Teljes villamos- és trolicsere Budapesten
Közel száz új villamost és trolit vásárolhat a főváros 2014-ig, ha a képviselők elfogadják az erről szóló előterjesztést a Fővárosi Közgyűlés jövő hét szerdai ülésén.
A főváros honlapján csütörtökön hajnalban publikált előterjesztés szerint 96 darab 35 és 54 méteres villamost, illetve 93 trolibuszt szereznének be 2014-ig. A második ütemében 2016-ig további 37 villamos érkezhet.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által kezelt projekt együttes beruházás költsége 156,5 milliárd forint, de ennek jelentős részét, várhatóan 98 százalékát az Európai Unió finanszírozza, így Budapestnek 3 milliárd forint önrészt kellene biztosítania.
A járműbeszerzéshez kapcsolódva egyéb infrastrukturális beruházásokat is meg kell valósítani. Ilyen a megállók peronszintjének emelése és egy új villamos-kocsiszín felépítése. Tanulmányok szerint erre a volt józsefvárosi pályaudvar területe alkalmas, ezért a BKK megkezdte a tárgyalásokat a MÁV-val.
A BKK által menedzselt projekt célja a túlüzemeltetett, műszakilag is elavult villamos- és trolibusz-járműpark frissítése, az alacsonypadlós járművek nagyobb arányú megjelenése a vonalakon.
Ha elfogadják György István városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes előterjesztését, akkor ezt a 3 milliárd forintot szerepeltetni kell Budapest 2012-es költségvetésében és hétéves fejlesztési koncepciójában is.
A dokumentum kifejti, hogy Budapest villamosvonalain mindössze a 40 Combino felel meg a kor és az akadálymentesség elvárásainak.
A 118 Ganz-csuklós túlkoros, energiafelhasználásuk magas és gyakran meghibásodnak. A trolibuszok esetében a legrosszabb állapotban az orosz, 40 éves ZIU-9-esek vannak, és ebben az ágazatban nincs forgalomban alacsonypadlós jármű.
György István az előterjesztésben emlékeztetett, hogy 2010 elején megszavazták az 1-es és 3-as villamosvonal meghosszabbítását, a járművek cseréjét. Ez azonban kevés szerelvény beszerzésével járt volna, amelyre nagyon nehezen vagy drágán kaptak volna ajánlatot. A fejlesztés során ezen felül az uniós támogatás feltételéül szabták, hogy a főváros dolgozzon ki egy fővárosi járműstratégiát.
Három ütemben javasolja a főpolgármester-helyettes a járművek beszerzését, a harmadik ütem 2020-ban zárulhat. Ekkorra Budapest teljes villamos- és trolibuszhálózatát alacsonypadlós járművekkel szolgálnák ki.
A BKK ezen kívül a busz-, illetve a metró- és HÉV-ágazatban is megkezdte a járműcseréhez szükséges előkészítő munkákat. Az autóbusz-ágazatban az új közszolgáltatási struktúra, a gyorsvasúti ágazatokban (metró, HÉV) a hosszú távú fejlesztési projekteket megalapozó KözOP előkészítési projektek biztosítják majd a járművek cseréjéhez szükséges forrást, konstrukciót.