Ismét fejlesztik a magyarországi széles nyomtávú vasúti pályákat
A Budapest-Kelenföld - Tárnok vasútvonal építését a DSE konzorcum nyerte – ennek vezető tagja a Doprastav a.s. A kivitelezési munka szerződéses összege nettó 30,99 milliárd forint – hozta nyilvánosságr a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF).
A projekt keretébentöbbi között átépítik a kelenföldi állomást, a két említett megálló közötti vasúti pályát és építenek egy új, második vágányt is. Mindezeknek a villamos felsővezetések fejlesztési is a beruházás részei.
E mellett P+R parkolókat is kialakítanak: Rózsakert (Növény utca), Nagytétény, Tárnok, Martonvásár, Baracska, és Pettend megállóhelynél, illetve állomásnál, összesen 456 parkolóhellyel.
A beruházásban érintett pályaszakasz hossza 22 kilométer - írja a NIF. A munkák tervezett befejezését 2013. decemberében határozta meg a szervezet.
A másik projektet, a Záhony térségében a vasúti infrastruktúra (széles nyomtávú hálózat) fejlesztésének II. ütemét az EUROKAPU-2011 Konzorcium nyerte (amely konzorciumot a Switelsky Vasúttechnika Kft. vezeti). A kivitelezési munka szerződéses összege is nettó 14,56 milliárd forint.
Nyugat Európa túlnyomó részében a normál nyomtávolságot használják, azaz 1 435 mm-t, a régi Szovjetunió területén azonban az úgy nevezett széles nyomtávot, azaz 1 520 vagy 1 524 mm-t alkalmazzák.
Magyar területen 150 vágánykilométernyi széles nyomtávú vasúti sín fekszik a záhonyi térségben. A széles nyomtávú vasút rossz állapota azonban számos forgalmat akadályozó műszaki problémát is felvet. A pálya elhasználódottsága miatt ráadásul a vonatok sokszor csak lassan tudnak haladni, esetenként a tengelyterhelést is korlátozni kell. E műszaki okok miatt veszélybe került a normál és a széles nyomtáv közötti árutovábbítás zökkenőmentessége.
Záhony térségében a vasúti infrastruktúra fejlesztésének első üteme során felújították a nyílt vonali és állomási átmenő vágányokat. Ebben az ütemben olyan felépítményi szerkezetek cseréjét végezték el, amelyek nem igényelnek speciális tervezést és gyártásfejlesztést. A pályaépítés második ütemében a vágányokat és a bennük fekvő kitérőket és átszeléseket korszerűsítjük az állomásokon és rendező pályaudvarokon, valamint azokat az egyéb szerkezeteket, amelyek széles mivoltukból adódóan előzetes tervezést és gyártásfejlesztést igényelnek. A felújítási munkálatok I. üteme 2010 decemberében fejeződött be, míg a mostani közbeszerzéssel kiírt II. ütem várhatóan 2011. év vége.
A beruházások az Európai Unió támogatásával valósul meg, a Közlekedés Operatív Program keretében – írta a NIF.