Világvége a karosszékből
1. A leghálivúdibb: Armageddon (1998)
Texas nagyságú aszteroida száguld pontosan a Föld felé, a NASA szerint már csak egy megoldás van: még az űrben lefúrni az égitest belsejébe, s egy atombombával felrobbantani az ütközés előtt. Erre szimpla űrhajós-csapat nem képes. Semmi gond: „Az amerikai kormány arra kér, hogy mentsük meg a világot. Van, aki erre nemet mond?"- néz szúrósan Bruce Willis, a Föld legtökösebb olajfúrója, s aztán kis csapatával jól megment minket.
Amerika csillagos-sávos elképzelése az emberiség majdnem-végéről, ahol kötelező a könnyes happy end, de azért előtte legalább látjuk például Párizst romhalmazzá válni, Eiffel-tornyostul és Notre-Dame-ostul (04:25-től), a kötelező humorról pedig a Steve Buscemi megformálta olajfúró gondoskodik, aki az űrben a hatástalanított atombombán (!) lovagol.
A tökéletes popcornmozi egyik leglátványosabb jelenetében meteoritzápor tarolja le New York utcáit.
2. A leghangulatosabb: Végítélet/The Stand (1994)
A Stephen King regényéből készült minisorozatban egy titkos katonai bázisról elszabadult halálos vírusnak köszönhetően az emberiség nagy része kipusztul. Az immunisak (pl. Gary Sinise és Rob Lowe) az üres városokban bolyonganak, megpróbálják újraépíteni törékeny civilizációnkat, s lassan megindul a háború a szervezkedő Sötét Oldal és a Világosság erői között.
A négyrészes tévésorozat főcímében a (Don't Fear) The Reaper, azaz Ne félj a Kaszástól! című számra követhetjük végig a járvány útját.
3. A legsokkolóbb: Terminátor 2 - Az ítélet napja/Terminator 2 - Judgement Day (1991)
James Cameron - tudjuk: a világ ura - zseniális preapokaliptikus akció sci-fijében a végítéletnek pontos dátuma van: 1997. augusztus 29-én tör ki a harmadik világháború, amelyben gép és ember harcol egymás ellen. Az Ítélet napján hárommilliárd ember pusztul el, a túlélők pedig megkezdik végeláthatatlan és elkeseredett harcukat a gépek ellen. De lehetne máshogy is: 2029-ből a gépeket vezérlő kompjúter, az öntudatra ébredt Skynet és a túlélők vezetője, John Connor is egy-egy cyborgot küld vissza a kilencvenes évekbe, hogy megváltoztassák a jövőt - nincs végzet, csak ha bevégzed.
A harcos amazon anya, Sarah Connor rémálma a közelgő nukleáris katasztrófáról.
4. A klasszikus: A majmok bolygója/Planet of the Apes (1968)
Egy félresikerült űrrepülés után a négy asztronauta egy olyan bolygóra kerül, ahol az emberek mérföldeket zuhantak vissza az evolúciós ranglétrán, s a hierarchia csúcsán a majmok állnak. Antiutópia a rabszolgasorba süllyedt homo sapiensről.
„Egy bolygó, ahol az emberből majom lett? Kell lennie válasznak." - töpreng a főhős, Taylor űrhajós (Charlton Heston), s filmvégi felfedezése az emberiség sorsáról a filmtörténet egyik legmegrázóbb pillanata.
5. A legagyatlanabb: 2012 (2009)
Roland Emmerich, Hollywood német származású importrendezője biztos kezű nagyiparos: legújabb világvége-mozijánál nem sokat babrált a forgatókönyvvel, mindent a pusztításnak rendelt alá. A maják ősi naptára 2012.12.21-ével véget ér, XXI. századi komoly tudósok is hogy, hogy nem erre a következtetésre jutnak, minek ezen ennyit erőlködni, jöhet a rombolás! A minden idők leggagyibb filmes zárszavával is büszkélkedő 2012 simán nézhető paródiaként, s jobban is járunk így: jól megírt karakterek és dramaturgia híján kapunk egy pofátlan, vizuális orgiát. A látványsznob effektparádé halovány fénypontja Charlie Frost (Woody Harrelson), gerillarádiós hippi és világvége-guru, aki igazi netprófétaként minden létező platformon osztja az észt, van saját honlapja és twitter oldala is.
