A csodavárók hoppon maradnak

Mekkora szerepük van az autópályáknak a gazdaság élénkítésében? Mennyire vonzzák az új sztrádák egy-egy körzetbe a befektetőket? Összeállításunkból kiderül: az autópálya fontos, de nem elégséges eszköze a beruházások élénkítésének.

Szakértők szerint a gazdasági befektetők csak akkor számolnak komolyan egy településsel, ha az autópályától legfeljebb félórányi távolságra esik. Az utóbbi években elkészült hazai sztrádaszakaszok mentén számos településen azt hitték, a gyorsforgalmi úttal automatikusan megérkeznek hozzájuk a beruházók is. Az M3-as, az M5-ös és az M7-es újonnan épült szakaszai mentén érdeklődtünk a sztráda hatásairól, s összeállításunkból kiderül: az autópálya fontos, de önmagában nem elégséges eszköze a beruházások élénkítésének.

Az M3-as autópálya polgári csomópontjában már kézzelfogható jelei vannak a sztráda jelenlétének: az utóbbi néhány évben Polgár városában, de a térségben is megnőtt az odatelepült vállalkozások száma. Ez egyebek között a Hajdú-Bihar megyei település földrajzi fekvésének köszönhető, hiszen Budapest felől autózva itt ágazik el a Tiszántúl két meghatározó nagyvárosa, Debrecen és Nyíregyháza felé az M3-as autópálya. Tóth József polgármester szerint önmagában az autópálya korántsem elégséges a beruházások ösztönzéséhez. Fontos, hogy a sztrádából profitálni akaró település vállalkozásbarát legyen, rendelkezzen a kor követelményeinek megfelelő ipari infrastruktúrával, a helyi oktatási rendszer szolgálja ki a szükséges igényeket, s fontos a gyors hivatali ügyintézés is - mondta. - Az utóbbi időszakban létesült nálunk egy négymilliárd forintos outlet center kereskedelmi központ, egy síküveggyár, egy logisztikai központ, továbbá egy műanyagüzem, és előkészítés alatt áll egy kamionmosó és egy szerviz - sorolta Tóth József.

A polgármester hangsúlyozta: a sztrádák közelében fekvő településeknek nem szabad a csodavárás állapotába esniük, s nem szabad azt hinniük, hogy a sztráda mindent megold helyettük. Hasonlóképpen vélekedett Csabai Lászlóné, Nyíregyháza polgármestere is, aki szerint a város iránt már akkor megnőtt a befektetői érdeklődés, amikor az M3-as még el sem érte a szabolcsi megyeszékhelyet: elegendő volt a döntés bejelentése három évvel ezelőtt, hogy a pálya továbbépül Nyíregyháza felé. Azóta négy-öt cég települt a városba, és időközben az M3-as is megérkezett. Az ipari parkban működik az Elektrolux, odatelepült a Jászplasztik, van ott egy liftajtókat gyártó cég és egy nyomdaipari vállalkozás.

- Arra nem is számítottunk, hogy a várost keletről elkerülő út melletti területek milyen vonzóak lesznek - tette hozzá Csabai Lászlóné. - A város keleti részén jelenleg négy-öt céggel folynak tárgyalások. Bevásárlóközpontok építését tervezik, ami tovább szélesíti majd a már most is bőséges kereskedelmi kínálatot.

A Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Nyírbátorhoz 26 kilométerre húzódik az autópálya, ami a befektetők számára - úgy tűnik - nem jelent távolságot: az elmúlt két év alatt ugyanis mintegy ezer munkahelyet teremtettek a kisvárosban. Balla Jánosné polgármester szerint ehhez szükség volt a 2005-ben kialakított új, 50 hektáros ipari parkra, amelyet a város közművel, energiával és úttal látott el. Mint mondta, az utóbbi két évben üzemet hozott létre náluk a Bátor Product és a dán Coloplast, az idén decemberre pedig elkészül az olasz Serioplast műanyagipari termékeket gyártó üzeme. Balla Jánosné különösen büszke arra, hogy az olasz cég Magyarországon elsőként Nyírbátorban létesít gyárat. A polgármester megjegyezte, hogy a sztráda közelsége nemcsak az ipari ágazatra, de a turizmusra is jótékony hatással van: - Amióta Budapesttől két és fél órányira vagyunk, hétről hétre több turistabuszt látunk a Báthoriak várkastélyánál.

Nem... folytatás a 6. oldalon

A hatvani Bosch üzem létrehozásában is szerepe volt az autópályának
A hatvani Bosch üzem létrehozásában is szerepe volt az autópályának
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.