Öveges tanár úr nyomdokain

Gyulai József akadémikus sikerrel megoldott és megmagyarázott egy középiskolai kísérletet a kutató tanárok minapi összejövetelén. Ez persze csak egy momentum - az igazán örömteli maga az esemény. Az, hogy az általános és a középiskolákban dolgozó tanárok közül néhány százan fontosnak tartják, hogy az oktatás mellett kutassanak is.

- Ahol a kreativitás és a tenni akarás megsokszorozódik - ezt vallják szervezetükről a Kutató Tanárok Országos Szövetségének tagjai. A 2006-ban alapított civil kezdeményezés mára mintegy kétszáz tanárt fog össze. Köztük van - elnökként - Fodor Erika, az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Iskola tanára, aki a gondolkodásra serkentő kísérletezést demonstráló módszerét Gyulai József professzoron is kipróbálta.

Egy kis folyadék, néhány gyufa, pénzérme és más, mindennapos tárgyak segítségével alapvető jelenségeket mutatott be a Magyar Tudományos Akadémia székházában tartott e heti találkozón. Élvezetesen, élményszerűen. Úgy, ahogy egyre kevesebb iskolában teszik. Hogy miért nem kísérleteznek a tanárok? Talán mert időbe telik a felkészülés, talán mert nincs eszközük, talán mert belefáradtak. Talán, mert nincs sikerélmény.

Csépe Valéria, az akadémia főtitkárhelyettese meggyőződéssel állítja: a kutatóvá válás nem az egyetemeken kezdődik, hanem sokkal korábban, akár már az általános iskolában. Az ott kapott élményanyag, vagy éppen kudarc alapvetően meghatározza, hogy a képességek teret nyernek, vagy egy életre elfojtódnak.

Kiváló kutató tanárok nem csak a fővárosban dolgoznak. A váci Boronkay György Műszaki Középiskola és Gimnázium tanára, Réti Mónika diákjai például rendszeresen kiválóan szerepelnek az országos versenyeken. A kémiai tudást mérő Irinyi versenyt 2002-ben két diákja holtversenyben nyerte meg. Egyikük a műegyetemen lett informatikus, a kémia számára tehát elveszni látszik, de a hazai tudomány mégis nyer vele. A szakmai versenyeken kiválóan szereplő fiatal részt vehet a Nobel-díj idei, stockholmi átadásán. A másik diákból vegyész lesz.

A szövetség tagjainak többsége a természettudományok terén aktív, de szép számmal akad közöttük bölcsész is. Közös bennük, hogy a tanítás mellett kutatnak, fejlesztenek, és kiváló diákok mentoraiként is dolgoznak. Többen sikeres, új módszerekkel, eszközökkel tűnnek ki. Azért szövetkeztek, hogy a tanulás-tanítás minden iskolában minél motiváltabbá, hatékonyabbá váljon.

Az elmúlt két év alatt díjakat alapítottak, konferenciákat rendeznek, uniós pályázaton szerepeltek sikerrel: nyolc uniós egyetem mellett a szövetség mutat be és terjeszt interaktív oktatási módszereket.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.