Csak hiszed, hogy tudsz bánni a nagy vassal!

Hiába van jogsid, attól még nem biztosan nem tudsz motorozni, mert a rutin megszerzéséhez több idő és rengeteg gyakorlat kell.

A jogosítvány a legtöbb esetben csak ahhoz elég, hogy az ember összetörje magát – hangzik el a csak félig igaz mondat igen sűrűn a motorosok között. Valamennyiük tapasztalatból beszél: nincs motoros, akiben ne kérdőjeleződött volna meg saját vezetési tudása még kezdőként, követlenül azután, hogy kézhez vette az A kategóriára szóló jogosítását és felült az első motorjára.

- A magyarországi motoros képzéseken nem oktatnak helyes járművezetési technikát, a tananyag elavult, s messze nem követi a motorok műszaki fejlődését. Mivel az utóbbi időben rengetegen akartak A kategóriás jogosítványt szerezni, az autósiskolák nagy része felvette a kínálatába a motoros oktatást, de nagyon kevés helyen tanítják meg az embereket a helyes és hatékony motorkezelési technikákra. A tanfolyamon a cél a vizsga sikeres teljesítése – mondja Sárvári Zsolt, a BMW vezetéstechnikai tréning egyik instruktora.

A legtöbb motoros tehát az életben, saját tapasztalatai alapján tanulja meg a fékezés és a kanyarodás helyes technikáját, s pár ezer kilométert követően talán rájön arra is hogyan kell biztonságosan ülni a motoron ahhoz, hogy belássa az utat, hogy a többi finomságról ne is beszéljünk. Sajnos azonban vannak olyan motorosok, akik annyira keveset vezetnek, hogy nincs módjuk maguktól rájönni ezekre a titkokra, s vannak olyan szituációk, amelyekben azért nem lehet megtanulni, mi a helyes, mert egy szerencsés motoros életében igen ritkán fordul elő – csakhogy pont akkor van szükség a jó döntésre. Ilyen lehet például egy hirtelen megjelenő akadály, amikor azt kell eldönteni, hogy fékezzünk, vagy kikerülni próbáljuk meg, az időben meghozott helyes döntés tizedmásodperceket, tehát fontos métereket jelenthet, végső soron pedig az múlhat rajta, hogy ép bőrrel megússza-e a bajba került motoros, vagy súlyos sérülés lesz a következménye.

A B-kategóriás jogsival rendelkezők idén már könnyített úton szerezhetnek motoros jogosítványt 125 köbcentiig, ez rövid távon fellendítheti ugyan a motorkerékpáros piacot, de fokozza a problémát, mert egy mai 125-ös már komoly teljesítményre képes, tehát ugyanaz a vezetéstechnikai képzettség is szükséges lehet a vezetéséhez, mint egy „igaz” nagyvas esetében.

Éppen ezért fontosak a különböző vezetéstechnikai tréningek, melyek elindultak az utóbbi években, s melyek népszerűsége azt mutatja, hogy a motorosok komoly része tisztában van saját hiányosságaival. Ez jó, mert a kétkerekűek esetében a vezetéstechnika egyben a biztonság záloga is. Idén a BMW Motorrad Magyarországon is elindítja saját képzését, partnerségben a Generali Biztosítóval, Sárvári Zsolt és Tóth Zoltán instruktorok vezetésével. A tréningen a bajor cég 35 éves nemzetközi tapasztalatát alkalmazzák. Folyamatosan elemzik a baleseti statisztikákat, s a látókörükbe került egyedi eseteket is, s a szükséges tapasztalatokat beépítik a rendszerbe.

- Nagyon fontos, hogy mindenki a saját motorján tanuljon, mert az sokkal nagyobb magabiztosságot ad, persze ha ez nem megoldható, motort is biztosítunk – mondta Tóth Zoltán instruktor, aki a legfontosabbnak azt tartja, hogy valós sebességgel, valós tapadási körülmények között, a valós és életszerű veszélyhelyzeteket gyakorolják be a tréningen. Erre a Kakucsring, vagy a Kiskunlacháza melletti reptér ad lehetőséget, mert lényeges, hogy a tréning során a motorosok rendelkezésére álljon a manőverek biztonságos befejezéséhez szükséges tér, akkor is, ha esetleg elrontották azokat.

- A gátlások leküzdéséhez fontos az átélés – teszi hozzá Sárvári Zsolt. A BMW három különböző tréninget szervez, a kezdő és a haladó egész napos, míg az intenzív csak félnapos, s limitáltabb ismeretekre koncentrál.

A jogosítvány a legtöbb esetben csak ahhoz elég, hogy az ember összetörje magát
A Csak hiszed, hogy tudsz bánni a nagy vassal című MOTOROS anyag (fotókód: BMW Vezetéstechnikai Trening) képaláírása: A jogosítvány a legtöbb esetben csak ahhoz elég, hogy az ember összetörje magát Forrás: BMW Motor
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.