Az online média éve
„Az amerikai elnökválasztási kampányban az internet vált a legfontosabb médiává, és most már a televízió kivételével minden más hírforrást megelőz” – olvassuk a Pew Research Center for the People & the Press közvélemény-kutató éves összefoglalóját.
A tekintélyes Pew közvélemény-kutató cég december végi felmérése szerint 2008 az internetes hírforrások áttörésének éve volt. A híroldalaknak köszönhetően az online média tavaly megelőzte a nyomtatott napilapokat: az Egyesült Államokban legalábbis ma már többen informálódnak az internet segítségével, mint újságból.
2007 szeptemberében még csak 27 százalék jelölte meg az internetet elsődleges hírforrásnak, 2008 decemberében viszont már a megkérdezettek 40 százaléka: Közben a napilapok olvasottsága stagnált: az elmúlt négy évben 37 és 34 százalék között ingadozott.
A felmérésből kiderül, hogy az amerikai elnökválasztással kapcsolatos híreket nagyon sokan követték, de a legtöbben a gazdasági válsággal kapcsolatos híreket figyelték a médiában. Szeptember végén a megkérdezettek 70 százaléka azt mondta, hogy a gazdasággal kapcsolatos tudósításokat éberen követi. Az elnökválasztásnál is több amerikait érdekelt a benzinárak alakulása, és a csőd szélére került bankok és gyárak állami megmentése. Az iraki háború nem szerepelt a legkeresettebb 15 téma között (2007-ben még az emberek 40 százaléka követte a háborúval kapcsolatos híreket).
Bár nézettsége több mint 5 százalékkal csökkent, továbbra is a televízió a piacvezető média – legalábbis a teljes népesség arányában. A hírcsatornák és a híradók szerkesztői azonban nem dőlhetnek hátra: a 30 év alatti amerikaiak körében ugyanis már ugyanannyian tájékozódnak az internetről, mint ahányan a televíziós hírműsorokból (2007-ben ebben a korcsoportban még 68:34 arányban vezetett a televízió). Ha ez a tendencia folytatódik, egy-két év múlva az internet a televíziót is megelőzheti.