Éles sarki motorosok Hofival

Betétszámnak indult: száztíz éve bicikliverseny szünetében rendezték Magyarországon az első gyorsasági motorkerékpáros futamot. Később sem volt könnyű sora itthon a sportágnak, mégis világhírességek születtek.Szabó II. Lászlóról, Drapál Jánosról, Reisz Jánosról és Kurucz Györgyről kevesen tudják, hogy az ellenfeleken kívül még kikkel és mikkel kellett megküzdeniük.

A hőskorszak motorsportjának állít emléket Csanádi Róbert most megjelent könyve. A Motorsport a vasfüggöny mögött azokról szól, akik a népligeti futamokon a külföldiektől vettek alkatrészt, gumit meg Cromwell-bukósisakot, már akinek jutott. A hazai boltokban csak pléh volt, ezért az egyik lelkes sporttárs, Porkoláb Gyula saját tervezésűt gyártott: az üvegszálas műanyagból öntött és hungarocellel meg szivaccsal bélelt magyar Jet már kevésbé volt biliszerű, takarta a fület, szóval tényleg védett valamit bukáskor. Az első a mesternek, a harmadik a könyv szerzőjének jutott. Hogy kié lett a második? Azt az akkori közlekedési miniszterhelyettes Dodi becenevű fia, az autóversenyző Kis Dezső kapta.

A hetvenes években már az is nagy esemény volt, ha tréningezhettek a motorosok, pláne azután, hogy a népligeti körből forgalmas közút lett, ezért máshova kellett települniük. Ekkortól az Éles sarok és az Albertirsai út lett az edzőpálya, melynek sarkából Hofi Géza is sokszor órákig bámulta a száguldozókat. Volt mit nézni, hiszen nemzetközileg elismert honvédosok rótták a köröket, és nyerték a vásárváros körüli versenyeket.

Kőbánya után a budapesti Szentendrei út, a Skála parkolója, Pécs, Miskolc, Dunaújváros és Kecskemét is bekerült az egyébként nem túl sűrű naptárba, a Dutép-pályán rendezett futamot a Magyar Televízió is közvetítette, sőt 1973-ban a motorosokkal interjúk is készültek...

1981-ben már Trapper-farmerreklám virított Juhász Károly motorosdzsekijén. A Ferihegyi repülőtérre negyvenezer néző ment ki, ennél is többen szurkoltak a csepeli hatóráson, és 1983-ban, az M5-ös autópálya épülő szakaszán megrendezett futamon. A sportágat versenyzőként és menedzserként is megjárt szerző az első reklámfotózásról, és arról is mesél, hogyan öltöztette fel a pécsi kesztyűgyár a magyar válogatottat.

A kőbányai rendezvények lassan mini Grand Prix-versennyé fejlődtek, igaz, először csak az 50-es és a 125 köbcentiméteres kategóriában, majd 500-asban is. Aztán a szerény kis klubok tehetséges versenyzői és leleményes szerelői külföldre is eljutottak. Az Ikarus versenybusznak hála, Drapál Jánost és csapatát nemcsak a pályán, de a depóban is irigyelték. A Maróti kiadó gondozásában megjelent könyv a magyar motorsport 1973 utáni évtizedét dolgozza fel gazdag képanyaggal, egyik érdekes fejezetében pedig a legendás figurákról mintázott makettek is szerepelnek.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.