Kényszerpihenő a spanyol autóiparban

Egyszerre három autógyártó - a General Motors, a Ford és a Seat - jelentette be Spanyolországban, hogy a kereslet visszaesése miatt kénytelen visszafogni a termelést. A szakszervezetek szerint - a bedolgozó üzemeket is érintő döntés következtében - mintegy hatezer munkahely kerül veszélybe.

A General Motors 7500 embert foglalkoztató zaragozai üzeme hatszáz munkahelyet függeszt fel egy évre, a Ford valenciai gyáregysége hétezer alkalmazottja közül 1300-at küld háromhavi kényszerpihenőre, a mostantól napi háromszáz gépkocsival kevesebbet gyártó Seat pedig az éjszakai műszakokat szünteti meg, ami ötszáz dolgozót érint. A vállalatok arra hivatkoztak, hogy az intézkedésekre a kereslet - főleg az európai piacokon észlelhető - csökkenése miatt volt szükség. A spanyolországi üzemekből kigördülő gépkocsik 85 százalékát ide exportálják.

Habár a piaci igényekhez gyorsan igazodni kívánó gyártók csak ideiglenesen fognák vissza a termelést (a Ford vezetősége például azt ígérte, januártól mindenki újból munkába állhat), az UGT-szakszervezet főtitkára arra figyelmeztetett: ha a gépkocsieladások nem növekednek, ebből a helyzetből nehéz lesz kiutat találni.

A spanyol gépkocsigyártók szövetsége (Anfac) arra számít, hogy további üzemek is hasonló intézkedésekre kényszerülhetnek. Mint az Anfac vezetője az El País című lapnak nyilatkozta, "logikus, hogy a termelés igazodik a gépkocsi-piacon tapasztalt nagyarányú visszaeséshez, ehhez hozzá kell szoknunk".

A szakszervezetek a dominóhatásra is felhívták a figyelmet: a gyártóknál megszűnő minden egyes munkahelyhez hozzá kell számolni két-három, a bedolgozó üzemekben leépített embert is. Ráadásul, emlékeztetnek rá, sok kiszolgáló egység mind a két nagy cégnek dolgozik, így nekik dupla veszteséggel kell számolniuk.

Munkások a martorelli Seat-gyárban. A csökkenő eladások miatt megszűnik az éjszakai műszak
Munkások a martorelli Seat-gyárban. A csökkenő eladások miatt megszűnik az éjszakai műszak
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.