Az L generáció a boltba megy

A nagy, vagy az L generáció - ötvenen túliak társadalma - éppoly sokszínű, mint az ötvenen innen lévőké, és nem is élnek rosszabul náluk. A GfK Hungária felmérése szerint egyes napi cikkekre ez a korosztály jóval többet ad ki, mint a fiatalabbak. Részarányuk a társadalomban - pillanatnyilag, mert számuk egyre nő - 37 százalék. Ugyanakkor vásárlásaik értéke a napi fogyasztási cikkekből tavaly meghaladta az 50 százalékot. Néhány jellegzetessége van azért a korosodók vásárlási szokásainak. Például az átlagosnál jóval többet vásárolnak állateledelből, valamint a hagyományos konyha alapanyagaiból - ilyen a zsír, a pörköltkávé-keverék - vagy édességekből.

Már magukra, és nem a gyerekekre költenek

Kisebb viszont a fogyasztásuk a korszerűbb termékekből, például a fagyasztott készételekből, de lehet, hogy ennek egyszerűen a takarékoskodás az oka. Kevesebbet költenek testápoló szerekre - samponra, hajkondicionálóra - és a modern berendezésekhez szükséges cikkekre, mint a gépi mosogatószer.

Az idősebb korosztály vásárlásának gyakorisága csupán némileg tér el a teljes lakosságra jellemzőtől. Nagy háztartási bevásárlást az 50 felettiek majd fele havonta végez. Egy-egy ilyen alkalommal az 50-59 évesek 16 000 forintot, a 60 év felettiek 15 300 forintot költenek el. Az átlagos költés a lakosság egészében 17 100 forint. Ünnepi alkalmakra, ajándékra a 60 évesnél idősebbek az átlagosnál több pénzt hagynak a kasszában. Ugyanakkor kevéssé jellemző rájuk, az ötletszerű, spontán vásárlás.

A szűkebb esztendőkre is tudatosabban készülnek az idősebbek: amíg a teljes lakosság alig 23 százaléka rendelkezik megtakarítással, addig az 50 évnél idősebbek között ez az arány 30 százalék. A legfőbb megtakarítási cél, hogy nyugdíjasként se kelljen sokkal rosszabbul élniük, mint aktív éveikben. Váratlan kiadásokra a korosztály tagjainak negyede gyűjt. Harmadik legfontosabb megtakarítási cél - a gyermekek jövője -, viszont számukra kevésbé fontos, mint a teljes lakosság körében.

Sokan most vágnak bele az ifjúkori vágyak megvalósításába
Sokan most vágnak bele az ifjúkori vágyak megvalósításába
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.