Az EU cáfolja Demszkyt: nincs döntés a 4-es metróról
A főpolgármester tegnap rendhagyó módon, egy csatornahálózat felújításának sajtótájékoztatóján jelentette be: az unió a kohéziós alapból a korábbi hírekkel ellentétben mégis ad pénzt a 4-es metró beruházására. Az MTI tudósítása szerint Demszky Gábor elmondta, hogy csütörtökön Brüsszelben egy konferencián találkozott az EU közlekedési biztosával, s megbeszélésük eredményeként a metrón kívül támogatást kapunk még a 3-as és az 1-es villamos útvonalának meghosszabbítására, gyorsvasútra, valamint a szentendrei és a csepeli HÉV összekötésére is. A hír másik változata szerint - a városháza sajtófőnöke nyilatkozott - egy hivatalos megbeszélésen került terítékre a téma, s itt az EU közlekedési főigazgatóságának egyik helyettes vezetője kötelezte el magát a támogatás mellett.
Michele Cercone, az uniós közlekedési biztos, a francia Jacques Barrot szóvivője kérdésünkre nem tudta megerősíteni a főpolgármester állítását. Annak kiderítésére, hogy főnöke pontosan mit mondott (ígért?) Demszkynek, hétfőig időt kért brüszszeli tudósítónktól, de - tette hozzá - anyagi elkötelezettséget biztosan nem vállalt. A közlekedési főigazgatóságnak pedig egyetlen helyettes vezetője van, mégpedig a magyar Kazatsay Zoltán. Ő elmondta: a tárgyalásokon valóban szóba került a metróprojekt, ő azonban semmit sem ígért. - A projekt minősítése nem hozzánk, hanem a régiós főigazgatósághoz tartozik. Mi csak abból a szempontból vizsgáljuk, hogy megfelel-e a szakmapolitikai szempontjainknak. A vizsgálat még nem zárult le. Anyagi elkötelezettséget nemhogy nem vállaltam, nem is vállalhatok - mondta Kazatsay.
- A négyes metró terve? Még be sem adták - mondta lapunknak meglepetten Ana-Paula Laissy, a régiós főigazgatóságot felügyelő Danuta Hübner biztos szóvivője. Mint elmondta, a brüsszeli ügymenet a következő: az Európai Bizottság először az Új Magyarország Fejlesztési Tervről dönt. (A várakozások szerint április végén.)
Ezt követően a tizenöt operatív programról - várhatóan júniusban -, köztük a közlekedésiről (Közop), amely a 4-es metró tervét is tartalmazza. Csak ezek után jönnek az egyes projektek. - Minden, 50 milliónál drágább projekt esetében, mint a budapesti metróé is, szolgálatközi egyeztetést hirdetünk az Európai Bizottságon belül. Így kerül képbe a közlekedési főigazgatóság is - mondta Laissy, fejből négy további főigazgatóságot (környezetvédelmi, belső piaci, foglalkoztatási, költségvetési) sorolva fel, amelynek szintén kikérik a véleményét. Vagyis: ha a metró terve élvezi is Jacques Barrot személyes támogatását - amit Cercone hétfőre talán kiderít -, ez korántsem elégséges ahhoz, hogy az uniós euró-százmilliókkal kalkulálni lehessen. Annál is kevésbé, mivel - mint megírtuk - az EU teljes felzárkóztatási politikájáért, azaz az évi euró-tízmilliárdokért felelős régiós főigazgatóságon komoly aggályok merültek fel a metróprojekttel kapcsolatban. Ezek a sűrű állomáskiosztástól kezdve odáig terjednek, hogy Brüsszelnek vajon miért Magyarország leggazdagabb részét kell ilyen mértékben támogatnia. Forrásaink ezzel együtt valószínűsítik: lesz uniós pénz a metróra, de nem a várt nagyságban és nem most.
A Főpolgármesteri Hivatal sajtóosztálya mindezekre szombaton így reagált: - Demszky Gábornak az uniós városokat tömörítő Eurocities konferenciáján több brüsszeli illetékessel is módja volt beszélni a 4-es metróról, s a tárgyalópartnerek mind pozitívan szóltak a metróprojekt várható uniós finanszírozásáról. Természetesen hivatalos döntésről sem ők, sem a megbeszéléseket követően a főpolgármester nem nyilatkozott - áll a fővárosi közleményben."Demszky Gábor a konferencia másnapján mindössze arról beszélt, hogy a rendelkezésére álló információk alapján az Európai Unió támogatni fogja a 4-es metró beruházást. Hivatalos döntés továbbra is csak hónapok múlva várható" - állítja a Főpolgármesteri Hivatal.