Legalább fél évet késnek az új trolik
A tervezettnél legalább fél évvel később érkeznek az új trolik idén a fővárosba, a Ganz Transelektro ugyanis finanszírozási gondok miatt nem tudta teljesíteni a szerződésben foglalt határidőt, a március végi szállítást. A BKV-nál eredetileg úgy gondolták, hogy a tavaly márciusig üzembe állított hat új kocsi után az idén még 10-et vesz a cég, ám a megvalósítás kétségesnek tűnik. Pedig a trolijárműpark felújítási programja kezdetén, 2004-ben a közlekedési cég 45 korszerű szóló kocsit rendelt az akkori pályázat nyertesétől, a Ganz Transelektro Közlekedési Zrt.-től. A gyártó vállalta, hogy a járműveket 2008-ig leszállítja, rögzített áron, járművenként 78,5 millió forintért. Az erre az évre tervezett darabokkal a korszerűtlen, "rázós", átlagosan 26 éves ZIU típusok nagy részét akarta kiváltani a cég. Aba Botond, a BKV vezérigazgatója a közelmúltban kijelentette, reméli, a szállító cég pénzügyi nehézségei ellenére még az év első felében megérkeznek a korszerű kocsik. Hozzátette azonban, hogy a régi, sokat kritizált és kiszolgált orosz gyártmányokat akkor is kivonják a forgalomból, ha a Solarisok nem érkeznek meg, legfeljebb átmenetileg buszokkal helyettesítik a környezetkímélő áramszedős járműveket. A vezérigazgató jelezte, a cég kártérítési igényt is fontolgat a gyártóval szemben.
A Ganz-Solaris Trollinók úgynevezett önjáró üzemmóddal is rendelkeznek, amellyel szinte minden váratlan esetben (felsővezeték-szakadás, hálózati feszültség kimaradása, forgalmi akadály) képesek az utasokat legalább egy kilométeres szakaszon tovább szállítani.
Az üzemeltetési költséget kedvezően befolyásolja a hálózat-visszatáplálási megoldás. A trolibusz elektronikus diagnosztikai rendszere közlekedés alatt központi szolgálati helyről felügyelhető. A járművek elektromos berendezéseit a Ganz Transelektro Közlekedési Zrt. gyártja és szereli, a kocsitesteket pedig a lengyel Solaris cég szállítja.
l Az új járműveknek az átvételi eljárás során 200 kilométeres próbafutást kell teljesíteniük. Az első öt járművet 2005 márciusában, a hatodikat egy hónappal később állította forgalomba a BKV a 76-os vonalán. A kocsik üzembeállításához egyes megállókat át kell építeni, a garázsokban pedig az önjáró akkumulátorok töltési csatlakozásait is ki kell alakítani. A járművek végsebessége óránként 55 kilométer. Az önjáró üzemmódot a tetőn elhelyezett speciális akkumulátorokkal biztosítják. Ebben az üzemmódban a jármű valamennyi funkciója (a végsebességet kivéve) a felsővezetékes üzemmel azonosan működik.