Blogopera és jéghokimusical
Az idén Székesfehérváron, a Kodolányi János Főiskolán tartotta éves összejövetelét a nyelvtanárokból és nyelvészekből álló EuroCALL nemzetközi szakmai szervezet, amely a számítógéppel támogatott nyelvtanulással foglalkozik 1985 óta. Az EuroCALL 2008-ra a világ 31 országából érkeztek a résztvevők, többek között Japánból, Ausztráliából, Új-Zélandról, sőt az Egyesült Államokból is.
A mostani már a második EuroCALL-konferencia, amit hazánkban rendeztek. A szervezet az előzőt 1996-ban, Szombathelyen tartotta. Az ottani konferencián főleg az akkor divatba jött CD-lemezen kapható nyelvoktató szoftverek és szótárak elemzése volt a téma. Ma a már meglévő online információs eszközökre készített tartalmak és használatuk közötti különbségeket kell definiálni. A fő szempont a felhasználó viszonya a számítógépes környezethez: "digitális bennszülött" vagy "digitális bevándorló".
- A mai fiatalok, azaz a digitális bennszülöttek másképpen tanulnak - mondta el dr. Patrick Svensson, a svéd HUMlab nyelvi labor vezetője -, tudatosan használják ki az internet adta lehetőségeket az önkifejezésre, otthonosan mozognak a web 2.0-s felületek között, blogot (vagyis internetes naplót) írnak magukról, és fényképeket osztanak meg az interneten. Éppen ezért ha az iskolában a tanár azt kéri, hogy írjanak magukról egy fogalmazást, úgy gondolják, felesleges túl sok energiát fektetni az írásba, hiszen "csak" a tanárnak szól, a lényeget már úgyis közzétették magukról az interneten.
A svédek a digitális bennszülöttek viszonyát a nyelv- és eszközhasználathoz a használt eszközökön keresztül próbálják vizsgálni. 2007-ben négyszáz középiskolás diák segítségével készült el a A tengeri tehenek és a jófejek című blogopera, melynek szövegét a diákok blogbejegyzéseiből ollózták össze, a zenét és a díszleteket is velük együtt tervezték meg. A blogopera sikere után a legújabb projekt egy "jéghokimusical" létrehozása, amelyet a 2010-es kanadai téli olimpián fognak majd bemutatni.
- Magyarországon a nyelvtanárok főleg az óra előkészítésére használják az internetet - mondja Angeli Zsuzsanna, a Kodolányi János Főiskola angol tanszékének tanára -, pedig szükség lenne arra, hogy a tanulói preferenciákhoz igazítsuk a tanításhoz használt eszközöket és az eszközök használatát.
Angeli Zsuzsanna szerint itthon azért nehéz a leendő nyelvoktatókat felkészíteni az új eszközök használatára, mert a tanárképző intézményeknek nincs meg a megfelelő technikai háttérük. A tanárnő maga is fórumokon kommunikál és fájlt cserél a levelező képzés kurzusainak a hallgatóival.
Sokszor kéri, hogy a diákok egy-egy feladatot együtt oldjanak meg anélkül, hogy valaha is látták volna egymást. Ezt általában gond nélkül teljesítik, mert otthon vannak hozzá eszközeik, és megtanultak hatékonyan kommunikálni az internet által létrehozott "második életben".