Kétszázzal keresik a mérnököket

Eleinte csak lógott az eső lába, aztán kicsit esett is, de ez nem zavarta a Hungaroringen összegyűlt hatszáz fiatalembert a Bosch toborzónapján. A hirtelenszőke, nyurga Mester Antal hetedik félévét gyűri a műegyetem villamosmérnöki karán. Szakmai gyakorlatát töltötte a cégnél, és - mint mondja - elképzelhető, hogy ott ragad, de előtte szeretné elvégezni a mesterképzést. Vonzónak találja a szakmai fejlődés és a kiugrás lehetőségét, a kellemes légkört. Más multinál is megfordult, így van összehasonlítási alapja.

Évfolyamtársai közül többen hasonló pályát járnak be. Néhányan már ösztöndíjasként kötődnek majdani munkaadójukhoz. Bagány Mihály, a kecskeméti főiskola oktatási dékánhelyettese természetesnek tartja, hogy a frissen végzett műszakiakra vadászó cégek már az alsóbb évfolyamokon megkörnyékezik a diákokat, hiszen nincs elég mérnökember a piacon. Ezen egyre többen siránkoznak, a Bosch viszont megpróbálja vonzóvá tenni a pályát. - Hoszszú távra tervezünk. A toborzónapon azokat az embereket kerestük, akik 2015-ben a vállalat vezetői lehetnek - summázta lapunknak a rendezvény célját Thomas E. Bayer, a Bosch ügyvezető igazgatója.

A legkiválóbbakat már az egyetemi évek alatt megpróbálják magukhoz kötni a cégek. Erre jó lehetőség minden alkalom, amikor egy multi bemutatja, mit tud nyújtani. A diákok kreativitására alapozott felhívások például ezek közé tartoznak. A Bosch hazai leánycégei - van belőle hazánkban 13, amely 7700 embernek ad munkát - tavaly decemberben olyan versenyt hirdettek, amelyen sűrített levegővel hajtott autót kellett készíteni. Tizenhat egyetemi-főiskolai csapat jelentkezett a felhívásra. Az alternatív energiaforrások felhasználásával kapcsolatos innovációs megoldások kidolgozása mellett a cél az egyetemek mérnöki karainak bevonása volt egy felkészültséget és kreativitást egyaránt igénylő feladatba. Bagány Mihály szerint a hallgatók hatalmas energiát fordítottak erre a munkára, heteken át hajnalig dolgoztak autójukon. Meggyőződése: ezalatt tanultak annyit, mint egy-egy tantárgy féléves kurzusán. Külön díjazták a leggyorsabb és a leghosszabb távot befutó autót. Előbbi versenyt a kecskeméti diákok nyerték.

A járgányok persze csak nagy jóindulattal nevezhetők autónak: a három-négykerekű alkalmatosságok alkotóelemei között roncstelepről származó biciklivázak, nehezen meghatározható eredetű kerekek, láncok és ki tudja, egykoron milyen funkciót ellátó elemek voltak. Ha nem is kétszázzal robogtak, mint a ringen köröző verseny Opelek, néhány métert azért megtettek a sűrített levegővel hajtott motorral.

Az ország műszaki felsőoktatási intézményeiből összesereglett diákok megszemlélték kortársaik alkotásait - néhány méterrel arrébb pedig azt, hogy egy-egy autóban hányféle Bosch-szerkezet található, az ablakelemelőktől az akkumulátorig, az esőérzékelőtől az ESP-ig. Ebéd közben Kőhalmi Zoltán stand up comedyjén szórakozott a közönség, majd a diákok sietve sorban álltak, hogy beülhessenek egy sofőr mellé és úgy kétszázzal száguldjanak a Hungaroringen. A sofőr azért kellett, mert korábbi tapasztalatok azt mutatják, hogy az amatőrök Lewis Hamiltonnak képzelik magukat a pályán, ami kissé kockázatos. Ezért ülhettek csak az anyósülésre a bukósisakkal is védett egyetemisták. Ellenben ők is kipróbálhatták a rázópadot. Ez a szerkezet megdobja az autó hátulját, és aki nem tudja, hogy mit kell ilyenkor tenni, pörög néhányat a tanpályán. Lehetett szlalomozni, esőfüggönyben vezetni. A "Tiéd a pálya" néven meghirdetett egész napos akció az Irigy Hónaljmirigy produkciójával zárult.

Az ötven országban 271 ezer embernek munkát adó német multi évente több mint hárommilliárd eurót költ kutatás-fejlesztésre. A Bosch által évente benyújtott több mint háromezer szabadalom egy része magyar mérnökök nevéhez kötődik. Vélhetően mind nagyobb számban, hiszen a cég Budapesti Fejlesztési Központjában hamarosan 450 magyar mérnök dolgozik, jövőre pedig újabb száz szakembert szeretnének alkalmazni. (A központ 2005-ben alig ötven fővel működött.)

- A budapesti és a vidéki egyetemekkel, főiskolákkal egyaránt szoros kapcsolatot építünk. A műegyetemen ebben az évben 75 millió forinttal segítettük az oktatást, a dunaújvárosi főiskolán pedig a közelmúltban adtunk át egy új labort - mondta lapunknak Jan Peter Stadler, a fejlesztőközpont új igazgatója, aki szerint a német cég elégedett a magyar mérnökök szakmai tudásával. Nem ennyire jó a helyzet az idegennyelv-tudással. Az állásinterjún szereplő frissen végzett mérnökök hatvan százalékát a használható nyelvtudás hiánya miatt utasítják el. Hiába hoznak nyelvvizsga-bizonyítványt, ha nem tudnak megszólalni. Márpedig a fejlesztések nemzetközi szinten, olykor öt-hat ország mérnökeinek összefogásával zajlanak. A mindennapos online egyeztetéseken nem lehet magyarul kommunikálni a holland, osztrák vagy német kollégákkal. Aki viszont bekerül, versenyképes fizetést kap, tanulhat, világot láthat. Fluck Benedek, a cég hr-vezetője szerint olyan embereket keresnek, akik szeretnének a világ élvonalába tartozó eszközök fejlesztésében, gyártásában részt venni a csupán 33 éves átlagéletkorú hazai Bosch-csapatban.

Ma már azonban önmagában a vonzó munkahely is kevés, a fiatal mérnökök elcsábításáért be kell dobni apait-anyait.

Pályaválasztás a Hungaroringen
Pályaválasztás a Hungaroringen
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.