"Csak annak nem kell, aki tudja, hogy mit akar"
- Az én esetem speciális: másodikos koromban édesanyámat kinevezték a varsói magyar kulturális intézet igazgatóhelyettesévé, ezért a középiskolát már ott fejeztem be, de közben magántanulóként folytattam az itthon elkezdett Neumann János Informatikai Szakközépiskolát is. A két suli mellett végeztem a kutatásaimat, eleinte egyedül, majd később részben egyetemi segítséggel - eleveníti fel az előzményeket. Rátai Dánielt a Leonardo nevű, fillérekből összeállított, háromdimenziós tervezőeszköz tette világszerte ismertté, amelyhez a hardvert és a szoftvert is ő készítette, segítség nélkül. Ezzel párhuzamosan ugyanakkor volt egy másik találmánya is, egy gázáramlás-szimulátor, amelyhez professzori segítséget is kapott.
- Amikor a fejemben már összeállt a projekt, utánanéztem, hogy melyik felsőoktatási intézményben, melyik tanszéken foglalkoznak ilyesmivel, így találtam rá a mentoromra - meséli. Közben a lengyelországi gimnáziumban is kiépített egyetemi kapcsolatokat, ott ugyanis már akkoriban szokás volt, hogy a felsőoktatási intézmények "élménynapokat" tartottak a jobb gimikben - egyrészt PR-szempontok miatt, másrészt a korai tehetségkiválasztás szándékával.
- Az egyetemi kontaktus két ok miatt lehet fontos: egyrészt megalapozottabb pályaorientációt tesz lehetővé, másrészt segít abban, hogy a középiskolás korban burjánzó ötletek ne kallódjanak el, ne a kudarcok számát szaporítsák - fogalmaz a fiatal feltaláló. - Aki pontosan tudja, hogy mit akar, annak talán nincs ilyen segítségre szüksége, de még ez is csak megszorításokkal igaz. Én például 13 éves korom óta biztos voltam benne, hogy autók formatervezésével szeretnék foglalkozni, ami egyértelművé tette, hogy a Műegyetemre kell jelentkeznem. Végül csak rövid időt töltöttem ott, mert a Leonardo annyira sikeres lett, hogy a köré épített cég ügyeivel kellett foglalkoznom - említ egy személyes ellenpéldát. - Az viszont nélkülözhetetlen, hogy az ember már az egyetem előtt megismerjen olyanokat, akik szintén tudományos-műszaki problémák megoldásán rágódnak, és megkapja a továbblépéshez a bátorítást. Erre volt jó annak idején az egyetemi oktatókkal megtűzdelt Kutató Diákok Tábora, és ez lenne talán a mostanában beinduló egyetemi tehetséggyűjtés lényege is - vélekedik Rátai Dániel.