Mások másként gondolják
Bár a magyar vezetők is tudják, hogy az ember elemi érdeke az együttműködés, ezt sokan csak saját szervezetük jól ismert keretei közt tudják elképzelni - a többi között erre világított rá a Common Purpose által három országban végzett felmérés. Magyarországon mindössze néhány tucatnyian vettek részt az 1500 fős, nem reprezentatív kutatásban, de hetven százalékuk úgy vélte, a magasabb társadalmi pozíciót betöltők szemléletének is változnia kell. Hatvan százalékuk hasonlóan vélekedett az üzleti, vallási vezetőkről.
- Hátrányba kerül, aki nem próbálja meg mások szemével is látni a világot. Ezért kell kilépni a megszokott kerékvágásból, és olyan emberekkel társalogni, akikkel másként talán soha nem találkoznánk. Minél sokszínűbb közegbe kerülünk, annál nagyobb az esélye annak, hogy váratlan helyről kapunk ötletet, inspirációt egy régen rágott vagy épp halogatott problémára. Azt, hogy az innováció alapja a rutintól való eltérés, sok sikeres vállalatvezető vallja - hívta fel a figyelmet Svékus Márton, a Common Purpose Magyarország vezetője.
A felmérésben megkérdezettek döntő többsége szerint azoknak a vezetőknek, akik meg akarják állni helyüket, a külvilággal jobban együttműködve kell dolgozniuk. Elsősorban azokat a készségeiket kell fejleszteniük, amelyek segítenek megérteni mások szempontjait. Négyből hárman úgy vélték: az egyik legfontosabb követelmény, hogy a vezetők tisztában legyenek saját előítéleteikkel.
A vezetőt a menedzsertől a felelősség és az együttműködés képessége különbözteti meg. Utóbbiakból sok, előbbiekből annál kevesebb van. A felmérés résztvevői maguk is úgy vélték: fejlődniük kell, ami az elkötelezettséget, az integritást, az inspiráló vezetői képességeket, valamint a kapcsolati háló építését illeti.
A Common Purpose független közhasznú szervezet az üzleti, a nonprofit és a közszféra vezetőinek szervez szektorokon átnyúló tapasztalatokat biztosító képzést. Az alapítvány vezetői szerint fontos, hogy összehozzák a nonprofit szervezetek képviselőit a versenyszféra menedzsereivel. Ha egy alapítvány támogatókat keres, könnyebben meg tudja szólítani a lehetséges szponzorokat. A hallgatók a 60-90 órás, féléves kurzuson eleinte általában teljesen összezavarodnak, és sokszor meglepve konstatálják: fogalmuk sem volt arról, hogy az épp felmerülő probléma egyáltalán létezik. A kurzusok ráirányítják a vezetők figyelmét arra, hogy a döntéseknek a szervezeten túlmutató hatásaik is vannak, s ezért házon kívül is kooperálni kell.
A szervezők szokatlan helyszíneken - börtönben, a Művészetek Palotájában, az állatkertben vagy hajléktalanszállón - teremtenek szokatlan szituációkat a résztvevőknek, és változatos témákban kezdeményeznek vitát, az olimpia megrendezésétől az uzsorakamat problémáján át a bűnmegelőzésig. - Nincs tankönyv és tanmenet, a cél a gondolkodásra késztetés és a vezetői képességek fejlesztése - mondja Ertsey Katalin programvezető.
- Le kell bontani a mesterséges kerítéseket, de ehhez az embereknek látniuk kell: létezik másféle megközelítés is, mint amit ők természetesnek tartanak - véli Küllői Péter, a Common Purpose egyik magyarországi alapítója.
A felelősségvállalást, a hosszú távú gondolkodást meg lehet tanulni és időnként nagy szükség van a hatáskörön túli cselekvésre - ami jó ideig tabunak számított Magyarországon. Ugyanakkor el kell felejteni a kész válaszokat.
A nyugdíjkerekasztal vezetőjeként is ismert Holtzer Péter alapító szerint nincs más megoldás, mint kritikus tömeget létrehozni. Amíg nem kezd alulról kiépülni egy olyan közösség, amely ezen elvek szerint dolgozik, nem fognak működni a felülről jövő utasítások.
A Common Purpose tanfolyamain eddig 90 vezető végzett. A jelentkezési lapon mindenki megadhatja, mennyit szán a képzésre. A szervezők a profitorientált vállalatoktól érkezők magasabb tandíjából finanszírozzák az állami intézményektől vagy a civil szervezetektől érkezőktől kért alacsonyabb tarifát.
12 ország 25 ezer vezetője - közülük hétezer vezérigazgató - egy hálózatba szervezve: ez az 1989-ben Nagy-Britanniában startolt, 2006 óta hazánkban is működő mozgalom, a Common Purpose. Az alapítók az üzleti, a közszolgálati és a civil szférán átívelő társadalmi célok érdekében hozzák össze a három terület vezetőit, hogy sajátos szempontjaikat a többiekkel megismertetve fogékonyabbá tegyék őket az ismeretlen világokra, szélesítsék vezetői perspektívájukat.