A kint hagyott zsemlye

A recept klasszikus. Végy egy elátkozott szerelmet, fűszerezd némi ödipuszi pikantériával. Majd öntsd föl az egészet a történelem sarával, mely az elátkozott szerelmet (melyről tudjuk, sose múlik el) végképp kicsinálja. Az étel neve boldogtalanság, az emberi lét főélménye, az irodalom nevű luxushaszontalanság főtémája. Schlink is éppen ezt főzte ki.

Bernhard Schlink: A felolvasó

A háború alatt született Michael Berg beteges, félszeg kamasszá érik, és beleszeret a nála jó húsz évvel idősebb, szőke és zavaros kalauznőbe, Hannába. A Fiúcska menny és pokol között jojózik: az erotikus szerelem édenkertjéből rendre a megaláztatás, a bűntudat és az önfeladás ördögi bugyraiba zuhan.

Persze Hanna egy nap köddé válik. A Fiúcskában csak a felolvasások emléke marad, a szeretkezések utáni órák édes hangulata, mikor kedvenc könyveit olvasta a nőnek. Csak Hanna elvesztése után döbben rá, milyen veszélyes vidékre tévedt: megengedte magának, hogy valakit annyira szeressen, hogy az elvesztése fájjon. Sok évnek kell eltelnie, mire Michael arra is rájön, vétsége még ennél is súlyosabb: megengedte magának, hogy valakit annyira szeressen, hogy az elvesztése örökké fájjon. Öreg hiba.

Tudjuk, a megtört szív a repedés után szikkadni kezd, mint a kint hagyott zsemlye, végül pedig egészen megkövül, hogy ölni lehet vele. A Fiúcskával is ez történik. Mindörökre magányos bozótharcossá lesz, többé nem hagy rést a szíve pajzsán, többé nem engedi, hogy ki-be mászkáljanak a lelkében.

Michael már joghallgató, mikor legközelebb viszont látja szerelmét. Egy bírósági teremben. Hannát azzal vádolják, felügyelőnőként működött a háború idején egy koncentrációs táborban. Élet és halál ura volt.

Na tessék, nem elég ez a szörnyű szívsebesülés, még a nácizmus gyilkos múltját is ennek a megtaposott germán férfiléleknek kéne feldolgoznia... És még csak a könyv felénél járunk!

De sajnos bármennyire is klasszikus, brutális és szívszorító a történet, a regény valahogy mégsem működik. Az első rész, a kamaszszerelem fejezete óriási ziccer, mégis mellégurul a pöttyös. Izzó szenvedélyek, lucskos érzelmek helyett steril, közhelyes, száraz, túlontúl illedelmes és távolságtartó az írás, mondjuk ki őszintén, egész egyszerűen nem lesz belőle egykezes könyv.

Ami pedig a történelmi sarat illeti, meglehetősen elcsépelt morális tépelődéseknek leszünk tanúi. E kételyek persze tökéletesen indokoltak, de már anynyiszor találkoztunk velük - ráadásul jóval profibb szerzők (mondjuk Grass vagy Böll) jóval súlyosabb műveiben -, hogy semmi újdonságot nem adnak, és lelki megrázkódtatást sem okoznak.

Van egy jelenet a könyvben, amikor a főhős úgy határoz, mivel képei a holokausztról klisévé merevedtek, felkeres egy koncentrációs tábort. Talán ez a baj ezzel a regénnyel: az őrült szerelem brutális szépsége és a náci múlt soha fel nem dolgozható szörnyűsége csak klisé marad. Nem sírunk, nem nevetünk, nem rendülünk meg, és nem reszketünk az iszonyattól. Csak lapozgatjuk a kötetet, mint egy száraz tankönyvet.

(Érdekes, Stephen Daldry A felolvasóból készített mozijában viszont minden működik, ami a regényben nem. Szerelem és halál, bűn és bűnhődés, háború és béke - egyetlen ziccer sem marad ki. Pereg a vásznon a szörnyű, szörnyű, csodálatos élet.)

Ulpius-ház, 221 oldal, 2999 forint

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.