Bonbongyár lett a bombaüzlet
Egy képzeletbeli kontinensen kellett sikerre vinnie saját vállalkozását annak a harmincnégy diáknak, akik részt vettek a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) ősszel meghirdetett online közgazdasági versenyén.
- Amikor az esettanulmányi feladatban megláttam a hat választható terméket, rögtön tudtam, hogy bonbonnal szállok harcba a piacon - meséli Kazinczi Lilla, a SZTE Ságvári Endre Gyakorló Gimnázium diákja, a verseny nyertese. - Egy egész termékcsaládban gondolkoztam, ahol a nagymamától a kisgyermekekig mindenki megtalálhatja a kívánatos csokoládét. Ez volt életem első ilyen megmérettetése, de nagyon élveztem, hogy értékesítési, marketing- és a pénzügyi stratégiát is ki kellett találni. Jó lenne majd a valóságban is saját vállalkozásba fogni, igaz, azt még nem döntöttem el, hogy csokoládéboltot nyitnék, vagy rendezvényszervező céggel próbálkoznék - mondja a tizenhét éves győztes, aki a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Karán szeretné folytatni tanulmányait. A küzdelemből egy laptoppal térhetett haza.
- Lilla pályázatában az tetszett a legjobban, hogy nem harctérként, hanem nemes versenyként értelmezte a képzeletbeli két ország, Moan és Ursia piacát - mondja Szakál Péter, a SZTE Gazdaságtudományi Karának hivatalvezetője. - Üzleti stratégiájában egyaránt nagy hangsúlyt fektetett a dinamikus növekedésre, illetve a stabilitásra, és képes volt előnyt kovácsolni a konkurencia okozta nehézségekből. A zsűri nagyon elégedett volt a harmincnégy versenyző teljesítményével.
- A fiatalok a komplex döntési helyzeteket is a másodéves egyetemi hallgatók színvonalán oldották meg. Jó volt látni: ez a generáció képes rá, hogy a legjobb gyakorlatokat átvegye még az ellenségesen viselkedő versenytársaktól is, és hogy a lehetőségekhez képest győztes-győztes szituációk kialakítására törekedjen. A második fordulóra huszonnyolc pályázót hívtunk vissza, de csak nyolcan jöttek el. Két órát kaptak arra, hogy letöltsék a feladatokat az internetről, s ennyi idő állt rendelkezésre a megoldások visszaküldésére is. Ezt a módszert egyetemi vizsgáknál is gyakran alkalmazzuk, hiszen hiába ül a diák otthon a gépe előtt, nincs annyi ideje, hogy a különböző segédletekben utánanézzen a megoldásoknak. A forduló jórészt esettanulmányokból állt, de volt olyan feladat is, amelyben például plakátot kellett tervezni, hogy lássuk, milyen szinten tudja használni a diák az információs eszközöket - tette hozzá Szakál Péter. A tervek szerint a versenyt ezután évente megrendezik.