeptember végén a Fővárosi Közgyűlés a céggel kötendő közszolgáltatási szerződést tárgyalhatja, amelynek része, hogy a védett övezetekbe a behajtási engedélyek kiadása, valamint a fővárosi üzemeltetésű P+R parkolók egy kézbe kerüljenek. Ezután készül el az a koncepció, hogy saját forrásból, illetve - és inkább ez lesz a valószínűbb - magántőke bevonásával hol épülhetnek mélygarázsok és P+R parkolók.
Utóbbiak zöme egyébként jelenleg nem őrzött és nem zárt, tulajdonképpen csak arra ad lehetőséget, hogy az autós az utcán ingyen parkoljon. Mindössze három olyan várakozóhely van, ahol egy vonaljegy áráért egész napra biztonságosan otthagyható az autó, mert őrzik a P+R parkolót. A fővárosi önkormányzat Kőbánya-Kispestnél, a Hűvösvölgyben és Újpest-városkapunál működtet zárt, őrzött P+R parkolókat, ez összesen alig félezer férőhelyet jelent.
A Fővárosi Közgyűlés a legutóbbi ülésén tárgyalt az Újpest-városkaput is érintő terület szabályozási tervéről. Ebben az olvasható, hogy "a metróállomás melletti P+R parkoló - kihasználatlansága miatt - megszüntetésre kerül. Az új központi területen nagy területű felszíni parkoló nem kerül kialakításra, a tervezett épületekben, terepszint alatt kell a gépkocsik elhelyezését megoldani. Az övezeti előírások lehetővé teszik önálló parkolóház építését is, de ennek megvalósulására csak konkrét beruházói igény esetén lehet számítani." Hidas Judit, a városüzemeltetési főpolgármester-helyettesi iroda szóvivője lapunknak azt mondta, az elfogadott szabályozási terv hosszú távra, a következő tíz-tizenöt évre szól. A metróállomásnál lévő P+R parkolók csak azt követően szüntethetik meg, hogy a városkapu környékét rendezték, és az oda tervezett épületek alatt oldják meg a parkolást.
P+R parkolók Budapesten
Forrás: Parking Kft.
Helyszín | Férőhely |
I., Batthyány tér (alsó rakpart) | 141 |
I., Batthyány tér (felső rakpart) | 143 |
II., Hidász u. | 76 |
II., Hűvösvölgyi út | 50 |
II., Hűvösvölgyi út-Bátori L. u. | 120 |
II., Margit híd budai hídfő | 65 |
III., Ország út (Csobánka tér) | 155 |
III., Vörösvári út (Szőlő u.) | 131 |
VIII., Nagyvárad tér | 194 |
VIII., Verseny u. | 160 |
IX., Ecseri út | 100 |
IX., Pöttyös utca | 160 |
X., Gyakorló köz | 103 |
X., Határ út | 189 |
X., Kőbánya-Kispest | 202 |
X., Népliget | 109 |
X., Örs vezér tere | 25 |
X., Pillangó utca | 58 |
XIII., Árpád híd (Váci út-Róbert K. krt.) | 160 |
XIII., Újpesti alsó rakpart | 165 |
XIII., Újpesti alsó rakpart
(Margit híd, pesti hídfő) | 65 |
XIII., Újpest-városkapu | 120 |
XIV., Ifjúság útja | 50 |
XIV., Kacsóh Pongrác út | 257 |
XVI., Ostoros u. | 82 |