A net a favorit az álláspiacon
A felmérés 1200 ember részvételével készült. A válaszadók több mint fele rokonokon, barátokon keresztül kezd állást keresni - közülük minden második jelenlegi munkájáról is ismerősei révén értesült. Az interneztezők több mint fele keresett már állást a világhálón, és minden kilencedik a web révén jutott új munkahelyhez. Az újsághirdetések közötti keresgélés csak ezek után jön szóba.
Ha most kellene állás után néznie, minden harmadik válaszadó az interneten kezdene hozzá, mert ezt tartja a legfontosabb eszköznek: gyors, kényelmes.
Leghatékonyabbnak és legmegbízhatóbbnak a cégen belüli pályázást tartják a megkérdezettek, ezt követik az ismerősök, a harmadik helyen pedig a web áll.
Nagyjából minden második álláskereső használta már hirdetések böngészésére, önéletrajz feltöltésére, szakmai információszerzésre az internetet. A nők sokkal aktívabbak, mint a férfiak.
- Bár Magyarországon az internetezők valamivel több mint a fele férfi, ami az online álláskeresési szokásokat illeti: a nők ezen a téren sokkal aktívabbak - mondja Martis István, a Profession.hu vezetője.
A munkahelyválasztásban a három legfontosabb tényező a válaszadók szerint a biztos állás, a jó munkahelyi légkör és a fizetés. A legtöbben banki, pénzügyi vagy informatikai területen helyezkednének el, ha most keresnének állást, ezen belül a legnépszerűbbek az adminisztratív, ügyintézői és értékesítői munkakörök.
A felmérés szerint a munkavállalók mobilitása nagyon korlátozott: tízből hatan nem költöznének el egy kedvező, új munkalehetőség kedvéért. Az állással rendelkező válaszadók közül majd minden második ember legfeljebb öt kilométert utazik naponta a munkába.
A pályakezdők azonnal a vezetői székbe ülnének
Az iskolákból kikerülők magas elvárásai is szerepet játszanak abban, hogy akár fél évig is eltarthat, míg megtalálják a számukra megfelelő pozíciót - a többi között erre a következtésre jutott a JobInfo és KutatóCentrum közös online felmérése, amely az álláskeresési szokásokat és módszereket vizsgálta.
A leggyorsabban a 18-29 éves fiatalok és a diplomások helyezkednek el, derült ki a kutatásból. - Ez annak köszönhető, hogy sok munkaadó foglalkoztatja szívesen az új generáció tagjait, és az általuk keresett ágazatokban jellemzően több az üres állás - magyarázta az eredményeket Barcza Enikő, a KutatóCentrum üzletág-vezetője.
A fiatalok főként adminisztrációs, asszisztensi munkákat keresnek, népszerű még az értékesítés, a kereskedelem, a marketing, és a pr is. A reklámszakmában a 18-24 évesek közel nyolc százaléka szeretne elhelyezkedni, 30 év felett ez az arány felére, 40 felett pedig negyedére csökken.
A megkérdezettek negyede középvezetői állást pályázna meg, több mint négy százaléka pedig felsővezetői vagy cégvezetői pozícióra vágyik. Ezek az arányok reálisak is lehetnek, a 18-24 éves korosztály több mint egyötöde viszont - annak ellenére, hogy jellemzően még nincs meg az ehhez szükséges tapasztalata - szintén vezetői posztot szeretne.
A férfiak ambíciózusabbak: több mint 44 százalékuk legalább középvezetőként szeretne elhelyezkedni, a nőknél ez az arány csupán 22 százalék.
Az álláskeresők számára a cég elvárásai, a feladatkör és a munkavégzés pontos helye mellett a vállalat által kínált lehetőségek a legfontosabb szempontok.