A vezető sincs biztonságban, ha nem éri meg az árát
A bankszektorban már érzékelhetően elkezdődött a folyamat: a társaságok egyre több vezetőtől válnak meg, s egyelőre a fejvadászok sem tudnak mindenkinek segíteni. A szakemberek új jelenségként tapasztalják, hogy a munkaerőpiac legértékesebb szereplői közül is egyre többen állást keresnek, és olykor képességeiknek messze nem megfelelő feladatkört is elvállalnak.
- Az elmúlt húsz évben nem sok példa volt arra, hogy vezetők kerestek volna állást. Talán csak akkor, amikor - úgy nyolc éve - az informatikai cégek körében volt nagyobb mozgás. Most a bankszférát követően az informatika, a gyártás, a telekommunikációs és más területek vezetőit is eléri a krízis - sorolja a tapasztalatokat és a prognózisokat Papp Júlia, a P&Bert Management Consulting Group Kft. operatív vezetője, a Személyzeti Tanácsadók Magyarországi Szövetségének elnökségi tagja.
- A jó vezető kincset ér, de súlyos krízishelyzetben - főként, ha már egyszerűen nincs kit irányítaniuk, mégis megtörténik, hogy megválnak tőlük. A cégek rendkívül költségérzékenyek lettek, és sokat spórolhatnak a béreken, ha két-három vezető munkáját egy emberre testálják - mondja a fejvadász. De nem csak az új jelenség, hogy tapasztalt, nagy tudású vezetők találják magukat állás nélkül, hanem, az is, hogy azonnal lehetőségek után néznek: míg korábban őket környékezték meg a fejvadászok, most fordult a kocka: közép- és felsővezetők maguk veszik fel a kapcsolatot a tanácsadókkal.
- A vezetők most nem engedhetik meg maguknak azt a luxust, hogy kivárjanak, ahogy tették ezt eddig - a lehetőségek már nem olyan biztosak. Próbálunk segíteni, de most nekünk sem mindig sikerül - teszi hozzá Papp Júlia. Pedig válság idején a jó vezető méginkább aranyat ér - a fejvadászok adatbázisuk, kapcsolataik révén igyekeznek bekapcsolni ügyfeleiket a körforgásba. - Az irátuk való érdeklődés azonban legalább harminc százalékkal visszaesett - állítja Bereczki Katalin, a Neumann&Partners Vezetői Tanácsadó Kft. igazgatója. A húsz éve a piacon lévő cég vezetője szerint a gazdasági társaságok befagyasztották a létszámot, szinte lehetetlen elhelyezni valakit, hacsak nincs üresedés egy-egy kulcspozícióban.
- A vállalatok most még akkor sem keresnek vezetőt, ha kihasználatlan területük fejlesztéséhez szükség lenne rá, inkább kihagyják a piaci bővülési lehetőséget - mondja Bereczki Katalin, aki szerint az utóbbi években egyébként is elég erős a koncentráció: leányvállalatok, lokális képviseletek összevonása zajlik, így az anyacégek már eddig is a korábbinál több vezetőtől váltak meg. De az ma sem fordul elő, hogy számukra ismeretlen vezető kopogtat be: állást szeretne - itt mindenki ismer mindenkit. A válság hatására elkezdődött vezetői elbocsátások eleinte teljes bénultságot, valóságos sokkhatást okoztak. Bereczki Katalin arra számít, hogy a vállalatok júniusban térnek majd magukhoz, akkor azonban haladéktalanul hozzá kell kezdeniük stratégiájuk átalakításához és az átszervezésekhez, ami a megszokotthoz képest más vezetői szemléletet követel.
- A felső- és középvezetői szinteken cserék is várhatók: azok, akik nem tudnak megfelelni az új feltételeknek, bizton számíthatnak rá, hogy nem lesz rájuk szükség. A helyzet most olyan irányítókat kíván, akik képesek rendszerben gondolkodni, nem hezitálnak, ha határozott döntéseket kell hozni, hajlandók vállalni a rizikót, és képesek minden létező intézkedést megtenni a költséghatékonyság érdekében: átvilágítani a szervezetet, és minden fölösleges sallangot lefejteni a rendszerről - prognosztizál az ügyvezető. Leginkább pénzügyi és értékesítési területre keresnek új munkatársakat, hiszen ott lehet a leglátványosabb eredményeket elérni: az árbevételek növelése, a költségek optimalizálása központi kérdés a cégeknél. Most sokkal nehezebb lesz kiválasztani azt a személyt, aki képes lesz beilleszkedni az új munkahelyi környezetbe, és meg is tud majd felelni a vele szemben támasztott újfajta elvárásoknak.
A jó fejvadász szó szerint becserkészi áldozatát
A munkaerőpiacon dolgozó profik dolga a legalkalmasabb vezetők kiválasztása: fejvadászaton a világban kizárólag a közép- és felső vezetők, valamint titkos vagy speciális pozíciók betöltésére alkalmas személyek direkt módszerekkel történő felkutatását értik. Náluk inkább gyűjtőfogalomként használatos: minden tanácsadó céget fejvadásznak neveznek, függetlenül attól, hogy felsővezető-keresést, hirdetéses kiválasztást, munkaerő-közvetítést, toborzást vagy egyéb tanácsadási tevékenységet végez. A jó fejvadász széles adatbázissal rendelkezik, amelyben először is korábbi kapcsolatot keres, ezt követően pedig feltérképezi saját hálózatát. A legfontosabb a szisztematikus keresés. A rutinos fejvadász az adott iparág vállalatait egy meghatározott rendszer szerint vizsgálja át, majd összeállítja a potenciális jelöltek listáját. Ezt követően személyesen megkeresi őket, és a bizalmas találkozón célirányos kérdéseivel hamar feltérképezi a jelölt jelenlegi helyzetét, kideríti elképzeléseit. Az igazán jó fejvadász odafigyel a részletekre, és begyűjt minden információt, ami a későbbiekben fontos lehet a megbízó számára. Nemcsak azt kell megtudnia, hogy a jelölt hajlandó-e váltani és mennyiért, hanem azt is, hogy adott esetben mennyi idő múlva tudja elfoglalni új állását, azaz mennyi a felmondási ideje jelenlegi munkahelyén, milyen további igényei vannak, mik a hosszú távú szakmai elképzelései. Tehát teljes képet igyekszik alkotni a jelölt személyiségéről, jelenlegi helyzetéről és távlati terveiről. Megbízója elé pedig egy szűrt listát visz, amelyen legfeljebb három, körültekintően kiválasztott jelölt szerepel. Tapasztalt és felkészült szakembert találni szó szerint csak "vadászva" lehet, és a kiválasztott személyeket rendszerint csak hosszas megbeszélések után, komoly karrier-tanácsadást követően lehet meggyőzni a váltásról.