Amerikában is angolul tanulnak
Nemcsak a mexikóiak és a kubaiak második otthonában, Kaliforniában vagy Floridában, hanem Maryland állam Montgomery megyéjében sem mindig kézenfekvő, hogy mindenki angolul beszél. Az itt újonnan letelepedett tudósító bérelt házát például brazilok festették ki, perui nő takarítja, a kazánt salvadori szerelő javította meg, a biztosítási ügynök pedig paraguayi. (Elnézést is kért, hogy kollégájával spanyolul beszélik meg az ügyemet.) Még szerencse, hogy legalább a költöztetők egyike magyar, mert a lomtalanító már tört angolsággal sajnálkozik, hogy nem értjük jobban egymást. Hiába, Cervantes nyelvéből kezdő csoport vagyok...
"My name is José Trivelli" - ha nem is éppen ezt, de nem sokkal bonyolultabb mondatokat gyakorol laptopján és okos tollas, interaktív munkafüzetében az 52 éves perui rendszergazda. Mégpedig munkaidőben, a Washington melletti Tysons Corner Marriott szállodájában. "Szeretnék számlát nyitni", "hívnám a főnökömet" - efféle mondatok helyes kiejtését tanulgatja. Mint mondja, már az Egyesült Államokban született, angolul tökéletesen beszélő gyerekei segítenek neki a leckében. Ha jól megtanul, vezetővé léptethetik elő. Mint a The Washington Post riportjában megszólaló Antonia Diaz történetéből is kiderül, ez nem lehetetlen.
A 42 éves asszony a Miller & Long építőipari vállalatnál dolgozik azóta, hogy hat éve elhagyta Salvadort. Segédmunkásként óránként tíz dollárt keresett, most munkavédelmi megbízottként csaknem a dupláját. Ehhez azonban meg kellett tanulnia legalább elfogadható szinten angolul. - Ha bírom a nyelvet, és kiraknak, találhatok új állást. Ha néhány éve valaki azt mondja nekem, hogy egyszer olyan jól beszélek majd, mint most, nem hiszem el - mondja.
A Miller & Long több mint kétezer spanyol ajkút foglalkoztat, zömében alacsony képzettségűeket. A Marriott Internationallel együtt azon több tucat amerikai nagyvállalat közé tartozik, amely fontosnak tartja, hogy dolgozóit minél jobban integrálja. - Ezt küldetésnek tekintjük. Ha munkatársaink jól elsajátítják az angolt, a beilleszkednek társadalmunkba, az jó a vállalatnak, a közösségnek és az egyénnek is. - Mindenki csak nyer vele - állítja Andy Chaves, a Marriott emberi erőforrásokért felelős igazgatója. Ehhez a szövetségi kormány is ösztönzőt ad. Egy, a többi között Hillary Clinton New York-i szenátor nevéhez fűződő törvény 350 millió dollárt juttat olyan programokra, mint a Szomjúság a tudásra. A dolgozóikat továbbképző cégek adókedvezményre számíthatnak.
Más út nem nagyon adódik. A legújabb amerikai statisztika szerint az angol ajkú fehérek a tervezettnél nyolc évvel korábban, 2042-re kerülnek kisebbségbe a demográfiai és a bevándorlási folyamatok jelenlegi tendenciája mellett. A háromszázmilliós országban az alkalmazottak 14 százaléka spanyol ajkú, több mint kétmillió vállalkozást működtetnek, és éves vásárlóerejük meghaladja a nyolcszázmilliárd dollárt. Sokan közülük az Egyesült Államokban törvénytelenül élő, 12 milliós tömeget gyarapítják, de New Yorkban például az üzletek sem nagyon tudnának kinyitni, ha a rendezetlen státusúak egy csapásra a határokon túl találnák magukat.