Elhunyt Watkins doktor, aki kétszer élesztette újra Hakkinent
A család rövid közleménye szerint tegnap éjjel 84 éves korában elhunyt Eric Sidney Watkins, akit londoni gyászszertartás után Skóciában helyeznek végső nyugalomra. Az ő korszakában javult radikálisan a Forma–1-es versenyek biztonsága: Sid Watkins évtizedeken át szolgált a legfontosabb járműben, melynek oldalán Medical Car felirat jelezte szerepét. Beleszólása volt a pályák kialakításába, részt vett az erős védelmet nyújtó pilótafülkék, sisakok tervezésében, az életmentő HANS (Head and Neck Support), vagyis a fejet és nyakat védő fura eszköz bevezetésében. Sid Watkins több mint negyedszázadon át szolgált különleges Porsche gyorsbeavatkozó autóban, valamint tűzoltásra és újraélesztésre is alkalmas orvosi Mercedes kombiban.
Eric Sidney Watkins 1928. szeptember 6-án született Liverpoolban, ahol 1952-ben végzett a helyi egyetemen, majd négy éven át Nyugat-Afrikában a brit királyi hadsereg katonaorvosaként szolgált. 1955-ben részt vett Ford Zephyrjével egy raliversenyen, ám hamar feladta, nem úgy, mint az életmentést. Miután visszatért Nagy-Britanniába, szabad hétvégéin autóversenyek mentőseként dolgozott.
Néhány évig a New York-i egyetemen tanított, majd visszatért Angliába. Londonban idegsebész főorvosaként találkozott Bernie Ecclestone-nal, aki ismét a versenypályákra csábította. Sid Watkins 1978 és 2004 között volt a sportág főorvosa, az ő indítványozására vezették be a kötelező mentőhelikoptert és műtőt a depók mellett, ő vezette a mentést minden balesetnél, a szabály szerint más nem is nyúlhat a magatehetetlen sérült pilótához. Megmentette Didier Pironit (1982), Rubens Barrichellót (1994) és Mika Häkkinent (1995): a finn pilótát kétszer élesztette újra az Ausztrál Nagydíjon történt balesete után. Watkins érkezett elsőként a helyszínre akkor is, amikor Ayrton Senna 1994-ben, a San Marinó-i Nagydíjon halálos balesetet szenvedett, ám pilóta barátján már nem tudott segíteni. A tragédiáról sokáig nem beszélt a Doki, aki a Hungaroringen is éveken át bizonyította, hogy nem az elérhetetlen magasságú katedrán álló professzor típusa, hanem az újságírókkal is barátságos profi.
2004 után a Forma–1-ben Gary Hartsein doktor váltotta a versenypályán Watkinst, aki ezután a Nemzetközi Automobil Szövetség biztonsági fejlesztésekért felelős intézetének (FIA Institute) elnöke lett, utódja most Gérard Saillant. Több könyvet írt, az ő műve a Győzelmek és tragédiák a Forma–1-ben, valamint az Élet a limiten.
Óriási megtiszteltetés és öröm volt irányítani az intézetet, nyilatkozta búcsúzásakor Watkins, aki büszke volt eredményeire, melyeknek köszönhetően sok életet mentett meg és nőtt az autósport biztonsága is. Tiszteletbeli elnökként a korábbinál szerényebben ugyan, de továbbiakban is dolgozott a jövő még biztonságosabb versenyautóinak megvalósításában, mondta a FIA Motorsport Világtanács Új-Delhiben tartott ülésén, ahol róla készült bronz mellszoborral ajándékozták meg.