Megalomán katasztrófajelenetekből nincs hiány: Los Angeles darabjaira esik szét, kitör a Yellowstone vulkán, Washingtont pedig szökőár mossa el.
6. A legkétségbeesettebb: A csendes Föld/The Quiet Earth (1985)
Az új-zélandi sci-fi gyöngyszem főhőse, Zac Hobson atomfizikus egy reggel arra ébred, hogy valószínűleg ő az utolsó ember a földgolyóbison. Kutatás a többbiek és a kiváltó esemény, s hatásai után, megdöbbentő végeredménnyel: film a tudomány pusztító erejéről és az Istent játszó emberről. Bolyongás a kihalt nagyvárosban, tátongó, üres utcákon: hősünk a magány kálváriájának minden stációját megjárja. Egy hajszálnyira a tébolytól, Istent kutatja egy templomban, a Krisztus-szoborra szegezett fegyverrel.
7. Válogatósoknak: End Day (2005)
A BBC doku-drámájában mindenki megtalálhatja a saját szája ízének megfelelő világkatasztrófát: öt elképzelt világvége-forgatókönyv, az étlapon többek között megacunami, szupervulkán és influenzajárvány.
8. A legkúlabb: Mad Max (1979)
Posztapokaliptikus road movie egy motoros banda és egy magányos harcos (Mel Gibson) közötti küzdelemről. Szociopata motorosok és dühöngő autósok terrorizálják a lakosságot egy isten háta mögötti városkában, háttérben a pusztuló civilizáció roncsaival. Csikorgó gumik, felrobbanó autók, s minden idők egyik legkarakteresebb filmes gonosza Toecutter/Trancsír személyében. Nincs látványos világégés, sem eget-földet rombadöntő kataklizma, csak maga az ember: szadizmus és erőszak.
A motoros banda érkezése zseniálisan mutatja be a lappangó feszültséget, szürreális balettnek is beillő belépőből bontakozik ki az egyre nyomasztóbb atmoszféra.
9. A leggusztustalanabb: A dolog/The Thing (1982)
Van, amikor az idegenek ajtóstul rontanak a házba, s rögtön tudjuk hányadán állunk, de az inváziós filmek egy másik típusában a lerohanás szépen, csöndben történik - ez utóbbi ijesztőbb. Az antarktiszi kutatóbázis személyzete egy idegen létformával találja szembe magát a világ végén: a lény alakváltoztatásra képes, s ha elszabadul, meg vannak számlálva a napjaink.
John Carpenter testrablós sci-fi horrorjában Kurt Russel küzd a világ megmentéséért a galaxis leggusztustalanabb lénye ellen.
10. A legcsaládbarátabb: Holnapután/The Day After Tomorrow (2004)
Minden klimatológus rémálma, az új jégkorszak csap le ránk Emmerich e korábbi opusában. A globális felmelegedés okozta éghajlatváltozás katasztrofálisan gyorsan zajlik le: olvadó sarki jégtakaró, földrengés meg egyebek. Az izgalom mellett vannak szerethető karakterek és szimpatikus tudósok, leheletnyi romantika és a könyvek fontosságáról filozofálgató könyvtárosok: kalandfilm a javából. Számos lélegzetelállító jelenet közül is kiemelkedő, amikor New York-ot eléri a zimankó.
11. Plusz: 2020 - A tűz birodalma/Reign of Fire (2002)
A Christian Bale és Gerard Butler fémjelezte fantasyben világunk már sárkányok martaléka: a kiskamasz Quinn (Bale) véletlen felébreszti a Föld mélyén szunnyadó egyik hüllőt, s azok elözönlik a Földet. Logikailag több helyen is kisikló, érdekes alapötletű fantasy-világvége, barlangokban-várkastélyokban meghúzódó maroknyi túlélőről, s az eget uraló szárnyasokról.
Kedvenc jelenet: hőseink mindent megtesznek, hogy elpusztult civilizációnk kultúrkincsei ne merüljenek teljesen feledésbe. Esti meseként a Star Wars-saga emblematikus jelenetét (Sose állok melléd! Te ölted meg az apámat! - Én vagyok az apád, Luke!) adják elő a gyerekeknek - természetesen mint a saját sztorijukat.