Csak nálunk nem pálya a matek
Készült egy felmérés arról, milyen szempontok alapján választottak szakot a Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Karára (TTIK) jelentkező kö-zépiskolások. Hernádi Klára, a szegedi TTIK dékánja szerint az derült ki, hogy nem a szülők és nem a tanárok véleménye volt a döntő, hanem a szakmai színvonal és a megcélzott pálya munkaerő-piaci esélyei. Sokan jelentkeznek például informatikusnak, mert azzal a diplomával köztudomásúan könnyű elhelyezkedni, és elég gyorsan elég sokat lehet keresni. Ugyancsak népszerű a biológus szak, amire az lehet a magyarázat, hogy Szegeden nagyon erősek és népesek a biológiai kutatóműhelyek. Vannak továbbá "romantikus" választások is: sokan szeretnének csillagászként vagy környezetvédőként dolgozni.
A Wall Street Journal című amerikai napilap nyomán a magyar nyelvű honlapokon is olvasott hír volt, hogy az Egyesült Államokban a CareerCast álláskereső portál felmérése szerint a matematikust tekintik a legjobb foglalkozásnak. Jól lehet keresni vele, nem túl stresszes, nincs nagy fizikai terhelés, és kiválóak a karrierlehetőségek. Az első húszban végzett foglalkozások közül is jó néhány - statisztikus, közgazdász, számítógépes rendszerfejlesztő - a matematikán alapul. A fejlett világban ma már egyértelmű, hogy a globális technikai innovációhoz kapcsolódó foglalkozások művelői lehetnek a legsikeresebbek. Magyarországon eközben be sem tudják tölteni például a matematikus szakokat az egyetemek természettudományi karain.
A magyar középiskolások jól tudják, mit csinál például egy matektanár - állítják a szegedi TTIK Bolyai Intézetének matematikus oktatói -, de ennek a pályának ma nincs presztízse. - Holott tisztán látható, hogy néhány éven belül vészes hiány lesz a közoktatásban matematikatanárokból - teszi hozzá Kosztolányi József, aki nemcsak az egyetemen tanít, hanem a szegedi Radnóti Miklós Gimnázium speciális tagozatán is. Vendégtanársága idején ő már tapasztalt ilyet Olaszországban: az alacsony bérek miatt a kisebb települések iskoláiból egyszerűen elfogytak a matematikatanárok. Az olasz kormányzat először úgy reagált erre, hogy engedélyezte: képesítés nélküliek is tömegesen taníthattak matematikát. Amikor azonban belátták, hogy ennek általános elbutulás lesz a vége, fölemelték a tanári béreket, és javulni kezdett a helyzet. Talán a mi kormányzatunk mások hibájából is képes tanulni, nemcsak a sajátjából, és tesz valamit a közoktatás színvonalának javításáért - reménykedik Kosztolányi tanár úr, aki hozzáteszi: ha újra érdemes lesz matematikát, fizikát, kémiát tanítani, nem lesz szükség arra, hogy az egyetemre bekerült hallgatók oktatását olykor az alapoktól kezdjék újra.
Az Egyesült Államokban és más fejlett országokban azért olyan népszerű a matematika, mert egzakt gondolkodásra nevel, és kiválóan kifejleszti a problémamegoldó képességet. Beck György, a Vodafone Magyarország Zrt. vezérigazgatója, aki maga is a szegedi egyetem matematika szakán végzett, határozottan állítja: a matematika megtanít arra, hogy a maguk teljességében lássuk a dolgokat. Az üzleti életben rengeteget segített neki, hogy az egyetemen megtanult gyorsan, precízen bánni a számokkal. A kemény vizsgák is hasznára váltak későbbi pályáján, hiszen a gazdasági életben folyamatos a megmérettetés. Önbizalmat ad, hogy a természettudományokban, ha a jó képesség mellé kemény munka párosul, bizonyosan nem marad el az eredmény.
Matematikusdiplomával nemcsak matematikusként lehet dolgozni. Röst Gergelyt aranygyűrűvel avatták matematikai doktorrá Szegeden, később két évig dolgozott Kanadában az ottani közegészségügyi intézetben: az influenzajárványok terjedését modellezték statisztikusokkal és orvosokkal közösen. A fizikai, biológiai, közgazdasági folyamatok kiválóan modellezhetők differenciálegyenletekkel - mondja Röst Gergely. A nyugati világban már rájöttek, menynyire fontos, hogy a különböző szakterületek ismerői konzultáljanak és kooperáljanak egymással. Sok specialista nem ismeri fel, hogy azok a problémák, amelyekre saját eszközeivel nem képes megoldást találni, matematikai modellezéssel megoldhatók. Az alkalmazott matematika segítségével például rendkívül bonyolult keresztcserés szervátültetési lehetőségeket lehet felismerni: az Egyesült Államokban évente 1500 olyan beteg kaphat új vesét, akinek a korábbi rendszerben nem sikerült donort találni.
Hogy hol vagyunk mi még ettől? Talán nem is olyan meszszire. A természettudományos képzettségben az is jó, hogy a tudás nemzetközi, és bárhol felhasználható. A világ élvonalában elkezdődött folyamatok mindig fáziskéséssel érnek Közép-Európába - de ideérnek. Aki tehát jól akarja megtervezni életpályáját, nem abból indul ki, mi van akkor, amikor kitölti a felvételi jelentkezését, hanem arra épít: milyen lehetőségek lesznek, mire végez.
Hernádi Klára alapszakmája szerint vegyész. Azt mondja: az a legbiztosabb, ha valaki képes többféle szakot és szemléletet párosítani. Igaz, ebben az esetben nem lehet gondtalan szórakozással tölteni az egyetemi éveket, hanem keményen meg kell dolgozni a tudásért. De példákkal bizonyítható: annak, aki történetesen vegyész és informatikus vagy környezetvédő és jogász, és néhány hónap külföldi tanulással stabil idegennyelv-ismeretre is szert tett, válság idején is biztosan lesz munkahelye.