Kényszerpihenő a spanyol autóiparban
A General Motors 7500 embert foglalkoztató zaragozai üzeme hatszáz munkahelyet függeszt fel egy évre, a Ford valenciai gyáregysége hétezer alkalmazottja közül 1300-at küld háromhavi kényszerpihenőre, a mostantól napi háromszáz gépkocsival kevesebbet gyártó Seat pedig az éjszakai műszakokat szünteti meg, ami ötszáz dolgozót érint. A vállalatok arra hivatkoztak, hogy az intézkedésekre a kereslet - főleg az európai piacokon észlelhető - csökkenése miatt volt szükség. A spanyolországi üzemekből kigördülő gépkocsik 85 százalékát ide exportálják.
Habár a piaci igényekhez gyorsan igazodni kívánó gyártók csak ideiglenesen fognák vissza a termelést (a Ford vezetősége például azt ígérte, januártól mindenki újból munkába állhat), az UGT-szakszervezet főtitkára arra figyelmeztetett: ha a gépkocsieladások nem növekednek, ebből a helyzetből nehéz lesz kiutat találni.
A spanyol gépkocsigyártók szövetsége (Anfac) arra számít, hogy további üzemek is hasonló intézkedésekre kényszerülhetnek. Mint az Anfac vezetője az El País című lapnak nyilatkozta, "logikus, hogy a termelés igazodik a gépkocsi-piacon tapasztalt nagyarányú visszaeséshez, ehhez hozzá kell szoknunk".
A szakszervezetek a dominóhatásra is felhívták a figyelmet: a gyártóknál megszűnő minden egyes munkahelyhez hozzá kell számolni két-három, a bedolgozó üzemekben leépített embert is. Ráadásul, emlékeztetnek rá, sok kiszolgáló egység mind a két nagy cégnek dolgozik, így nekik dupla veszteséggel kell számolniuk.